
veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
-
- Clublid
- Berichten: 4525
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
- Locatie: Ellecom
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Schijnbaar hebben de professionals het veel gemakkelijker in het fotografieleven dan de hobbymatige fotografen... 

Fin.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Speciale flightcases waarin je je spullen vervoert, plus de bijbehorende administratie en kosten die dat met zich meebrengt.rbfoto.nl schreef:En wat als je niet aan die regels kunt voldoen en tóch je spullen veilig en zeker over wilt hebben?
Of bij speciale vluchten als "afspraak".
Zelf heb ik wel eens lampstatieven, rollen achtergrondmateriaal e.d. over dubbele kastjes in de vliegtuigcabine mogen schuiven.
Was een speciaal gecharterde KLM vlucht voor "Vrienden van Amstel" naar Glasgow. Vliegtuig was ook niet vol bezet, er was ruimte genoeg.
Is al weer wat langer geleden hoor. Zal vandaag de dag niet meer mogen.

Vriendelijke groet, Léon Obers
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Bij speciale persreizen mag je alles meenemen wat je maar wilt. Dat is geen probleem.
Het wordt alleen lastiger als je even snel een reisje moet boeken naar een of ander land voor een europacupwedstrijd. Dan is er niet zo veel meer beschikbaar en ben je aangewezen op een lijnvlucht met alle beperkingen van dien. Dan moet je gewoon wat sjoemelen, anders zit je zo in de penarie en kun je het werken vergeten.
Zeker naar landen als Turkije, Griekenland, Cyprus e.d. gaat 't regelmatig mis met de koffers. Dan komen ze een dag later aan, of nog erger, een paar dagen later. En dat kun je niet gebruiken op dat moment.
Het wordt alleen lastiger als je even snel een reisje moet boeken naar een of ander land voor een europacupwedstrijd. Dan is er niet zo veel meer beschikbaar en ben je aangewezen op een lijnvlucht met alle beperkingen van dien. Dan moet je gewoon wat sjoemelen, anders zit je zo in de penarie en kun je het werken vergeten.
Zeker naar landen als Turkije, Griekenland, Cyprus e.d. gaat 't regelmatig mis met de koffers. Dan komen ze een dag later aan, of nog erger, een paar dagen later. En dat kun je niet gebruiken op dat moment.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
-
- Forumlid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di dec 09 2014 8:18 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Mijn handbagage is eigenlijk nog nooit gewogen en altijd te zwaar geweest 
Gevlogen met, finnair, klm, sas, transavia en iceland air.
Groet Stijn

Gevlogen met, finnair, klm, sas, transavia en iceland air.
Groet Stijn
- JurjenF
- Forumlid
- Berichten: 979
- Lid geworden op: do nov 07 2013 10:43 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Eerder heb ik mijn Lowe rugzak gewoon als handbagage meegenomen en in het bagagecompartiment gestopt. Tegenwoordig stop ik mijn rugzak in een aan de afmetingen voldoenende rolkoffer die ook in het compartiment past/mag. Vliegen meestal met British Airways en die heeft in principe geen limiet aan het gewicht. Scheelt rug en schouders tijdens het (taxfree) shoppen....
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Berichten: 341
- Lid geworden op: ma sep 03 2012 3:28 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Tja, dan heb je een probleem inderdaad. Het oplossen daarvan hoort, als professional, eigenlijk bij je werk, part of the game denk ik dan. Ik mag aannemen dat er veel fotografen in de wereld zijn die met hetzelfde probleem zitten, daar moet toch wel een oplossing voor bestaan. Léon geeft er al één weg. Tegen betaling denk ik dat je aardig ver kan komen, die kosten moet je dan doorberekenen aan je klanten.rbfoto.nl schreef:En wat als je niet aan die regels kunt voldoen en tóch je spullen veilig en zeker over wilt hebben?
Je vraag op zich is al vreemd. Je wilt niet aan de regels voldoen maar wel meespelen...

Als het niet echt hoeft.
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
rbfoto.nl schreef:Bij speciale persreizen mag je alles meenemen wat je maar wilt. Dat is geen probleem.
Het wordt alleen lastiger als je even snel een reisje moet boeken naar een of ander land voor een europacupwedstrijd. Dan is er niet zo veel meer beschikbaar en ben je aangewezen op een lijnvlucht met alle beperkingen van dien. Dan moet je gewoon wat sjoemelen, anders zit je zo in de penarie en kun je het werken vergeten.
Zeker naar landen als Turkije, Griekenland, Cyprus e.d. gaat 't regelmatig mis met de koffers. Dan komen ze een dag later aan, of nog erger, een paar dagen later. En dat kun je niet gebruiken op dat moment.
Ik citeer mezelf even, Rik.
Heb je dit ook gelezen?
Volgens de regels is gewoon geen optie.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Berichten: 341
- Lid geworden op: ma sep 03 2012 3:28 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
@rbfoto: Ja, dat probeer ik iedere ochtend aan mijn baas uit te leggen
Even zonder gekheid, natuurlijk is het moeilijk, maar als je professional bent verdient het onderwerp wel wat eigen onderzoek dat verder gaat dan "hoe verstop ik mijn 400mm lens". Hier moeten meer fotografen mee zitten. Bel eens naar een maatschappij of vraag aan de desk op het betreffende vliegveld (bij aankomst uiteraard, want anders maak je slapende honden wakker) of er überhaupt oplossingen bestaan. Als ik maar betaal kan ik zoveel inchecken als ik wil, er moeten toch ook opties bestaan voor meer handbaggage lijkt me. Zo niet, ja dan kan je beknibbelen op wat je mee neemt of iedere keer proberen er doorheen te glippen, in het laatste geval is het een kwestie van tijd om een keer een ontzettende zeikerd te treffen.
In dat geval accepteer je eigenlijk dat er geen structurele oplossing is.
(ik reis regelmatig voor mijn werk, 2 weken terug zat ik in een vliegtuig vol orthodoxe joden (europese vlucht), hadden allemaal een 2e handkoffer met hun hoedje bij zich, het leek erop dat ze vooraf iets geregeld hadden, ik denk echt niet dat die er allemaal door geglipt zijn).

Even zonder gekheid, natuurlijk is het moeilijk, maar als je professional bent verdient het onderwerp wel wat eigen onderzoek dat verder gaat dan "hoe verstop ik mijn 400mm lens". Hier moeten meer fotografen mee zitten. Bel eens naar een maatschappij of vraag aan de desk op het betreffende vliegveld (bij aankomst uiteraard, want anders maak je slapende honden wakker) of er überhaupt oplossingen bestaan. Als ik maar betaal kan ik zoveel inchecken als ik wil, er moeten toch ook opties bestaan voor meer handbaggage lijkt me. Zo niet, ja dan kan je beknibbelen op wat je mee neemt of iedere keer proberen er doorheen te glippen, in het laatste geval is het een kwestie van tijd om een keer een ontzettende zeikerd te treffen.

(ik reis regelmatig voor mijn werk, 2 weken terug zat ik in een vliegtuig vol orthodoxe joden (europese vlucht), hadden allemaal een 2e handkoffer met hun hoedje bij zich, het leek erop dat ze vooraf iets geregeld hadden, ik denk echt niet dat die er allemaal door geglipt zijn).
Als het niet echt hoeft.
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Dat is 't dus. Als je tijdig genoeg bent, dan kun je dat aanvragen. Als je dat 2 dagen van tevoren doet, dan is dat te laat en heb je gewoon pech.
In het ruim is volgens hen de enige oplossing dan, maar dat brengt teveel risico met zich mee.
Het probleem zit 'm niet in de maatschappijen die niet willen, maar wel in de mogelijkheid tot het aangeven op het laatste moment. De klanten komen pas op het allerlaatste moment met hun opdrachten en je kunt niet een reis van 800 euro boeken op voorhand, want als de klanten níét met opdrachten komen, dan is dat een behoorlijke schadepost. En dan heb ik het bedrag voor extra handbagage niet meegerekend.
In het ruim is volgens hen de enige oplossing dan, maar dat brengt teveel risico met zich mee.
Het probleem zit 'm niet in de maatschappijen die niet willen, maar wel in de mogelijkheid tot het aangeven op het laatste moment. De klanten komen pas op het allerlaatste moment met hun opdrachten en je kunt niet een reis van 800 euro boeken op voorhand, want als de klanten níét met opdrachten komen, dan is dat een behoorlijke schadepost. En dan heb ik het bedrag voor extra handbagage niet meegerekend.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Berichten: 341
- Lid geworden op: ma sep 03 2012 3:28 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Ok, sorry dat ik zo traag ben van begrip. Het is dus de last minute optie de jou de das om doet (2 dagen van tevoren is de vlucht sowieso al erg duur).
Misschien kan je iets kopen/maken dat heel goed beschermt en incheckbaar is (moet ook wel heel goed op slot kunnen zoiets), maar inderdaad, in zo'n geval kan je weinig meer doen dan er door proberen te glippen
of minder mee te nemen (dat zal dan een zoom worden en inboeten op het diafragma, voor een professional waarschijnlijk onacceptabel), maar wat als je dan de verkeerde treft (en alleen reist)?
(Even off-topic, verbaast het me wel iedere keer dat er nog steeds zwaar glas wordt gebruikt en er niet één of ander licht materiaal met een gunstige brekingsindex ter vervanging is uitgevonden)
Misschien kan je iets kopen/maken dat heel goed beschermt en incheckbaar is (moet ook wel heel goed op slot kunnen zoiets), maar inderdaad, in zo'n geval kan je weinig meer doen dan er door proberen te glippen


(Even off-topic, verbaast het me wel iedere keer dat er nog steeds zwaar glas wordt gebruikt en er niet één of ander licht materiaal met een gunstige brekingsindex ter vervanging is uitgevonden)
Als het niet echt hoeft.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Geen ervaring met "last minute", maar met flight-cases (dus voor vervoer van apparatuur in het ruim) en je apparatuur in je computer in een database, die je zo per opdracht kunt uitdraaien met wat je meeneemt en bij de douane van te voren kunt laten controleren, zou je dat snel moeten kunnen regelen.rbfoto.nl schreef:Dat is 't dus. Als je tijdig genoeg bent, dan kun je dat aanvragen. Als je dat 2 dagen van tevoren doet, dan is dat te laat en heb je gewoon pech.
In het ruim is volgens hen de enige oplossing dan, maar dat brengt teveel risico met zich mee.
"Vroeger" draaide ik zo op een officieel "carnet" formulier die ik op voorraad had liggen, de benodigde gegevens uit en ging er even mee naar het belastingkantoor (afd. douane). Was binnen 10 minuten geregeld. Kreeg je meteen een "vergunning tot tijdelijke uitvoer (invoer)". Met dat soort vergunningen en dan een vlucht boeken met de extra bagage en kosten die het met zich meebrengt lijkt me dat het ook snel geregeld kan worden.
Het kan dus wel snel, maar je moet dus wel reeds op dit soort omstandigheden voorbereid zijn.
Hoe het tegenwoordig allemaal gaat, met wellicht net een wat andere werkwijze en aanmelding is mij niet bekend.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di sep 15 2015 12:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Jawel, maar ik wil 't het ruim niet in hebben.
Plus dat de maatschappijen waarmee ik vlieg, vaak geen Nederlandse maatschappijen zijn. Dan wordt 't toch best lastig.
Plus dat de maatschappijen waarmee ik vlieg, vaak geen Nederlandse maatschappijen zijn. Dan wordt 't toch best lastig.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
-
- Clublid
- Berichten: 4525
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
- Locatie: Ellecom
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Het begin is er natuurlijk al met het phase fresnel (PF) element in de nieuwe 300mm f/4 PF. Dat geeft echter weer andere problemen met beeldkwaliteit en dat is wel het laatste waar de professionals (veel) van willen inleveren!Rik Rollinga schreef:Even off-topic, verbaast het me wel iedere keer dat er nog steeds zwaar glas wordt gebruikt en er niet één of ander licht materiaal met een gunstige brekingsindex ter vervanging is uitgevonden

Met de fluoriet (FL) elementen in de nieuwe teleprimes is trouwens ook al aanzienlijk in gewicht gewonnen! Maar Lichtsterke telelenzen blijven voorlopig gewoon joekels van dingen! Zal me niets verbazen als dat binnen 10/20 jaar totaal anders is. Maar dat is wel heel erg off-topic

Fin.
- ATOR
- Clublid
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: zo jul 11 2010 2:38 pm
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Pas las ik iets over een achromatisch metasurface, waar licht gebogen wordt door silicium antenne's op een ultra-dun volledig vlak glas substraat. Daarmee is het mogelijk om via een algoritme aan te geven hoe je licht wilt buigen.
Maar goed, het zal nog wel even duren voordat we dat in een Nikon objectief zullen zien
Maar goed, het zal nog wel even duren voordat we dat in een Nikon objectief zullen zien

- Boem
- Clublid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr jan 10 2014 1:20 pm
- Locatie: Friesland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: veilig vervoeren apparatuur vliegtuig
Off topic, maar wel interessant. En als ik zie dat google zich ermee bemoeit, zullen we het wel eerder in smartphones gaan zien dan in DSLR's...ATOR schreef:Pas las ik iets over een achromatisch metasurface, waar licht gebogen wordt door silicium antenne's op een ultra-dun volledig vlak glas substraat. Daarmee is het mogelijk om via een algoritme aan te geven hoe je licht wilt buigen.
Maar goed, het zal nog wel even duren voordat we dat in een Nikon objectief zullen zien