minolta lichtmeter

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
brombeer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

minolta lichtmeter

Bericht door brombeer » vr okt 09 2015 11:57 am

Hallo,

Is er iemand die een handleiding heeft, of een kopie ervan, van de Minolta Flash Meter IV.
Graag in het Nederlands, in het Engels heb ik hem gevonden op internet.
Minolta bestaat niet meer ben de overnames van Minolta naar andere bedrijven gevolgd laatste adres was Duitsland.
Duitsland zei men dat het merk totaal van de markt is en wist niet waar ik een Nederlandstalige handleiding kon verkrijgen.
Nu mijn laatste hoop is gericht op jullie.
Hij werkt perfect maar ik weet alleen niet hoe het werkt met de studioverlichting, dat is het probleem, in het Engels kom ik er niet uit wat dit punt betreft.
Anders verkoop ik hem voor een nieuwer exemplaar waar een Nederlandse handleiding bij zit, dit zou zonde zijn want hij werkt perfect.

Graag jullie reactie.

Groet Brombeer.
Afbeelding
Nikon Z 6II en een 24-70 4S

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: minolta lichtmeter

Bericht door gijs sandberg » vr okt 09 2015 12:25 pm

Beste B,
Ik heb een ander fabrikaat, helaas.
Ik weet niet of er ooit een nederlandstalige handleiding is geweest voor jouw Minolta meter..
Verkopen zou zonde zijn, een nieuwe meter met alle mogelijkheden kan een stevig bedrag kosten.
Groeten, Gijs
PS zoals Leon hieronder meldt
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden
Wellicht kan je (op een NCN bijeenkomst) nadere toelichting krijgen van een NCN lid.
Dat laatste lijkt me leuker en goedkoper, zelfs vanuit W..
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr okt 09 2015 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 09 2015 1:11 pm

Nederlands zal moeilijk worden denk ik.

Engelse versies met mogelijk een variant met wat jezelf hebt:
http://www.derrybryson.com/manuals/Mino ... %20METERS/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://butkus.org/chinon/minolta.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar alleen om de Engelse gebruiksaanwijzing daar een andere lichtmeter voor aan te schaffen vind ik wel heel rigoureus, voor iets wat je met een korte eenmalige uitleg waarschijnlijk ook wel begrijpt. Is er niet een foto-hobbyist bij je in de buurt waarmee je dat samen kunt doornemen?

In het moeilijkste geval laat je een OCR-programma over de tekst van de gebruiksaanwijzing heenlopen, en vertaalt het met een vertaalprogramma, wat misschien wel onderdeel is van het OCR-programma.
Vriendelijke groet, Léon Obers

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » vr okt 09 2015 8:16 pm

Je zou kunnen kijken of er wat gelijkenissen in voorkomen.
https://www.gebruikershandleiding.com/M ... 35532.html" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr okt 09 2015 8:27 pm

Stuur het Engelse stuk tekst wat je niet begrijpt eens op per pb of zet het hier in een bericht als het niet te lang is, en misschien is het eenvoudig te vertalen. Of een link naar wat je op internet hebt gevonden?

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”