Sluitertijd D5100

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Leo Huijzer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Sluitertijd D5100

Bericht door Leo Huijzer » di aug 25 2015 4:34 pm

Beste mensen ik hoop dat ik hier antwoord krijgt op mijn volgende vraag:

Hoe komt het dat ik geen goed belichte opname kan maken als ik kies voor een sluitertijd langer dan 1.5 seconde met mijn D5100 camera.

Al een paar jaar fotografeer ik met deze camera, bijna altijd in de A stand (diafragma) , omdat ik meestal met mijn voorgaande opnames binnen die 1,5 seconde zat had ik geen probleem met het maken van mijn foto's.

Nu ik wil proberen om met een lange(re) sluitertijd nog mooiere opnames te maken, kom ik het probleem tegen dat ik overdag niet zo'n opname kan maken, want de camera krijgt de belichting niet goed, mijn foto's zijn dan overbelicht.
Zelfs als ik met de +- knop de belichting tot min 5.00 instelt is de foto nog overbelicht!
Ik heb zo juist nog een poging gewaagt zelfs met een diagfragma van f32 lukt het me niet om een langere sluitertijd dan 1/6 te gebruiken!

Het objectief wat ik hierbij hebt gebruikt is de kitlens: Nikkor AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G ED II, maar ook met de: Nikkor AF-S DX 55-300 mm f/4.5-5.6G ED VR lukt het me niet om een langere sluiterijd te gebruiken overdag.
S'avonds als het donker is lukt het me wel om een langere sluitertijd te gebruiken, maar dat lijkt me niet zo vreemd.

Doe ik iets verkeerd?, zie ik iets over het hoofd?, ik weet het niet meer!
Mijn hoop is dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik zou graag wat sfeervollere foto's willen maken, dan ik tot nu toe heeft gedaan.

Bij voorbaat dank!

groet,
Leo Huijzer

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sluitertijd D5100

Bericht door JvdKooij » di aug 25 2015 4:39 pm

Leo,
overdag gebruik ik dan een grijsfilter om langere sluitertijden te kunnen gebruiken
Groetjes,
Jaap

Leo Huijzer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leo Huijzer » di aug 25 2015 4:46 pm

JvdKooij schreef:Leo,
overdag gebruik ik dan een grijsfilter om langere sluitertijden te kunnen gebruiken
Is dat het, een grijsfilter!
Is dit dan een probleem wat elke camera heeft overdag?!

In ieder geval bedankt voor je snelle reactie Jaap.

gr. Leo

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di aug 25 2015 4:55 pm

Leon,
re: geen goed belichte opname kan maken
re: elke kamera.
Juist, door de sluitertijd op te rekken, heb je voor een goede belichting steeds een kleiner diafragma (of andere licht-vermindering) nodig.
Probeer maar eens de P* stand, op enig moment loop je tegen de grens van de range van sluitertijden/diafragma's aan.
Groeten, Gijs
PS en dan vier sterren claimen?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » di aug 25 2015 6:52 pm

Hey Gijs,

Door dit soort rare opmerkingen durft dadelijk niemand meer iets te vragen.
Als je het niet kunt laten om sneren te plaatsen kunt je ook gewoon niet op de vraag reageren. :roll:
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px

Leo Huijzer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leo Huijzer » wo aug 26 2015 9:34 pm

gijs sandberg schreef:Leon,
re: geen goed belichte opname kan maken
re: elke kamera.
Juist, door de sluitertijd op te rekken, heb je voor een goede belichting steeds een kleiner diafragma (of andere licht-vermindering) nodig.
Probeer maar eens de P* stand, op enig moment loop je tegen de grens van de range van sluitertijden/diafragma's aan.
Groeten, Gijs
PS en dan vier sterren claimen?
Hallo Gijs,
bedankt voor je reactie, wat die vier sterren betreft, ik heb toen der tijd ingevuld dat ik ervaren ben met fotograferen, ik maak volgens mijzelf behoorlijk goede foto's!
Maar ik had nog geen ervaring met de langere sluitertijd overdag, en dat een camera daarin z'n beperkingen heeft had ik nog niet eerder ondervonden.
Dus ging ik twijfelen of dat misschien aan mijn camera lag.http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5&p=795062#" onclick="window.open(this.href);return false;
Inmiddels weet ik dat dat niet zo is, en ben ik weer een ervaring rijker!http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5&p=795062#

Wat jou uitleg over de sluitertijd en diafragma betreft, dat weet ik wel, maar ik had nog niet eerder de grens daarvan op m'n camera bereikt!
En misschien is die vier sterren wel iets te voorbarig geweest, ik kan dat niet zo goed beoordelen.
Maar kijk eens op mijn site als je wilt, aan de hand daarvan mag je mij vertellen of die vier sterren te veel zijn, of niet!

zie: http://foto-leohuijzer.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoor het graag van je!

groet,
Leo Huijzerhttp://www.nikon-club-nederland.nl/forum/posti ... 5&p=795062#" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 27 2015 2:46 pm

Eens met Gijs.

Die sterretjes gaan gewoon nergens over. Maar ze zijn toch echt gekomen omdat men van de NCN kennelijk een indicatie wilde weergeven van het niveau van vraagstellers en beantwoorders. Die stap heeft destijds genoeg discussie opgeleverd. De oplettende lezer ziet constant discrepantie tussen aantal sterretjes en feitelijk niveau.

Gelukkig hebben we de vragen en commentaren om een en ander te beoordelen.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do aug 27 2015 4:16 pm

Gelukkig hebben we de vragen en commentaren om een en ander te beoordelen.
Ik kijk uberhaubt nooit naar sterren dus ik snap sowieso niet in waarom anderen er blijkbaar zoveel waarde aan hechten dat men er steeds (vervelende) opmerkingen over denkt te moeten maken...

Geef gewoon antwoord op de vraag, of niet natuurlijk. Domme vragen bestaan niet...
Fin.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 27 2015 5:52 pm

Als er niet naar sterretjes gekeken zou worden zouden ze inderdaad gewoon weg kunnen. Mee eens.
Maar zolang de sterretjes gehandhaafd worden zullen er toch mensen naar kijken en zich soms verbazen...

Net zo goed als de opsomming van "gear". Zegt ook niets over vakkundigheid van de fotograaf.
(Oh, nee, het is hier een cameramerk- dus noodzakelijkerwijs apparatuurforum...)

En inderdaad, domme vragen bestaan niet. Alle vragen verdienen een antwoord, wat dan ook meestal grif gegeven wordt. Ook door mij, als ik zeker van het antwoord ben of als ik het vage idee heb iets te kunnen bijdragen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 27 2015 6:11 pm

Die sterren zijn ooit bedacht om de antwoorden te kunnen geven die beter aansluiten bij het kennisniveau van de vraagsteller, indien van toepassing. En er is volgens mij niet zoveel mis als je een opmerking maakt dat zo'n vraag niet past bij iemand die zichzelf vier sterren heeft toegekend. Maar laten we deze discussie hier niet voeren.

Volgens mij snapt de TS nu waarom wat hij wil niet zomaar kan. De belichtingsdriehoek ISO-diafragma-sluitertijd is niet oneindig op te rekken. Daarom zijn er speciale maatregelen nodig als je de sluitertijd zover wil oprekken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”