Je weet net zo goed als ik dat dergelijke testen ook niet van Nikon lenzen beschikbaar zijn, simpelweg omdat daar geen goede testmethodes voor zijn.JaapV schreef:Echt niet flauw hoor! Ik doelde duidelijk niet op persoonlijke beoordelingen van objectieven, maar op kwaliteitscontrole. JurjenF zegt dat iemand van Sigma zegt dat die verbeterd is (en dat was te verwachten in de huidige reclamecampage), en de rest heeft het ook alleen maar over "ziet ernaar uit dat". Ik hoopte dat je zou kunnen zeggen dat er ergens een tester zou zijn die systematisch een reeks exemplaren onderling zou vergelijken.Ericb schreef:Beetje flauw, met even googelen vind je ze zo, net als reacties op Ken Rockwell.JaapV schreef:Dus geen bronnen? Alleen eigen ervaring?
Ik heb ze niet gezien.
De 17-70 was een voorbeeld van hoe het niet moest.
Los van het feit dat dergelijke testen waarschijnlijk lang zouden duren en het een kostbare aangelegenheid zou zijn, wie zou ze dan gaan uitvoeren.
In algemene zijn zie ik bij recente Nikon apparatuur juist een afname van de kwaliteit en kwaliteitscontrole. Als tegenwicht op de 17-70 van Sigma, even een rijtje van recente problemen met Nikon materiaal, problemen met de nieuwe 300 4.0 p, recalls D750, stof problemen met de D600, problemen met de D800. Iets oudere (professionele ) lenzen met problemen met de afs motoren, en die lenzen zitten in een heel andere prijscategorie dan de door jou genoemde Sigma

Ik begrijp heel goed dat merkloyaliteit ver kan gaan maar ik ben al ruim 35 jaar Nikon gebruiker en ik zie de laatste jaren de kwaliteit echt achteruit gaan. En ja dat is deels persoonlijke ervaring en deels informatie vanaf internet.
Ik vergelijk het even met auto's, er zijn mensen die Volkswagen de hemel in prijzen vanwege hun degelijkheid. De statistieken van bv de ADAC spreken deze vermeende degelijkheid tegen. Mijn vorige auto was een Volkswagen en echt een drama, alles wat kapot kon gaan ging kapot. Ik heb nu veel meer vertrouwen in de ADAC statistieken dan in de mening van VW rijders.
Zou een dergelijke blinde liefde voor het merk Nikon ook niet voor een blinde vlek kunnen zorgen als het om de kwaliteit van Nikon gaat?