Ik vroeg me af waar ik volgende keer op moet letten en of er fouten zijn etc betreft deze foto:
https://flic.kr/p/yXSGAb

JeroenS schreef:Mooie en magische foto.
Regel van een derde... voor 'ons' - mijn vrouw zit naast me - niet echt van belang hier. Prettige beeldverhouding door de lichte doorgang.
De bomen komen mooi bij elkaar. Helemaal met het rechte pad.
Misschien het open/midden bovenaan de foto tussen de bomen een heel klein beetje 'bijvullen..'?
Maar waar hebben we het over....
Voor ons.. De fietser een mooi moment in beeld gevangen op voor ons perfecte plek. Het licht weerkaatst zo ook mooi zichtbaar op het fietspad.
Groet,
Jeroen
ATOR schreef:Mensen die voor het eerst een camera op iets richten en niet nadenken over de compositie hebben vaak het onderwerp pal in het midden. Daardoor heeft de centrale compositie een slechte naam. Maar er is helemaal niets 'fout' aan een centrale compositie als die goed uitgevoerd is. Een centrale compositie geeft een gevoel van harmonie, van letterlijk in balans zijn.
De compositie hier vind ik erg goed. Je hebt een kader gecreëerd van een licht gedeelte bovenin waar de fietser uitbreekt. Dan heb je het kader van de weg zelf waar de fietser mooi binnen geplaatst is. De lijnen van de weg leiden naar de fietser toe en geven diepte aan de foto en omdat het begin van de weg donkerder is wordt je nog eens extra de foto ingetrokken. De balans tussen de begroeiing van het het linker- en het rechtergedeelte is goed. De balans tussen het groen van de bomen en het gras met planten onder is goed en de iets donkerdere scheidslijnen tussen die twee leiden weer mooi naar de fietser. Daar bovenop is het onderwerp heel duidelijk doordat het silhouet van de fietser het meest contrastrijke gedeelte van de foto is.
Kortom, ik vind het een meesterlijke compositie![]()
Als je goede kleuren wilt op je smartphone is er een app van X-Rite waarmee je het scherm kunt kalibreren. Daar heb je wel een kalibratietool voor nodig maar die heb je misschien al voor je computerscherm.
Hallo Aisha,Aisha schreef:Voor mij zijn de kleuren ook erg vivant, maar eigenlijk vind ik dat wel wat hebben. Het is net alsof de fietser een magisch land is ingefietst, zonder het door te hebben.