Hoe test je een flitser?

Discussies over flitsers
Hanfo

Bericht door Hanfo » za nov 17 2007 10:55 pm

Metz heeft al decennia lang een zeer goede naam op het gebied van flitsers.
Je zou eens kunnen kijken naar deze, is net uit en ik gebruik 'm ook en ben er zeer tevreden over.
http://www.metz.de/en/unternehmen/press ... 9-207.html

Marco

Bericht door Marco » zo nov 18 2007 1:59 am

Mello, als geld het struikelblok is, denk dan eens aan Hong Kong:
SB-600 EUR 188,-
SB-800 EUR 277,-

incl. verzendkosten.

Ik wil er ook nog een SB-800 bij en zal hem daar zeker bestellen, als ik hem in Beijing niet goedkoper tegenkom.

groet,
Marco

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: flitser

Bericht door Hans Braakhuis » ma nov 19 2007 7:07 am

George Fennes schreef:Zelf heb ik ervaring met de Sigma Super 500 enz. flitser op een D70 en D70s deze werkte perfect op deze beide body's.
Maar op mijn D80 reageerde deze flitser niet goed, dus heb ik een SB-800 gekocht welke perfect reageert.
Groetjes George :D
Daarom zijn die goedkope flitsers dus zo duur in gebruik !

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Sigma lampje

Bericht door George Fennes » ma nov 19 2007 9:54 am

Daarom zijn die goedkope flitsers dus zo duur in gebruik ! schreef Hans.

Maar Hans op de D70 en D70s een perfecte flitser en hij heeft voor mij z'n geld al dubbel en dwars opgebracht.

Verder wil ik de Sigma echt niet wegdoen, maar overweeg om een SU-4 aan te schaffen en hem als Slave te gebruiken.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Maar niet iedereen heeft op het moment van aanschaf genoeg geld om een lampje met Nikon erop te kopen.

Het was voor mij een redelijk betaalbare oplossing.

Maar in dit opzicht is de SB-800 beter :oops:

Blijf het objectief bekijken

Silvervloot

hoe doe je dat

Bericht door Silvervloot » ma nov 19 2007 10:16 am

Vermoedelijk wordt aan de vraag van Mellow voorbijgegaan.

Hij vraagt....... hoe kan ik het beste een aantal flitsers testen??

Een antwoord zou ??? kunnen zijn .... een testkaart op 20 meter afstand, met open lens 25 seconden zus of een donkergroen beeld op de schoorsteen op 12 meter fotograferen om reden dat groen etc.

Hij vraagt naar een werkwijze en zonodig hulpmiddelen om iets te testen.

Opsommingen van voordelen geeft hem geen voldoening, hij wil het zelf onderzoeken en ervaren.
Een beetje goede raad stelt hij zeer op prijs lijkt mij.

Peter

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma nov 19 2007 12:46 pm

Ik heb ooit 'ns zo'n Sigma flitser getest/uitgeprobeerd.
Een vriendje van me had er eentje, dus ik heb gewoon een aantal dezelfde foto's gemaakt met die Sigma en met mijn SB-800, dat lijkt mij de enige manier waarop je een flitser kunt uitproberen. Meenemen en schieten en de plaatjes vergelijken. En dan de plaatjes schieten die je anders ook doet.
En in alle te testen flitsers volle batterijen doen en kijken hoeveel flitsen ze het volhouden en kijken hoe lang ze het volhouden als de flitser in standby staat. (De Nikon kwam heel gunstig uit dat laatste, dus als je incidenteel flitst/een plaatje schiet, maar je hebt de camera/flitser de hele dag aan (anders is ie op 'het' moment niet paraat)
De Sigma kwam er bij mij in het batterijverbruik niet best uit, verbaasde mij nogal dat daar zo'n verschil in zat, maar dat kan natuurlijk een hongerig exemplaar zijn geweest.
Gewoon voor de foto's maakte het niet veel uit, met de SB-800 had ik meer instelmogelijkheden. Volgens mij heeft de SB-600 dat ook nog wel, maar die heb ik nooit uitgeprobeerd.
Toen ik dit uitprobeerde, had ik alleen m'n D200, mijn D40 kwam dus niet in beeld. Maar dat is ook iets om mee te nemen in een test. Maakt het uit welke camera je gebruikt, vooral gezien de ervaringen van George. Als je voorlopig niet van plan bent om een nieuwe camera te kopen, dan is dat wellicht minder interessant.
Als je meerdere flitsers wilt gebruiken dan moet je dat in je test ook meenemen, hoe werken ze samen, maar als je gewoon een eenvoudige opzetflitse wilt, dan laat je dat gewoon wezen.
En de handling vergelijken. De Sigma had twee assen waarlangs hij kon draaien en die waren apart vergrendeld. Vond ik hartstikke lastig, omdat ik de enkelvoudige vergrendeling voor beide assen van Nikon gewend was, maar misschien heeft het ook wel voordelen.
Maar dat is dus het enige wat ik aan kan raden. Uitproberen onder deomstandigheden waar je ermee wilt werken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 12:55 pm

Ik ken inderdaad weinig andere manieren van testen dan vergelijken, leen een sb-600 en een sb-800, een sigma ST500 super, op ga naar eindhoven citywalk, en test daar eens een flitser.

Want niet alleen de technische dingen doen ertoe, ook het gebruiksgemak telt hierin mee voor mij.
De ene flitser is zwaarder dan de ander, hoe bevalt de combi je qua handling en gewicht.

Welke mogelijkheden zoek je?
Ik neem aan dat je toch een reden hebt om te beslissen dat je aan je interne flitser niet meer voldoende hebt.

Zelf heb ik deze overweging ook gemaakt, en kwam uit dat ik aan een sb-600 meer dan zat zou hebben, doch gezien deze met omnibounce al bijna net zo duur is als een sb-800 (via arend handelsonderneming) heb ik toch gekozen voor de sb-800 flitser.

McMelloW

Bericht door McMelloW » ma nov 19 2007 3:42 pm

Zo kan een eenvoudige vraag weer tot een hoop discussie leiden. Ieder dank voor al zijn goedwillende postings.

Vroeger was het simpel. Je camera heeft een flitsvoetje met een middencontact. Alles wat de camera deed was, de flitser een schop geven om te gaan flitsen. Afhankelijk van je (computer) flitser en al zijn mogelijke instellingen gaf deze een klap licht. De hoeveelheid licht werd helemaal door de flitser bepaald.

Met het doorwerken van mijn D40 manual, informatie opgedaan bij Ken Rockwell; Thom Hogan etc. kom ik er achter dat flitsen een geavanceerd meet en regelsysteem geworden is tussen de mijn D40 en de flitser.
De camera geeft nu niet alleen het startsein om te gaan flitsen, maar kan ook de flitser vertellen hoeveel licht te produceren. Maar dat zal waarschijnlijk allemaal al bekende informatie zijn. Het was voor mij allemaal nieuw.
Volgens mijn D40 manual ondersteund een D40 12 flits functies/modi in combinatie met een SB-800. Inmiddels weet ik een hoop meer over het flitsen en heeft mij er toegebracht de vraag 'Hoe test je een flitser' te stellen. Waarschijnlijk zal deze vraag niet zo simpel te beantwoorden zijn. Zoeken bij Ken Rockwell en in de Thom Hogan's Niokn D40 Guide heb ik ook nog niet echt een antwoord gevonden. Wellicht kunnen we met elkaar een methode verzinnen, zodat die voor een ieder die een flitser wil testen bruikbaar is.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

testen die hap

Bericht door George Fennes » ma nov 19 2007 4:16 pm

Ik denk dat ROELOF toch wel een antwoord op de vraag heeft gegeven.

Code: Selecteer alles

Ik heb ooit 'ns zo'n Sigma flitser getest/uitgeprobeerd. 
Een vriendje van me had er eentje, dus ik heb gewoon een aantal dezelfde foto's gemaakt met die Sigma en met mijn SB-800, dat lijkt mij de enige manier waarop je een flitser kunt uitproberen. Meenemen en schieten en de plaatjes vergelijken. En dan de plaatjes schieten die je anders ook doet. 
En in alle te testen flitsers volle batterijen doen en kijken hoeveel flitsen ze het volhouden en kijken hoe lang ze het volhouden als de flitser in standby staat. (De Nikon kwam heel gunstig uit dat laatste, dus als je incidenteel flitst/een plaatje schiet, maar je hebt de camera/flitser de hele dag aan (anders is ie op 'het' moment niet paraat) 
De Sigma kwam er bij mij in het batterijverbruik niet best uit, verbaasde mij nogal dat daar zo'n verschil in zat, maar dat kan natuurlijk een hongerig exemplaar zijn geweest. 
Gewoon uitproberen in dezelfde situatie, verschillende flitsers op je camera en flitsen maar, dan kan je vergelijken en zien welke flitser zijn licht het beste doseert.
Een professionele testopstelling met sensoren enz. is veel te kostbaar.

Blijf het objectief bekijken

Hanfo

Bericht door Hanfo » ma nov 19 2007 4:30 pm

McMelloW schreef:Zo kan een eenvoudige vraag weer tot een hoop discussie leiden. Ieder dank voor al zijn goedwillende postings.

Vroeger was het simpel. Je camera heeft een flitsvoetje met een middencontact. Alles wat de camera deed was, de flitser een schop geven om te gaan flitsen. Afhankelijk van je (computer) flitser en al zijn mogelijke instellingen gaf deze een klap licht. De hoeveelheid licht werd helemaal door de flitser bepaald.

Met het doorwerken van mijn D40 manual, informatie opgedaan bij Ken Rockwell; Thom Hogan etc. kom ik er achter dat flitsen een geavanceerd meet en regelsysteem geworden is tussen de mijn D40 en de flitser.
De camera geeft nu niet alleen het startsein om te gaan flitsen, maar kan ook de flitser vertellen hoeveel licht te produceren. Maar dat zal waarschijnlijk allemaal al bekende informatie zijn. Het was voor mij allemaal nieuw.
Volgens mijn D40 manual ondersteund een D40 12 flits functies/modi in combinatie met een SB-800. Inmiddels weet ik een hoop meer over het flitsen en heeft mij er toegebracht de vraag 'Hoe test je een flitser' te stellen. Waarschijnlijk zal deze vraag niet zo simpel te beantwoorden zijn. Zoeken bij Ken Rockwell en in de Thom Hogan's Niokn D40 Guide heb ik ook nog niet echt een antwoord gevonden. Wellicht kunnen we met elkaar een methode verzinnen, zodat die voor een ieder die een flitser wil testen bruikbaar is.
Ik vraag me nu af wat wil je nu precies weten, in de gebruiksaanwijzing van de D40 staat een tabel met alle flitsfuncties die je hebt met de D40 in combinatie met de SB400 tot SB800. Je kunt die beschikbare functies vergelijken met vreemd merk flitser bijvoorbeeld op de website van de desbetreffende fabrikant of de gebruiksaanwijzing in de winkel.

Verder zou je eens voor de populaire flitsers eens kunnen kijken of er testen zijn op het net of reviews. Bijvoorbeeld bij www.kieskeurig.nl

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » ma nov 19 2007 6:12 pm

Mello,

als je wilt mag je mijn SB-600 uitproberen, de afstand Amsterdam-Utrecht is te overzien.
Ook heb ik nog een SB-50dx, of deze compatible is met de D40 weet ik niet, als dat het geval is kun je die ook uitproberen.

Jos

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 19 2007 11:38 pm

Er wordt weer lekker gehakt heren... Het is nog niet eens woensdag! ;-)

Ik ben niet vies van een 3rd party lensje, maar een flitser koop ik toch echt liever bij Nikon zelf. Ik heb ook niet het idee dat ze zo ontzetten uit de pas lopen met de prijzen van andere leveranciers! Het gaat vaak maar om een paar tientjes tussen op papier gelijkwaardige flitsers. Dat lijkt me niet onoverkomelijk voor iets wat erg lang mee zou moeten gaan (het is geen camera die na twee jaar eigenlijk al wat verouderd is en na vier jaar prehistorisch is).

Het is dan ook het derde stukje Nikon in m'n onderschrift. :P
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » di nov 20 2007 12:52 am

Voor een eenvoudige amateur is een test niet te doen. Ik zou gewoon dat hele idee van testen gewoon maar vergeten.

Koop gewoon een Niko flitser!

Met vr. gr.,

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”