LIghtroom en RAW/Jpeg in workflow

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
evert67
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

LIghtroom en RAW/Jpeg in workflow

Bericht door evert67 » ma okt 05 2015 6:45 am

Ik ben recent begonnen met Lightroom voor het beheren en licht bewerken van mijn foto's. Daar heb ik een vraag over.

Ik heb mijn camera zo ingesteld dat hij foto's zowel als RAW als Jpeg opslaat. De RAW files zijn beter om te bewerken, maar de Jpeg files zijn meestal beter "out of the box". Alleen, wanneer ik mijn foto's beheer in de Bibliotheek van Lightroom (net na het importeren), heb ik beide. Dat is niet handig, want het zijn twee keer zoveel foto's. En meestal, wanneer ik een foto leuk vind, wil ik de RAW en de Jpeg bewaren.

Heeft iemand tips voor een workflow waarin je zowel de RAW als de Jpeg hebt van dezelfde foto's?

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: LIghtroom en RAW/Jpeg in workflow

Bericht door Jester » ma okt 05 2015 7:05 am

Beetje lastig om hierop uitgebreid te reageren nu, maar je kunt in LR filteren op bestandsextensie bij de metadata. Ook het in aparte mappen opslaan van beide extensies kan daarbij helpen.

Kijk ook eens op YouTube (workflow raw jpeg lightroom).

Succes, Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma okt 05 2015 8:06 am

Je kunt inderdaad bij text en meta zoeken op bestandstype. Als je de sterren nooit gebruikt zou je ook de jpegs bijvoorbeeld 1 ster kunnen geven en de RAW 0 (of 2, etc). Kan ook met kleurcodering natuurlijk, daar kun je ook op sorteren. Of met een vlaggetje (maar laatste zou ik niet doen want vlaggetjes zijn meer bedoeld voor (snelle) selectie.

Je kunt ze in aparte mapjes importeren zoals Jester zegt. Of later verplaatsen naar een eigen mapje. Eventueel een submapje voor de jpg's. Etc
Fin.

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » ma okt 05 2015 11:14 am

Hoe tevreden ben je over de out of the box jpeg's en heb je die dan snel nodig of zo?

Persoonlijk schiet en verwerk ik alles in Raw. Met een goede voorinstelling heb je dan na het importeren ook al een redelijke "out of the box" basis plaatje. Maar wel op basis van een zelf gemaakte voorinstelling.

Bij het exporteren plaats je de dan gekozen foto's waar je een JPEG's van wil in "dezelfde map als het origineel". Dan heb je in een map alle Raw's en daarbinnen een map met alleen zelf gekozen JPEG's. Scheelt ook in geheugen.

Eventueel kun je later ook nog de niet gebruikte RAW's selecteren en deleten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 05 2015 11:29 am

Ik ben er niet in geslaagd een handige manier van werken te ontwikkelen in NEF+JPG. Daarom schiet ik alleen nog in RAW...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » ma okt 05 2015 4:06 pm

Zeker weten? In de nef zit een jpg ingebed :wink:

De jpg trek ik eruit voor mijn eigen workflow, is de kwaliteit goed genoeg voor. Ik wil niet iedere foto bewerken. Maar als ik ga bewerken pak ik de nef.
Met vriendelijke groet,

Richard

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » ma okt 05 2015 4:51 pm

Inderdaad een NEF bevat al een redelijk goede jpeg die je er makkelijk kan uit trekken bv met:

http://michaeltapesdesign.com/instant-j ... m-raw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus waarom dubbel opslaan

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » ma okt 05 2015 5:08 pm

Precies.

Ik gebruik de commandline tool dcraw

RAWDrop is er een Windows variant van.
Met vriendelijke groet,

Richard

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » ma okt 05 2015 6:58 pm

Voor zover ik weet zit de Jpeg welliswaar ingebed in de NEF (dient volgens mij hoofdzakelijk om een voorvertoning te kunnen maken op de camerabody en in LR), maar is deze er in LR niet zo makkelijk 'uit te trekken' als hier gesuggereerd wordt / lijkt te worden. Ja, je kunt een kopie van de NEF opslaan als jpg, tiff, of nog een aantal bestandsformaten, dat wel.

En besef wel dat jpg een gecomprimeerd bestandsformaat is, wat dus per definitie al een mindere kwaliteit heeft als de NEF (of RAW). Daarnaast gaat de kwaliteit steeds als er opgeslagen wordt na het bewerken ook - een beetje - achteruit. De informatie die verloren gaat is daarna niet meer terug te halen.

Voor de goede orde: ik beweer niet dat het bewaren / bewerken van een jpg - voor sommigen - niet goed genoeg kan zijn, maar persoonlijk bewaar ik de NEF en eventueel sla ik een daarna bewerkte Tiff en/of jpg op als kopie in een submap. Ja, dat kost geheugenruimte, maar voor €150,- koop je tegenwoordig een 4Tb externe harddisk. Maar iedereen moet natuurlijk voor zichzelf afwegen wat 'ie met zijn foto's doet...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » ma okt 05 2015 7:52 pm

Geen idee of Lightroom überhaupt de ingebedde jpg gebruikt.

Er zijn meer dingen die andere programma's kunnen wat in Lightroom niet kan, daarvoor is er bijvoorbeeld Photoshop.

In algehele fotobewerking ervaar ik Lightroom als heel goed.

Een foto rechtstreeks op forumformaat croppen, van de nef, doe ik met Darktable - waar geen Windows variant van is.

Om terug te komen op TS; zoals gewoonlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Zelf bewaar ik de foto's in viervoud: thumbnail en iets groter formaat jpgs zoals hier te zien: http://qatsi.ath.cx/cgi-bin/cath_pub?laatste jpg in originele formaat en de nef.
Met vriendelijke groet,

Richard

rgv
Clublid
Clublid

Bericht door rgv » di okt 06 2015 11:08 am

Ik gebruik RAW en JPG, Gewoon in één directory zetten. In Lightroom kan je aangeven of jpg als apart bestand moet worden weergegeven, anders zie je alleen de RAW. Werkt prima voor mij

JPEG-bestanden naast Raw-bestanden als aparte foto's behandelen
Voor fotografen die Raw- en JPEG-foto's vastleggen op hun camera's. Selecteer deze optie om het JPEG-bestand als een afzonderlijke foto te importeren. Als deze optie geselecteerd is, zijn zowel de Raw- als de JPEG-bestanden zichtbaar en kunnen deze in Lightroom worden bewerkt. Als deze optie niet geselecteerd is, behandelt Lightroom het gedupliceerde JPEG-bestand als een secundair bestand en wordt het Raw-bestand weergegeven met de Raw-bestandsextensie en +jpg.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di okt 06 2015 6:35 pm

Als je bij het importeren zowel de raw als jpg te zien krijgt kan dat een instelling zijn die je hebt gedaan. Zelfs als ik zowel in raw en jpg fotografeer negeert lightroom bij het importeren de jpg en neemt alleen de raw opname mee.
In lightroom naar bewerken-algemeen
zet het vinkje uit bij "jpeg-bestanden naast raw-bestanden als aparte foto's behandelen".
Als het goed is ziet lightroom nu bij het importeren alleen de raw bestanden.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”