Lichte vlekken Tokina 116

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Lichte vlekken Tokina 116

Bericht door edrocket » wo sep 02 2015 12:45 am

De sensor van mijn D7000 is altijd vies :evil: , maar nu zie ik dat ik met mijn tokina 116 allemaal lichte vlekken in foto's krijg. De frontlens was behoorlijk vies. Kan er een andere oorzaak zijn?
Met het knijpen van het diafragma zie je de vorm steeds duidelijker worden, net als met stof op de sensor.

Bijgaand drie foto's waarbij je in het midden, op de daken van de huizen, het probleem ziet.

Kan iemand mij op basis van deze foto's een idee geven van de oorzaak? (viezigheid frontlens, stof op senser, stof op achterste element, stof in de lens oid)

Bij voorbaat dank.
Ed

f 9
Afbeelding

f 10
Afbeelding

f 11
Afbeelding

Uitsnede van een ander standpunt, vlekken op dezelfde plek in de foto.
f11
Afbeelding

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Lichte vlekken Tokina 116

Bericht door emdeklerk » wo sep 02 2015 12:58 am

Tsja, als je zelf al schrijft dat je sensor altijd vies is, lijkt mij de aangewezen weg eerst die sensor eens te laten schoonmaken. Hou je dan nog die vlekken, dan is het objectief kennelijk de boosdoener. Zet het diafragma vol open en kijk er eens doorheen, van voor naar achter en van achter naar voor... Je kunt ook zelf even de frontlens en het achterste lenselement schoonmaken, natuurlijk, om mee te beginnen. Kunnen wij wel naar die fotootjes gaan zitten koeleloeren, jij hebt de apparatuur in handen...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 02 2015 6:33 am

edrocket schreef:De sensor van mijn D7000 is altijd vies :evil: , maar nu zie ik dat ik met mijn tokina 116 allemaal lichte vlekken in foto's krijg. De frontlens was behoorlijk vies. Kan er een andere oorzaak zijn?
Over mogelijk vuil op de sensor als oorzaak daar heeft Emdeklerk al een reactie op gegeven.
Zou dan eerlijk gezegd eerder meer donkere vlekken verwachten dan lichtere. Maar goed, een schone sensor kun je gewoon uitsluiten door die goed te (laten) reinigen.

De andere optie die je benoemt is vuil op de frontlens. Daar zit ik eerlijk gezegd veel sterker aan te denken.
Normaal speelt wat vuil op een lensdeel niet zo'n grote rol. Alleen hoe meer groothoek (hoe korter de brandpunt), hoe gevoeliger vuil zichtbaar kan meespelen in beeld. Vettige druppeltjes e.d. kunnen voor een minimale lichtschittering / andere breking van licht zorgen, die tot dit soort verschijnselen kunnen leiden.

Gebruik je toevallig ook een filter?
Dan zit vuil daar nog net iets meer naar voren, voorbij de frontlens. Dat heeft bij extreem groothoek dan nog een iets sterker effect als op de frontlens zelf.

Maak de lensdelen echt goed schoon en maak nog eens wat testen met vergelijkbare heldere luchten.
Wat levert dat op?
Vriendelijke groet, Léon Obers

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo sep 02 2015 7:19 am

Lijkt me niet zo moeilijk dit zelf even uit te zoeken waar het aan ligt.
zo als het al geschreven is.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo sep 02 2015 12:12 pm

Heb je al een ander objectief gebruikt om te controleren of het aan de Tokina zal liggen?

Gr H.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 02 2015 12:24 pm

Is het niet een beetje een vreemde vraag? Je stelt dat je objectief behoorlijk vies was. Dan maak je het toch schoon en kijkt of je het probleem nog steeds hebt? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » wo sep 02 2015 12:50 pm

Fijn dat er meegedacht wordt. Idd kan ik een zelf proberen uit te sluiten
Patrick schreef:Is het niet een beetje een vreemde vraag? Je stelt dat je objectief behoorlijk vies was. Dan maak je het toch schoon en kijkt of je het probleem nog steeds hebt? :shock:
Ik heb weleens gelezen dat vuil of kleine pitjes op de frontlens weinig invloed hebben op het beeld.
Léon Obers schreef:Normaal speelt wat vuil op een lensdeel niet zo'n grote rol. Alleen hoe meer groothoek (hoe korter de brandpunt), hoe gevoeliger vuil zichtbaar kan meespelen in beeld. Vettige druppeltjes e.d. kunnen voor een minimale lichtschittering / andere breking van licht zorgen, die tot dit soort verschijnselen kunnen leiden.
Ik ontdoe mijn lenzen van stof met een blaaspeer, en gebruik een lenspen. Frontlens schoonmaken heeft mijn Tamron 17-50 kleine krasjes opgeleverd, dus ben ik voorzichtig met die lenspen. Inmiddels met de grootst mogelijke voorzichtigheid de lens schoongemaakt en ziet er mooi schoon uit. In wat snelle testopnames zag ik echter méér lichte vlekken dan tevoren.
Ik ga maar weer mijn sensor laten reinigen bij NSP. Ik durf dat niet zelf. Mijn D60 kreeg alleen maar meer sproeten.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 02 2015 1:00 pm

Beste Ed,
re: weleens gelezen
Je moet niet alles geloven dat je leest.
Als ik de voorbeelden bekijk lijken de vlekken erger met tegenlicht, probeer het een zonder (binnen).
Bij tegenlicht kan ieder stofje op , in of voor de lens dat soort vlekken veroorzaken.
re: schoonmaken
Eens met de anderre schrijvers: laat het eens professioneel doen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 02 2015 4:51 pm

edrocket schreef: Ik ontdoe mijn lenzen van stof met een blaaspeer, en gebruik een lenspen. Frontlens schoonmaken heeft mijn Tamron 17-50 kleine krasjes opgeleverd, dus ben ik voorzichtig met die lenspen.
Je moet wel de volgorde aanhouden van de gebruiksaanwijzing van een lenspen, en altijd je gezond verstand erbij houden.
Ga je bijv. de lenspen gebruiken als er kleine korreltjes zand op de lens zitten, is dat vragen om moeilijkheden.

- eerst met een kwastje alle overtollige "harde" verontreinigingen (zandkorreltjes e.d.) "zachtjes" wegvegen.
- blaaskwastje er nog bij gebruiken.
- je ervan overtuigen dat er geen harde verontreiniging meer is.
- nablazen met een blaaspeer
(- eventueel met een lensdoekje met wat methanol de lens "voor" reinigen).

- pas als laatste de lenspen gebruiken.

Lenspen afgesloten bewaren in een doosje of plastic zakje, zodat die zelf niet verontreinigd wordt met "hard vuil".
Van tijd tot tijd de lenspen vervangen voor een nieuw exemplaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » wo sep 02 2015 8:06 pm

Dank voor de tips.

Gijs sprak over tegenlicht en dat heeft me een stuk op weg geholpen. Het gekke is dat de vlekken lastig waren te reproduceren. Ze waren er wel, maar niet heel duidelijk. Na Gijs' opmerking heb ik met invallend licht van de zijkant geprobeerd en dat gaf heel duidelijke lichte vlekken. Stof en vet op de frontlens dus. Probleem nog niet helemaal over.

Hasselbox' idee om een ander objectief te proberen was ook een goeie. Mijn tamron gaf nog veel meer vlekjes. Ik kan de tokina natuurlijk ook op een andere body zetten...

Morgen nog even langs kamera express voor een sensorreiniging. (vóór 11.00 €10 ??)

Iedereen bedankt. Ik zal nog laten weten hoe het afloopt

Ed

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » di sep 08 2015 2:22 pm

zit er eventueel stof of schimmelsporen ACHTER de frontlens? Dus tussen het eerste en tweede element? Tokina's zijn niet allemaal stof-en vochtdicht en een supergroothoek heeft de neiging om heel veel scherptediepte te genereren dus wellicht fotografeer je de stofdeeltjes tussen de eerste twee lenslementen doodvrolijk mee...
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » do sep 10 2015 12:00 pm

Sensor schoon laten maken. Ze vonden de vervuiling meevallen, maar zagen dat er naast stof ook olievlekken op zaten die niet goed weg te krijgen zijn.
Na wat schoonmaakwerk van de lens zijn de lichte vlekken minder, maar niet helemaal weg. Frontlens ziet er aardig schoon uit, al zie je door een loupe nog kleine smetjes en stofjes.
Het achterste element ook voorzichtig schoongemaakt.

Schimmel? :shock: Dat hoop ik niet. Ik heb wel een keer 's ochtends vroeg in de kou bij het paard van Marken gestaan. Mijn camera en deze lens bleken kletsnat van de mist te zijn.

Ik zal nog wat extra tests moeten doen om te zien of het werkbaar is.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”