Zooo.......Wat nu Nikon ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » vr sep 04 2015 1:06 pm

Over de sluiter gesproken. Hoe zit dat bij de mirrorless toestellen?
Het lijkt me dat het mogelijk moet zijn om, na de mechaniek van de spiegel weg gehaald te hebben, ook de mechaniek van de sluiter eruit te halen moet zijn.
De sluiter wordt dan simpelweg een electronische bitmap moment opname (screenshot) van wat de sensor continu door de zoeker weer geeft. Er zulen best allerlei electronische versterkings haken en ogen aan zitten, maar im allgemeinen moet dit toch kunnen?
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 04 2015 1:47 pm

Dat is nu reeds een optie die dergelijke camera's hebben.
Je hebt een zogenaamde "stille mode", waar je dus helemaal niets hoort, omdat de sluitertijd (dan ??) alleen elektronisch wordt bepaald.
Laten we zeggen van een start dat de sensor licht opneemt, en sluiten van het elektronische circuit van de sensor.

Ideale camera's bij uitvaarten en theater waarbij een hoorbare "click" als storend wordt ervaren.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom en hoe er nog een soort van mechanische sluiter gebruikt zou worden?
Msschien als afdichting als je een lens verwisselt. Maar bij lenswisseling zie je de sensor dacht ik gewoon zitten, dus dat is het niet.

De "klik" is hooguit voor het "gevoel" dat je hoort dat er nog een opname gemaakt wordt?
Net zoiets als bij een smartphone waar je het geluid van een "sluiter" uit het speakertje van de smartphone hoort.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr sep 04 2015 1:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » vr sep 04 2015 1:51 pm

@Léon: "Dergelijke camera's" Ik neem aan dat je mirrorless bedoelt? Dit zou eigenlijk bij een gewone DSLR in LiveView ook moeten kunnen lijkt me.
Worden er trouwens snelle sluitertijden mee gehaald?
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 04 2015 2:02 pm

Bij een aantal nieuwere Nikon spiegelreflex modellen heb je inmiddels ook (weer terug van weggeweest) een elektronische sluitertijd, waarbij de "start" van de "echte" belichtingstijd electronisch wordt gestart nadat de mechanisch "gewone" sluiter reeds open is.

Sluitertijden kun je elektronisch inderdaad erg kort maken. En omdat je niets te maken hebt met een "spleet" van een spletsluiter, en de relatief trage aflooptijd van de lamellen van een spleetsluiter, heb je ook niets te maken met een relatief langzame flits synchronisatietijd. Dat werkt dan "theoretisch" tot aan de kortst mogelijk sluitertijd. In de praktijk zitten er nog wel een paar haken en ogen aan, omdat een flitser een "opstart"-tijd nodig heeft, en een "na-gloeitijd" van de flits zelf, zodat het vastgelegde flitsvermogen minder kan zijn dan waar je de flitser op hebt afgeregeld.

Maar jaren geleden al had Nikon enkele modellen met feitelijk een elektronisch bepaalde "belichtingstijd". (Er was zeker wel nog een mechanische sluiter in de camera).
De Nikon D1 / D1x hadden bijvoorbeeld zo'n sluiter.
De kortste sluitertijd met een D1x was toen al 1/16.000 sec.

Hier een ouder bericht met een opname in 2005 gemaakt (dus 10 jaar geleden) met een 20-25 jaar oude Metz CT-60 reportageflitser gemaakt bij 1/4000 sec.
viewtopic.php?p=424448#p424448
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » vr sep 04 2015 2:21 pm

Bedankt! Je wist al waar ik naar toe wilde, de flitser was inderdaad mijn volgende punt. :idea:
Ik begrijp dat, ondanks dat het al lang kan, nog niet alle toestellen dit hebben, lijkt me, naast mirrorless, ook iets dat er onvermeidelijk aan zit te komen.
Hoe zit het bij de hier aangegeven mirrorless Sony? Heeft die nog een mechanische sluiter?
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Richard » vr sep 04 2015 2:28 pm

Léon Obers schreef:Bij een aantal nieuwere Nikon spiegelreflex modellen heb je inmiddels ook (weer terug van weggeweest) een elektronische sluitertijd, waarbij de "start" van de "echte" belichtingstijd electronisch wordt gestart nadat de mechanisch "gewone" sluiter reeds open is.


Léon, is dat bij de D7100 het geval en bij welke camera's nog meer?

Eens spelen met m'n CT45 :wink:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 04 2015 2:36 pm

De start van de belichtingstijd is dan wel elektronisch, maar ik weet niet of afloop/eindigen van de belichtingstijd de mechanische sluiter wordt gebruikt of dat dan ook nog steeds elektronisch, waar erna pas het sluiten van de mechanische sluiter? Maar dat zou je simpele kunnen uittesten.

De D610, D750, D810 zijn er in in ieder geval mee van voorzien. Je kunt het in in ieder geval in de gebruiksaanwijzing terugvinden.

Met een Metz CT45 moet je oppassen, want de eerste modellen daarvan hebben een veel te hoge spanning op de flitscontacten (circa 600 Volt), dan blaas je het elektronisch deel van je camera op. Zoek terug op het forum naar berichten daarover, en welke serienummers "onveilig" zijn, of hoe je het voltage zelf kunt meten met een Multimeter.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Rik Rollinga » vr sep 04 2015 2:52 pm

Op: http://www.dpreview.com/articles/8917769536/sony-alpha-a7r-ii-has-42-4mp-on-full-frame-bsi-cmos-sensor
is the lezen: "It also offers a fully electronic silent shutter."
In the specs gaat hij tot 1/8000 (ik heb niet gevonden hoe, neem aan met curtains).
Waarom zou je eigenlijk nog een mechanical shutter willen? (afgezien van het mooie nostalgische klik geluidje)
En waarom hebben die toestellen dat nog?
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 04 2015 2:58 pm

Daar kan ik geen antwoord op geven. Daar heb ik me (nog) te weinig in verdiept.
Bedenk dat bij filmen de mechanische sluiter op dat moment ook geen dienst doet (ook niet bij Nikon spiegelreflexen waarmee je filmt).
Ik kan me wel voorstellen dat het voor een sensor op zichzelf niet goed is, als daar continue licht op staat, ook al is die in "rust" / uitgeschakeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor ATOR » vr sep 04 2015 3:09 pm

De pixels van de meeste moderne sensoren worden na elkaar uitgelezen, daardoor kun je een belichtingstijd niet goed elektronisch beëindigen. Tussen de eerste en laatste pixel zou een verschil in belichtingstijd zitten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Richard » vr sep 04 2015 3:13 pm

Léon Obers schreef:De start van de belichtingstijd is dan wel elektronisch, maar ik weet niet of afloop/eindigen van de belichtingstijd de mechanische sluiter wordt gebruikt of dat dan ook nog steeds elektronisch, waar erna pas het sluiten van de mechanische sluiter? Maar dat zou je simpele kunnen uittesten.

De D610, D750, D810 zijn er in in ieder geval mee van voorzien. Je kunt het in in ieder geval in de gebruiksaanwijzing terugvinden.

De D7100 heeft een snellere sluitertijd dan de D750 :shock:

Uit de D7100 handleiding:

Afbeelding

Uit de D750 handleiding:

Afbeelding

Zou de D7100 het dus moeten kunnen.

Met een Metz CT45 moet je oppassen, want de eerste modellen daarvan hebben een veel te hoge spanning op de flitscontacten (circa 600 Volt), dan blaas je het elektronisch deel van je camera op. Zoek terug op het forum naar berichten daarover, en welke serienummers "onveilig" zijn, of hoe je het voltage zelf kunt meten met een Multimeter.


Dank voor de tip, zal het nazoeken of er een draadje over opzetten.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 04 2015 4:28 pm

richhanz schreef:Zou de D7100 het dus moeten kunnen.

Dat is nog de vraag.
"maar ik weet niet of afloop/eindigen van de belichtingstijd de mechanische sluiter wordt gebruikt of dat dan ook nog steeds elektronisch, waar erna pas het sluiten van de mechanische sluiter?"
Gewoon proberen geeft uitsluitsel.

Dat de sluitertijd van de D7100 korter is als van de D750 heeft mogelijk te maken met een kortere afstand in de afloop van de sluiter, omdat de D7100 een DX-sensor heeft, en de D750 een FX-sensor. Met dat gegeven in het achterhoofd zou het mogelijk ook een aanwijzing kunnen zijn dat het op kortere sluitertijden flitsen "niet" zou kunnen werken.

Maar zoals aangehaald, testen, en je weet het.

Aangaande de Metz en voltage, reactie/draadje gevonden, zie: viewtopic.php?p=545552#p545552
De daarin vermelde verwijzingen naar database en meer uitgebreide info is nog intact.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Richard » vr sep 04 2015 5:40 pm

Ook gevonden en gezien, meten is weten.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Patrick » vr sep 04 2015 5:42 pm

Probleem van de elektronische sluiter is het "rolling shutter" effect. Je kan niet het hele beeld in een keer uitlezen. Geen probleem bij veel soorten fotografie, maar doe het niet bij snel bewegende onderwerpen want dan krijg je aparte resultaten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zooo.......Wat nu Nikon ?

Berichtdoor Léon Obers » za sep 05 2015 11:16 am

"Rolling shutter" effect:
http://jasmcole.com/2014/10/12/rolling-shutters/

Afbeelding


Vooral bij het maken van films zie je vaak vreemde effecten. is dan weer een combinatie met de snelheid van film.

https://www.youtube.com/watch?v=EaB9EHeDLSk


Maar ook een mechanische spleetsluiter kent zijn problemen aangaande het tijdsverschil van vastleggen van beeld boven of onder in het opnameformaat. Zowel bij digitale fotografie, alsook ouderwetse analoge fotografie.
Met name vroeger toen de afloop van "doek" spleetsluiters een stuk langzamer was dan tegenwoordig de metalen lamellen spleetsluiters, waren de effecten ervan sneller zichtbaar.

https://www.youtube.com/watch?v=CmjeCchGRQo
(Op het eind snap je waarom er verfspetters op die camera zitten). :lol:


En creatief gebruik (met een digitale scan-achterwand Betterlight):
Bron: http://www.betterlight.com/misuse_feature/misuse.html

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za sep 05 2015 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten