Foutje..

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jeff

Foutje..

Bericht door Jeff » zo nov 18 2007 10:10 pm

Goedenavond forumleden,

Begin van de avond binnenshuis even wat plaatjes geschoten, na een tijdje besloot ik er een andere lens op te draaien en terwijl ik de lens er op draaide besefte ik dat ik de camera niet had uitgezet :oops:

Mijn vraag luidt: wat voor gevolgen kan dit hebben, alles werkt vooralsnog naar behoren.

B.v.d.

Jeff

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo nov 18 2007 10:23 pm

Geen, als alles het nog doet, is er niks aan de hand. Het is aanbevolen de camera uit te doen bij het verwisselen van een lens, maar de kans dat er iets fout gaat is erg klein. Het is dus niet zoiets als aan een computer sleutelen terwijl deze nog aanstaat.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

slaap lekker

Bericht door George Fennes » ma nov 19 2007 1:10 am

In principe gaat het allemaal wel goed, maar je kan je voorstellen als je een objectief erop schroeft, je de contactjes van het objectief langs de contactjes van de camera gaan en er allerlei stroompjes worden doorgegeven op een onjuiste manier.
Het chipje in de camera zou in theorie even van slag kunnen raken in het ergste geval, dan krijg je een error melding.
Met het aan/uit zetten van de camera zou dat ook weer verholpen kunnen worden en in het ergste geval zou je de camera moeten resetten.
Ik probeer er altijd op te letten dat de camera uit staat, maar een enkele keer vergeet ik het wel eens, maar zonder nadelige gevolgen.

Dus je kan weer gerust gaan slapen :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Frank771
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank771 » ma nov 19 2007 2:48 pm

Wellicht een stukje 'statische elektriciteit' wat stof op de sensor kan veroorzaken....... :wink:
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.

Jeff

Bericht door Jeff » ma nov 19 2007 5:37 pm

Hallo,

Hartstikke bedankt voor jullie response, ik ben er een stuk geruster op nu, zat em gisteren echt te knijpen. :wink:

En bedankt voor de wijze raad!

Groeten,

Jeff

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma nov 19 2007 6:06 pm

Frank771 schreef:Wellicht een stukje 'statische elektriciteit' wat stof op de sensor kan veroorzaken....... :wink:
Eeeh, dat lijkt mij een vreemd verhaal...
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

nikonvos
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonvos » ma nov 19 2007 6:06 pm

Ik wissel vaak van lens en altijd staat de camera aan. Volgens mij gaat een camera eerder kapot door het steeds aan en uit zetten dan door een lenswissel. Vaak krijg je bij electrische apparatuur een error als je het aan zet. Een gloeilamp gaat meestal kapot als je 'm aanzet, bijna nooit tijdens het branden.

Gr. Wim
D80

william

Bericht door william » ma nov 19 2007 9:11 pm

Toen ik mijn sensor liet reinigen bij konijnenberg zette hij mijn camera aan zette de spiegel omhoog en haalde toen het objectief eraf met de camera aan.
Toen maakte hij de sensor schoon wat ikzelf nogal vreemd vond met de camera aan..

Groetjes William

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma nov 19 2007 10:21 pm

Meestal is de chip bij sensorcleaning uitgeschakeld (staat geen spanning op en er wordt geen foto gemaakt). De camera moet aan staan om de spiegel omhoog en de sluiter geopend te houden. Bij uitzetten gaan beide weer terug.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma nov 19 2007 10:27 pm

Inderdaad, beetje slordig! :?

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie