Belichting? Matrixmeting, spot of......

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
robert1302
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Belichting? Matrixmeting, spot of......

Bericht door robert1302 » ma okt 05 2015 10:40 am

Ik heb een D7100 en waar ik eigenlijk mee zit en dat is ook meteen eigenlijk mijn vraag. De belichting, daar gaat het dus heeeeeeeeeeel vaak fout. De ene zegt spotmeting de andere zegt je kan beter beginnen met matrix. Dacht ga het hier eens vragen, zitten de echte Nikon gebruikers.
Groetjes Robert

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Belichting? Matrixmeting, spot of......

Bericht door Vincent » wo okt 07 2015 10:13 am

robert1302 schreef:De ene zegt spotmeting de andere zegt je kan beter beginnen met matrix.
Er is geen standaard recept voor de lichtmeting, de juiste meting is afhankelijk van de situatie, het onderwerp en jouw compositie. In sommige gevallen is matrix beter, in andere gevallen spot (en dan hebben we ook nog center weighted).

Als je voorbeelden van foto's hebt waar de lichtmeting voor jou n iet goed ging dan kunnen de leden hier jou vast op weg helpen wanneeren waarom je welke lichtmeting het beste kunt kiezen. Zodra je zelf dat inzicht hebt kun je in de meeste gevallen vooraf al snel bepalen welke stand je moet nemen.

Bedenk tenslotte dat, ondanks de verschillende lichtmeet methodes, je vrij vaak nog moet bijsturen via de belichtingscorrectie. Naast compositie is het juist instellen van de camera voor een correcte lichtmeting de hele uitdaging.
Fin.

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JW17 » wo okt 07 2015 10:48 am

Hoi Robert,
Je moet inderdaad weten wanneer je welke vorm toepast. Er is geen standaard. Ik denk dat je meer informatie nodig hebt over de camera en toepassen van instellingen en ik wil je daarom (ouderwets) een boek aanraden.
Ik vind de boeken van Dre de Man erg prettig, zoals deze: http://www.primera.nl/boeken/computer-i ... wwod0cgPrQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar deze kan ook: http://www.primera.nl/boeken/sport-hobb ... wwodfzsMvQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes!
Groet,
JW
Laatst gewijzigd door JW17 op wo okt 07 2015 2:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo okt 07 2015 10:49 am

Beste Robert,
Eens met Vincent: lichtmeten is een kunst, en dat leer je niet zomaar even.
Matrix is vaak een goede keuze, niet voor niets hebben de vernuftelingen van Nikon er al decennia aan gedokterd.
Het probleem voor de fotograaf is hoe te herkennen wanneer de (matrix) lichtmeting de mist in kan gaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Boem » wo okt 07 2015 2:20 pm

eens met Gijs: matrixmeting is voor heel veel situaties een goede keuze, maar soms geeft het niet het resultaat dat ik wil. Of dan de meting de mist ingaat of is weer wat anders. Mijn ervaring is dat dat vooral bij grote contrasten aan de orde is. Vandaar dat ík bij portretten en macro vaak spotmeting kies. Mooie bijkomstigheid van oa de D7100 is dat dan, bij AF-S, het scherpstelpunt ook het lichtmeetpunt is. In de meeste overige gevallen kies ik matrixmeting, al dan niet gecorrigeerd voor tegenlicht.

Overigens is goed belichten in de mist ook nog een kunst apart :)
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo okt 07 2015 3:15 pm

"mooie bijkomstigheid" maar wat als je een silhouette wilt creëren tegen een ondergaande zon, en het onderwerp op een derde van de foto wilt kaderen

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Boem » wo okt 07 2015 8:27 pm

Dan gebruik ik dus geen spotmeting, maar matrix met onderbelichten. Heb ik ook ng eens wat zelf te bedenken.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

robert1302
Forumlid
Forumlid

Bericht door robert1302 » vr okt 09 2015 5:51 pm

Dank jullie allemaal voor jullie reactie ik ga er mee aan de slag

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”