een tijdlang heb ik niet kunnen shooten vanwege een blessure; en nu ik weer redelijk hersteld ben dacht ik: Ik ga eens kijken in mijn Facebook-contacten lijst met welke modellen ik nog eens zou gaan werken.
Ik heb toen dapper een zeer ervaren model aangeschreven, en gevraagd of ze wellicht in de komende periode tijd had om een samenwerking te doen; en jawel: 2 weken later kon ze

Ze heeft altijd bulten met ideeën klaarliggen, en bij mij kwam er de vraag uit of ik ook een Boheemse shoot kon doen.
Een stijl die de laatste tijd meer opkomt (vooral bij lange zomerse dagen met schitterende zonsondergangen) maar die ik nog nooit had 'gedaan'.
Ik had wat info en voorbeelden opgezocht, en zo togen we 23 augustus naar een park in Groningen; scoutend naar mooie plekjes.
De plekjes waren snel gevonden, en nadat het model zich had omgekleed gingen we 'los'.
Há! Dat viel nog niet mee

Het idee is, is dat je tegen de zon in schiet (dus het zonlicht laat binnenvallen je lens in; maar niet dus rechtstreeks de zon zélf ziet); met ongeveer een stop overbelichting.
De combinatie van die instellingen (en met de zonnekap eraf) inclusief spotmeting op het gezicht maakt dan de achtergrond zo mooi 'in de sfeer'.
Maar dan wordt het gezicht wel donker, en dat is natuurlijk niet de bedoeling... Dus in mijn rechterhand de camera (niet met de 70-200 erop, want dat is in combi met een D7100 wel een "beetje" zwaar) met de 17-50 van Sigma erop en in mijn andere hand een reflectiescherm met de gouden reflectiekant die ik dus moest zien te richten op het model (in de wind, die danig aanwezig was).
Tegelijk door de zoeker kijkend (die redelijk, ehm.. 'fel' belicht werd) en proberen in de manuele modus het diafragma/sluitertijd zo te balanceren dat ik met een zo laag mogelijke ISO een - met 1 hand genomen - zo sfeervol mogelijke foto te maken. Ik had ook diverse malen kramp in mijn hand haha.
En dan merk je dat je al maanden niet hebt gefotografeerd, en je 'automatisme' wat wegebt (ik moet maar weer eens flink aan de bak!) maar er kwamen ook zeker hele mooie platen uit.
Een vervolgshoot is al gepland, maar dan mét een assistent die het reflectiescherm mag vasthouden

Deze platen wilde ik graag met jullie delen, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
1.

2.

3.

4.