Autofocus en AF-stand
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Autofocus en AF-stand
Ik ben nieuw in de Nikon wereld! Sinds afgelopen zaterdag trotse bezitter van de Nikon D750 incl. Sigma 24-70mm. Ik kom van Olympus af (E-3) dus het is wel enorm wennen. Ook de autofocus en AF standen zijn uitgebreid bij deze camera en vindt het moeilijk welke te gebruiken.
Fotografeer voornamelijk nu onze dochter van 7 maanden, binnenkort duik ik de studio in om een aantal gezinnen te fotograferen.
De Autofocus heb ik nu meestal op AF-S staan, het AF-veld op enkelpunts maar heb ook al gespeeld met dynamisch.
Maar welke is nu het fijnst om te werken met kleintjes? Die beweeglijk zijn en niet altijd goed stil zitten.
Ben benieuwd hoe ik de camera verder ga ervaren, tot nu toe ben ik er erg blij mee als is alles gewoon even wennen.
Fotografeer voornamelijk nu onze dochter van 7 maanden, binnenkort duik ik de studio in om een aantal gezinnen te fotograferen.
De Autofocus heb ik nu meestal op AF-S staan, het AF-veld op enkelpunts maar heb ook al gespeeld met dynamisch.
Maar welke is nu het fijnst om te werken met kleintjes? Die beweeglijk zijn en niet altijd goed stil zitten.
Ben benieuwd hoe ik de camera verder ga ervaren, tot nu toe ben ik er erg blij mee als is alles gewoon even wennen.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Autofocus en AF-stand
Beste DM,
Welkom
re: werken met kleintjes
Het is maar net wat je wilt.
Wanhoop niet: sommige ervaren Nikon gebruikers zitten ook vaak te puzzelen wat de beste optie voor een bepaalde situatie zou zijn.
Groeten, Gijs
Welkom
re: werken met kleintjes
Het is maar net wat je wilt.
Wanhoop niet: sommige ervaren Nikon gebruikers zitten ook vaak te puzzelen wat de beste optie voor een bepaalde situatie zou zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Voor bewegende kinderen zou je voor afc kunnen gaan i.c.m. enkel focuspunt, zeker als je met een open diafragma toch graag maximale scherpte wilt op een specifiek iets als een oog. Schiet je met meer scherptediepte (dichter diafragma, meer groothoek, meer afstand) dan komt het steeds minder nauw en kun je experimenteren met andere focusinstellingen. Vooral veel proberen en evalueren.
-
- Forumlid
Zie mijn 1e post. Iemand nog tips?
Ik werk nog steeds met enkelpunts en AF-S maar heb het idee dat ik op de een of andere manier daarmee niet goed kan focussen en veel scherpte mis..
Ik werk nog steeds met enkelpunts en AF-S maar heb het idee dat ik op de een of andere manier daarmee niet goed kan focussen en veel scherpte mis..
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
als je een studio hebt, met pc aanwezig, wellicht kun je tethered werken? zodat je direct de gemaakte beelden in groot formaat ziet, en mogelijk kunt tonen.
(mogelijk met Wifi?)
(mogelijk met Wifi?)
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik zou persoonlijk éérst je focus probleem oplossen vóórdat je de studio induikt...
(en over tethered, etc gaat praten)
(en over tethered, etc gaat praten)
Fin.
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Bekijk ook eens een uitvergroot beeld en zoek naar waar het wel scherp is. Misschien zit dat punt op een andere plek dan jij het verwacht en bedoelde. Bovendien moet je letten op jouw instellingen voor selectie van af-prioriteit (zie blz 326-327). Daarmee bepaal je of er altijd een opname wordt gemaakt als je de ontspanknop indrukt of dat de opname uitsluitend gemaakt wordt als er is scherp gesteld. Kijk ook in het menu 'persoonlijke instellingen'/ autofocus/ a3 (focus-tracking met lock-on. Daarmee kun je bepalen hoe lang de camera wacht met opnieuw scherpstellen. Misschien staat dat de traag.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ik werk (bijna) altijd met AF-C 3D dynamisch veld (51). Je focust op het punt dat je scherp wil hebben en herkadert vervolgens je opname. Het focusveld volgt dan je gekozen punt. Het is even oefenen wanneer je moet afdrukken, soms moet je opnieuw beginnen (ik heb vast startpunt 1 focuspunt onder het middelste).
Voor vogels in de lucht gebruik ik daarentegen AF-Area maar dat is minder geschikt voor algemene opnames omdat je niet weet waar de scherpstelling heen zal gaan (wel bij AF-S trouwens).
Groet. Henk
Voor vogels in de lucht gebruik ik daarentegen AF-Area maar dat is minder geschikt voor algemene opnames omdat je niet weet waar de scherpstelling heen zal gaan (wel bij AF-S trouwens).
Groet. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Nikkormaat
- Clublid
Ik ken de Sigma 24-70mm niet. Heeft die een eigen auto-focus motor of gebruikt hij de motor van de D 750. Bij wekte dat laatste bij sportopnames te traag met voornamelijk onscherpe foto's tot gevolg. Na aanschaf van een objectief met eigen motor was mijn scherpteprobleem grotendeel verholpen. een andere mogelijkheid van jouw probleem kan zijn dat de eigen motor te traag is voor jouw toepassing. Probeer eens een objectief van een ander merk te lenen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Als TS met enkelpunt en AF-S werkt zoals hij schrijft, kan de snelheid van scherpstellen geen probleem zijn tenzij hij de standaardinstelling van onscherp=niet ontspannen, heeft gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
-
- Forumlid
Volgens mij een eigen motor in de lens.
Inmiddels weet ik mijn 'probleem', het scherpstellen en daarna kaderen... Ik heb hier uitleg gezien over dat het scherptevlak dan veranderd en heb contact gehad met de verkoper van mijn spullen en die stuurde me een duidelijke afbeelding. Ik ga daar dus eens aan werken en vooraf het scherpstelpunt selecteren. Dan zal ik voornamelijk werken met een enkelpunts denk ik, AF-S of AF-A. AF-C vind ik toe nu toe nog niks.
Nikkormaat, bedankt voor je tips. Ik heb al wel naar de prioriteit gekeken, nog niet naar de snelheid van autofocus.
Inmiddels weet ik mijn 'probleem', het scherpstellen en daarna kaderen... Ik heb hier uitleg gezien over dat het scherptevlak dan veranderd en heb contact gehad met de verkoper van mijn spullen en die stuurde me een duidelijke afbeelding. Ik ga daar dus eens aan werken en vooraf het scherpstelpunt selecteren. Dan zal ik voornamelijk werken met een enkelpunts denk ik, AF-S of AF-A. AF-C vind ik toe nu toe nog niks.
Nikkormaat, bedankt voor je tips. Ik heb al wel naar de prioriteit gekeken, nog niet naar de snelheid van autofocus.