Houdt er rekening mee dat Xpozer vrij 'mat' is. Als in nog wat matter dan een afdruk op mat fotopapier. Dat is op niet erg, maar als je een foto op hoogglans verwacht wordt je teleurgesteld. Bij mijn eerste xpozer foto besefte ik me dat niet (ik heb een kleine en grote xpozer thuis). Voor je beeldvorming, het heeft wat weg van een afdrup op 'gewoon' papier, maar dan van een veel hogere kwaliteit en met meer detail.
Dit was de eerste foto die ik (bij wijze van proef) in mijn kleine xpozer heb laten zetten:
Deze viel erg tegen, alles was te mat, waardoor het er gewoon lekker uit kwam. Het 'glanzende' stukje op de neus deed op de xpozer nogal flets aan, detail in de schaduw viel wat verder weg (al liep het niet dicht, dat moet ik wel meegeven). Dit was achteraf soweiso niet zo'n goede keuze voor aan de muur, maar ik heb iets met F18's).
Deze foto daarentegen knalt op de xpozer heerlijk mijn kamer in:
Een zwart/witte stoomtrein op mijn grote xpozer ziet er daarentegen ook prachtig uit.
Grote voordeel van xpozer is dat de foto's makkelijk te verwisselen zijn en niet al te duur zijn. Wisselen met xpozer is aanzienlijk makkelijker dan bij een wissellijst. Verder is het xpozer frame zo licht dat het met een klein schroefje aan de muur hangt (dus geen gedoe met zware lijsten, meerdere schroeven, waterpas hangen etc). Ook geeft de schaduw die ontstaat omdat de xpozer wat afstand tot de muur heeft een mooie schaduwrand en enig diepteeffect (niet in de foto, maar de omgeving).
Ik denk dat bepaalde soorten fotografie (zwart/wit, street etc.) zich beter leent dan bijvoorbeeld foto's die je types glossy af zou drukken. En zoals hierboven gezegd, wat kleurrijker werkt beter, de foto moet niet te vlak zijn.