Op zich is die keuze niet nieuw, maar deze keer heb ik al mijn foto's geschoten in RAW + jpeg, en door de erg goede jpeg conversie icm de EVF heb ik de RAW files nog niet aangeraakt. Ik heb alles in camera geschoten op 16:9 formaat én in zwart wit. Alle volgende foto's zijn dus camera jpegs, maar met wel enkele kleine aanpassingen van mijn kant. Denk daarbij aan een beetje dodge en burn, clarity en contrast aanpassingen.
Zodoende een andere serie dan normaal van mijn hand. Zware contrasten, diepe dichtgelopen zwarten, ik hou er van. Het ging mij eigenlijk vooral om het genieten van de reis zonder al te veel rompslomp van het 'moeten' fotograferen en daarna nabewerken. Spelen met onderwerpen, composities. Een beetje terug naar de basis misschien. Ik heb genoten in elk geval!
En de RAW bestanden lopen niet weg, mocht ik me ooit bedenken dan heb ik nog een berg onbewerkte, ongecropte EN gekleurde bestanden staan die op me wachten.
Maar Noorwegen dus. Uiteindelijk niet zoveel gefietst als de bedoeling was maar daardoor gewoon meer gewandeld en nog wat dagen zonder bagage gefietst. Mooi land!
Maar foto's!
1. Met de boot van Denemarken naar Noorwegen. Bij aankomst in Christiansand vaart een mooie tweemaster net de haven uit

2. Een oud Noors houten Stavkerkje

3. Eerste fietsdag in de stralende zon langs fjorden en houten noorse huis'jes'

4. De tweede dag gelijk een hoge pas over en de wereld is een stuk witter

5. Zo hoog in Noorwegen wordt het in de zomernachten niet echt donker. Het kerkje van Lom is mooi verlicht tijdens het donkerste deel van de nacht

6. Dan weer op de fiets, donkere luchten met zo nu en dan een bui, en vooral lange wegen door het ruige Rondane national park

7. Een openbaar toilet in Rondane

8. Een meanderende rivier

9. Boerderijen liggen bijna verborgen in het landschap

10. Smeltwater van de berg perst zich door de rotsen

11. Cruise schepen kunnen tot ver de Fjorden invaren maar bij Anderlsnes niet helemaal tot aan de haven

12. Vanaf de overkant van de Fjord worden de passagiers met kleine bootjes aan wal gebracht

13. Een wandeling over de bergkam gaat ook over witte sneeuwvelden

14. Hoewel wandelen...

15. Steen in de sneeuw

16. Uitzicht over de beroemde Geirangerfjord.

17. De weg vanaf geiranger kronkelt de berg over

18. In het ruwe landschap worden wegen letterlijk uit bergen gehakt, en houde stalen netten de bergwand 'bij elkaar' zodat er geen stenen op de weg kunnen vallen.

19. Een fjord zoals een fjord ooit bedoeld is

20. Sneeuw en watervallen versieren de Snovegen

21. Rollende wolken door de Sognefjord

22. Het afgelegen vissersdorpje Underdal

23. Watervallen in alle soorten en maten, overal, en altijd!

24. Een mini cascade van smeltwater op weg naar Trolltunga

25. En dat smeltwater zal nog wel even blijven stromen...

26. Een speels en nieuwsgierige nerts (?)

27. Na een lange wandeling op de wereldberoemde Trolltunga

28. Rijden door Noorwegen betekent veel tunnels, bergpassen en... pondjes!

29. Erosie

30. Bovenop Preikestolen, 604m boven het water!

31. Een dag later kanoën we er onderdoor!

32. Ramen poetsen op het Cruiseschip Costa Fortuna in de haven van Stavanger

33. De zuidkust is aanmerkelijk minder steil, maar even onherbergzaam

34. Dutch quarter in Flekkefjord

Dank voor het kijken en schiet maar raak!