[

[

[

[

[

Echt die absolute scherpte valt ook niet mee maar is in mijn ogen wel essentieel bij zulke foto's. Helaas ook deels afhankelijk van de gebruikte apparatuur. Een hoop lens-body combinaties die gewoon niet snel genoeg kunnen focussen om zulke snelheden bij te benen... Maar met goede techniek en de juiste instellingen kom je uiteraard ook een heel eind.Frans Martens schreef:Aangezien het pas de tweede keer was dat ik met de 300 mm bij een wielerwedstrijd zat was ik niet geheel ontevreden maar blijkbaar moet de scherpte net iets nauwkeuriger.
Ik heb geen ervaring met zowel de D7100 als de 300mm f/4 om een zinnig woord te kunnen zeggen over de prestaties hiervan bij dergelijke fotografie. Daarvoor zul je bij andere mensen moeten zijn.Frans Martens schreef:Ha Vincent, de combi was een 7100 met een Nikon 300 f/4. Idd AF-C. Het autofocusveld op 21 punten, zou dat beter zijn in deze situatie op 3d?
Ik snap niet waar je dat vandaan haalt... maar deze stelling is in mijn ogen erg opmerkelijk... JUIST bij dergelijke close-ups met een beperkte scherptediepte. Bij dergelijke platen wil je gewoon scherpe ogen (of zonnebrillen). Scherpte is wat mij betreft (wellicht gesimplificeerd) de combinatie tussen 'in focus' en 'beweging bevriezen'. Er zijn vast weer foto's die daar een uitzondering op zijn en zo de regel bevestigen, maar ik schiet vaak genoeg sportplaten (met gezichten in beeld) om te weten dat je zelfs aan ragscherpe ritsen maar onscherpe ogen helemaal niets hebt!Michele schreef:Sluitertijd en AF-snelheid is doorgaans is t probleem niet
Dergelijke close up portretten zijn, in mijn ogen, zelden geschikt om snelheid weer te geven. Daarvoor kun je betere grotere beeldhoeken gebruiken zoals de twee foto's die jij toont. Maar dat heeft natuurlijk wel consequenties voor je sluitertijden. Wil je een bevroren close-up dan zul je echt naar minimaal 1/800 en liefst een stuk sneller zitten.Is even afhankelijk welke mate van 'snelheid' je nog in je beeld wilt.
Frame rate en scherpe platen zijn ook nauwelijks gecorreleerd... Als je apparatuur het niet kan bijhouden dan heb je op 12fps net zulke onscherpe platen als op 1 fps. Ik denk trouwens zelfs meer, want zodra de spiegel omhoog geklapt is kan het AF systeem het onderwerp even niet volgen en moet het dus 'harder zijn best doen' om weer alls in focus te krijgen zodra de spiegel weer omlaag is...en op continu-opname High
Volgens mij zit daar juist ook het verschil! Het gaat niet om snelheid alleen, maar de combinatie van factoren.Michele schreef:Een D7100 icm een 300f/4 AF of AF-S is een combi waar je probleemloos racerij mee kunt doen en daar liggen de snelheden nog een tikje hoger dan in het fietsen. Geloof me, ik doe het al 20 jaar...