D3200 scherpte problemen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Louai
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

D3200 scherpte problemen

Bericht door Louai » do sep 10 2015 9:54 pm

Hallo,

Ik heb al een gevoel dat er iets mis is maar weet niet wat. Ik heb alles aangedaan om scherpe ruis vrij fotos te maken maar dat is nog niet gelukt tot nu toe.

Vandaag ging ik zelfs met hyperfocal afstand aan de gang maar nog steeds zien de fotos onscherp uit en bevatten veel ruis terwijl iso op 100 staat.

Hier zijn de test fotos het zjin allemaal raw bestanden dus nog vers:

https://www.dropbox.com/s/uic5kq7jx0ibr ... 1.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/fu5i02z10hyye ... 3.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/pz3e62vkrtl0s ... 4.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/vtfxybvp2o6fn ... 2.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/d04feilsspqum ... 3.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/yu206pcr7kc43 ... 4.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/o9lsglghl7jxq ... 5.NEF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Afstand van de camera naar de Lenor fles ( wat je op de foto's ziet is 1.5 meter, op F11. En op F8 wordt de hyperfocal 2 meter. Ook al als ik de camera mode op landschap zet krijg ik nog steeds onscherpe foto's.

Dit heeft volgens mijn niet met de kit lens te maken wat ik heb 18-55 vr. Op flickr zie ik zelfde lens terug en vaak met scherpe ruis vrije foto's.

Iemand een idee?

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D3200 scherpte problemen

Bericht door DannySan » do sep 10 2015 9:56 pm

Hoi Louai, ik ga ze even downloaden en er naar kijken.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do sep 10 2015 10:04 pm

Hoi hoi Louai,

gebruik je een statief voor deze foto's?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do sep 10 2015 10:06 pm

Ik heb foto 1 bekeken maar veel ruis ? waar dan ? en onscherp vind ik hem nou ook niet echt.

Is de foto vanaf statief genomen ? 1/5e zie ik.

Eigenlijk nog een wonder dat een kitlens nog zulke scherpe hoeken heeft, kijk maar naar rechtsonder.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Louai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Louai » do sep 10 2015 10:25 pm

DannySan en a90

Ik gebruik inderdaad een statief en natuurlijk met timer functie. Dus wat de camera betreft is muisstill.

Eerlijk gezegd vind ik de verre gedeelte vrij onscherp. Of hoort dat wel zo eigenlijk?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 10 2015 11:14 pm

Ik heb ze ook gedownload en bekeken in Nikon Capture NX2. Wel met wat andere settings dan de standaardwaarden zoals die voor de opnamen zijn ingesteld en gebruikt.
Relatief moest ik wel meer "unsharp mask" instellen dan gebruikelijk. Maar kan ook komen omdat ik geen ervaring heb met deze camera.
Het zijn wat moeilijke opnamen om te beoordelen, omdat je links van de opnamen niet in de verte kunt kijken, alleen dichtbij.

Opname DCS_003 moet je eigenlijk helemaal maar vergeten. Diafragma F16 is een te kleine opening om daar de kwaliteiten van een lens op te kunnen beoordelen.
Diffractie heeft dan al een te grote tol geëist, niet alleen in scherpte maar vooral ook in contrast.

Door de bank genomen zie ik rechts minder scherpte in de verte dan in het midden. Omdat ik de beelden links in de verte niet kan beoordelen is moeilijk te bepalen of dat komt door;
- een kleine mate van decentrering. (Met zo'n goedkoop plastic kit-lensje kan dat in de "marge" zitten).
- beeldveldwelving (een vaak voorkomende beeldeigenschap)
- gewoon de algemene afname van beeldkwaliteit naar de randen.
(Hoewel redelijk dichtbij dan toch weer best goed overkomt, dus zou dan toch meer kunnen duiden op de hierboven gemelde afwijkingen, en/of combinatie ervan).

Eigenlijk zie ik geen echt ongewone afwijkingen. Ik heb wel slechtere resultaten van lenzen gezien.
Voor een "kit-lensje" denk ik dat je niet echt veel beter kunt verwachten. Echt ongewoon slecht, nee dat ook weer niet.
Er zijn beslist betere objectieven, maar daar betaal je dan ook naar.

Van ruis is geen sprake. Kwestie van in de software de juiste instellingen gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do sep 10 2015 11:39 pm

Scherpte over afstand (meerdere honderden meters of kilometers) is altijd moeilijk, zeker als het wat donkerder wordt. Daar kan het objectief op zich niet veel aan doen maar je hebt te maken met oa. atmosferische beweging, luchtvervuiling, wolken of damp in de lucht, etc.

Ik sta regelmatig aan het einde van de startbaan foto's te nemen van startende vliegtuigen. Daar is soms helemaal niets van te maken en als er bv. wat zon is dan beweegt het hele beeld van de warmte die opstijgt boven de baan.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Louai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Louai » vr sep 11 2015 12:01 am

Léon Obers schreef:Ik heb ze ook gedownload en bekeken in Nikon Capture NX2. Wel met wat andere settings dan de standaardwaarden zoals die voor de opnamen zijn ingesteld en gebruikt.
Relatief moest ik wel meer "unsharp mask" instellen dan gebruikelijk. Maar kan ook komen omdat ik geen ervaring heb met deze camera.
Het zijn wat moeilijke opnamen om te beoordelen, omdat je links van de opnamen niet in de verte kunt kijken, alleen dichtbij.

Opname DCS_003 moet je eigenlijk helemaal maar vergeten. Diafragma F16 is een te kleine opening om daar de kwaliteiten van een lens op te kunnen beoordelen.
Diffractie heeft dan al een te grote tol geëist, niet alleen in scherpte maar vooral ook in contrast.

Door de bank genomen zie ik rechts minder scherpte in de verte dan in het midden. Omdat ik de beelden links in de verte niet kan beoordelen is moeilijk te bepalen of dat komt door;
- een kleine mate van decentrering. (Met zo'n goedkoop plastic kit-lensje kan dat in de "marge" zitten).
- beeldveldwelving (een vaak voorkomende beeldeigenschap)
- gewoon de algemene afname van beeldkwaliteit naar de randen.
(Hoewel redelijk dichtbij dan toch weer best goed overkomt, dus zou dan toch meer kunnen duiden op de hierboven gemelde afwijkingen, en/of combinatie ervan).

Eigenlijk zie ik geen echt ongewone afwijkingen. Ik heb wel slechtere resultaten van lenzen gezien.
Voor een "kit-lensje" denk ik dat je niet echt veel beter kunt verwachten. Echt ongewoon slecht, nee dat ook weer niet.
Er zijn beslist betere objectieven, maar daar betaal je dan ook naar.

Van ruis is geen sprake. Kwestie van in de software de juiste instellingen gebruiken.

Eerst dank ik je voor de moeite en goede uitleg.

Wat ik kan opmaken uit je reactie is dat ik het uiterste heb gehaald uit de kit lens en betere technieken bestaan niet. Want ik heb met de hyperfocal afstand gewerkt. Of heb ik misschien een betere method gemist qua landschap focus?

Verder is je reactie duidelijk alleen wil ik je graag het volgende vragen.. stel je wilt daar waar ik stond alles in focus krijgen hoe zou jij dan te werk gaan met focus. Je mag het ook in het kort uitleggen van mij.

Louai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Louai » vr sep 11 2015 12:04 am

a90 schreef:Scherpte over afstand (meerdere honderden meters of kilometers) is altijd moeilijk, zeker als het wat donkerder wordt. Daar kan het objectief op zich niet veel aan doen maar je hebt te maken met oa. atmosferische beweging, luchtvervuiling, wolken of damp in de lucht, etc.

Ik sta regelmatig aan het einde van de startbaan foto's te nemen van startende vliegtuigen. Daar is soms helemaal niets van te maken en als er bv. wat zon is dan beweegt het hele beeld van de warmte die opstijgt boven de baan.

Bedankt voor je reactie. Nu is het mij meer duidelijker geworden waarom ik minder scherpte krijg met lange afstanden.

Ik vroeg me af of jij een speciale techniek hebt om alsnog scherpte krijgen van lange afstand photography laat me het maar zo zeggen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 11 2015 12:39 am

Louai schreef: Wat ik kan opmaken uit je reactie is dat ik het uiterste heb gehaald uit de kit lens en betere technieken bestaan niet. Want ik heb met de hyperfocal afstand gewerkt. Of heb ik misschien een betere method gemist qua landschap focus?
Hyperfocaal is geen wondermiddel.
Het is afgestemd op een afdruk van pakweg 20x25 cm bekijken op een afstand van circa 30 cm, met wat je dan perceptueel als mens waarneemt.
Blijf altijd in het achterhoofd houden dat de maximale haalbare scherpte altijd op het punt van scherpstellen zelf zit.
Dus ga je heel sterk vergroten (pixel peepen), zul je die verschillen altijd waarnemen ervoor, en erachter.

Afgezien van de mogelijk vreemde eigenschappen van lenzen die vaak "beeldveldwelving" hebben, ofwel dat het scherptevlak sterk gebogen is, en nog andere beeldfouten naar voren kunnen komen bij "pixel peepen".
Vriendelijke groet, Léon Obers

Louai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Louai » vr sep 11 2015 9:40 pm

Léon Obers schreef:
Louai schreef: Wat ik kan opmaken uit je reactie is dat ik het uiterste heb gehaald uit de kit lens en betere technieken bestaan niet. Want ik heb met de hyperfocal afstand gewerkt. Of heb ik misschien een betere method gemist qua landschap focus?
Hyperfocaal is geen wondermiddel.
Het is afgestemd op een afdruk van pakweg 20x25 cm bekijken op een afstand van circa 30 cm, met wat je dan perceptueel als mens waarneemt.
Blijf altijd in het achterhoofd houden dat de maximale haalbare scherpte altijd op het punt van scherpstellen zelf zit.
Dus ga je heel sterk vergroten (pixel peepen), zul je die verschillen altijd waarnemen ervoor, en erachter.

Afgezien van de mogelijk vreemde eigenschappen van lenzen die vaak "beeldveldwelving" hebben, ofwel dat het scherptevlak sterk gebogen is, en nog andere beeldfouten naar voren kunnen komen bij "pixel peepen".

Eigenlijk was de hyperfocal een experiment. Verder heb je helemaal gelijk met pxiel peepen.

Ik ga in iedere geval binnenkort weer paar fotos schieten als experiment
alleen nu met gemiddelde afstanden dus gebouwen bruggen etc.

Verder ben ik zeer blij met de kitlens. Voor portrait krijg ik
zeer scherpe fotos.

Ik dank je nogmaals!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”