hoe foto's opslaan

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
joerig1970

hoe foto's opslaan

Bericht door joerig1970 » vr aug 25 2006 6:57 pm

hoe kan je het beste je foto's opslaan op harddisk en dvd

gewoon de groote zoals ze uit de camera komen ( 3000x2000 ) ofzo
iets kleiner als ze een betje gecropd worden

of na verkleining tot bv 900x... ofzo

ik wil ze archiveren , maar ook nog gebruiken om eventueel af te drukken ofzo

hjanssen

Bericht door hjanssen » vr aug 25 2006 7:33 pm

Alles wat weg is, is weg na het verkleinen, dus gewoon vol formaat opslaan.

Zelf sla ik altijd alle Raws op en de "ontwikkelde" JPEG's, de echt mislukt RAWs, onscherp, bewogen etc gaan weg.

Opl.: USB HDD aanschaffen en eigenlijk een tweede voor de noodzakelijke back-up.

Trouwens als je JPEG fotografeert, moet je eigenlijk alles een keer copiëren voordat je gaat bewerken, zodat je je originelen behoudt dan kun je later, als je PS of welk programma beter beheerst of ze weer iets nieuws erin hebben gestopt, de bewerking weer opnieuw doen.

De besparing op filmpjes en ontwikkelen verdien je niet één, twee, drie terug....

keenoncoolstuff

Bericht door keenoncoolstuff » za aug 26 2006 5:19 pm

hjanssen schreef:als je JPEG fotografeert, moet je eigenlijk alles een keer copiëren voordat je gaat bewerken, zodat je je originelen behoudt
Beter nog: voordat je gaat bewerken de JPG omzetten in TIFF, zodat je geen verliezen meer krijgt door opeenvolgende comprimering. Iedere keer dat je een JPG opslaat wordt ie opnieuw gecomprimeerd, zodat er heel veel informatie verloren gaat...

Greetz, Rob.

rytec

Bericht door rytec » do sep 07 2006 4:18 pm

Ik sla ook mijn foto's op als jpeg, ze zijn dan ongeveer 1,5Mb groot en als ik ze bewerkt heb dan geef ik ze een a, b, c, ... achter de bestandsnaam zodat ik inderdaad de originele versie nog heb.
Ik merk dat als je hem in PS opslaat als PSD dat ze enorm groot worden.
En de quality opslag van jpeg in PS staat bij mij op 9. Is dat voldoende?

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » do sep 07 2006 5:07 pm

Wederom opslaan en dan op Jpeg is altijd verlies aan informatie vanwege de eerder vertelde comprimatie!!! Het is waar, opslaan op ander formaat is groter, maar je behoudt alles. De andere methode met een a,b,c etc erachter, zodat je het orgineel behoud vind ik ook goeie.
Nog beter: meer ruimte (lees grotere schijf) kopen en niet dan inboeten op kwaliteit, want daar krijg je later spijt van.
:wink:

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr sep 08 2006 9:18 am

Momenteel schiet ik met mn D70 alleen RAW. Ik brand ze direct via de Cardreader naar een Multisession DVD voor mn (tijdelijk) archief. Met Capture kijk ik wat ik een aardige bewerking vind voor een foto, dat is dan globaal van toepassing voor heel mn serie, en verklein ze naar 1000pix. grootste lengte maat. Met batchverwerking maak ik er dan dus JPEG-bestanden(Qual - good) van in een mapje op de HD in mn PC. En DVDtje gaat weer de kast in. Op naar de volgende serie.....
Voor het lekker lazy bekijken van mn foto's op de HD gebruik ik Picasa2, dit programma loopt gewoon lekker en foto's komen scherp over. Als ik een bepaalde foto's wil gaan bewerken, dan pak ik mn DVD erbij en open de NEF-bestanden weer in Capture of CS2. Dit is mijn manier van werken, maar wie ben ik......

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”