Collage Photoshop CS6 - kwaliteitsverlies?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Collage Photoshop CS6 - kwaliteitsverlies?

Bericht door weimaraner » za okt 10 2015 1:44 pm

Vraagje betreffende Photoshop.
Ik wil zes foto's als collage samenvoegen maar als ik dat op mijn digibeet manier doe (leeg document aanmaken en daar de foto's in copy/pasten en met de Move Tool op de plaats schuiven en passend trekken/duwen) dan krijg ik een collage met een lage resolutie - lager dan de afzonderlijke originele foto's.

Het zal misschien met het lege document te maken hebben (of met de afmetingen ervan die misschien te klein zijn?). Als dat zo is wat is dan de beste manier om de afmetingen te bepalen en kwaliteitsverlies te voorkomen. Ik heb nu ragscherpe foto's uit de D800 en een collage die wat pixels lijkt op het beeld uit mijn D70 van lang geleden.

Gezien alle kennis hier (en de aanwezigheid van panoramafotografen) hoop ik dat iemand dit weet - en op een makkelijke manier uit kan leggen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Collage Photoshop CS6 - kwaliteitsverlies?

Bericht door Léon Obers » za okt 10 2015 2:14 pm

Het lege document moet natuurlijk dezelfde resolutie hebben als wat je er aan beeld gaat toevoegen. Verder voldoende groot.
Zodanig dat je achteraf "teveel" aan loze canvasrand eromheen weg kunt croppen.

Zorg dat toe te voegen beeld vooraf reeds op "de juiste afmeting" zit, of hooguit (iets) groter voor wat je voor de collage nodig hebt.
Nooit "kleiner" met wat je in de collage naar een groter formaat moet schuiven.

Zolang je per laag nog aan de randen kunt schuiven voor de juiste grootte gevonden is, is het beeld nog niet definitief doorberekend. Op het beeldscherm zie je dan een wat slechtere kwaliteit beeld. Vergis je daar niet in. Het is op dat moment nog slechts een "tussenfase". Pas als de grootte definitief is doorberekend, is dat het beeld wat voorhanden is aan kwaliteit.

Overigens de beste methode, maar bijzonder bewerkelijk is per laag als de afbeelding definitief op de juiste grootte is, gaan beoordelen op scherpte, en voor precies die laag de goede verscherping afstemmen. Dat zou per beeldlaag dus verschillend kunnen zijn.

Als voorbeeld met wat ik eerder jarenlang heb gedaan met "schoolfotografie".
Ik had dan een "action" waarbij een portret in verschillende groottes over een 13x18 cm afdrukje werd verdeeld en uitgerekend, inclusief witte randen.
Bijv. 2 afbeeldingen 6x9 cm groot, plus 8 stuks pasfoto-formaat afbeeldingen 3x4 cm.
Per afbeeldingsgrootte werd daarop een verscherping toegepast, zodat zowel de grotere als de kleinere afbeelding zo goed mogelijk waren afgestemd.
Zo'n action kon ik dan over bijv.1000 opnamen in batch loslaten.

Vanuit een zelf ontwikkelde foto-database applicatie, heb ik zelfs met minimale inspanning op die wijze een "uitvoer-model" gemaakt wat een PDF-document op bijv. A0-formaat uitvoert, waarbij alle leerlingen van een school over een achtergrondfoto heen worden gezet, compleet op klas / naamsvolgorde, en de voornaam van de leerling erbij geprint.

Hier een voorbeeld (enkele jaren terug) van een "groepsfoto" als automatische collage vanuit die database voor een 13x18 cm klassenfoto.
Binnen de lege ruimte in het midden staat normaal de naam van de school + om welke klas het gaat, maar heb ik om privacy-redenen in het model uitgeschakeld.
http://obers.org/ftp/Samenstelling_13x18.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 10 2015 2:45 pm

Bepaal eerst het formaat van het gewenste eindproduct (de collage) en maak een nieuw psd-bestand met die afmetingen en een resolutie van bijvoorbeeld 300 dpi. Daarna de zes foto's erin schuiven. Zolang je die foto's in het nieuwe (grotere) bestand niet groter trekt dan hun oorspronkelijke resolutie, heb je geen scherpteverlies.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za okt 10 2015 3:50 pm

Je kunt een foto openen en dan met de crop tool het canvas groot genoeg maken voor je andere foto's. Geen denkwerk, geen resolutieverlies en meteen de goede kleurruimte en bitdiepte.

Als je gaat experimenteren met de afmetingen van de foto's dan zijn smart layers erg handig. Daarmee blijft de originele resolutie achter de schermen behouden, ideaal als je een foto kleiner maakt maar wat later besluit om hem toch weer wat groter te maken.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za okt 10 2015 9:26 pm

Allemaal hartelijk dank voor de reacties - ik ga er gelijk mee aan de slag.
Het resultaat zal ik natuurlijk hier voorbij laten komen. :)

martinh123
Forumlid
Forumlid

Bericht door martinh123 » di okt 13 2015 8:25 am

Als je een Jpeg van de D800 opent in Photoshop heb je een afbeelding van rond de 62 x 41 cm
Ga dan naar bestand en kies nieuw dan zie je boven in Voorinstelling open deze en je ziet jou afbeelding in Jpeg ergens ertussen klik daarop en je hebt een nieuw blad met de afmeting als hierboven al beschreven.

Verder is het belangrijk dat je de rest van de foto's in slim-object opent. In slim-object heb je geen kwaliteitsverlies.

Dit onderwerp word ook in het boekje adobe classroom in a book cs6 beschreven

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di okt 13 2015 10:19 pm

Bedankt voor de reactie.
Als ik het zo lees zijn er vele wegen die naar Rome leiden.
Ik ben begonnen met de tip van ATOR omdat die mij het makkelijkst leek en dat is gelukt.
Maar de andere methoden zal ik ook zeker bekijken - er blijft altijd wat te leren.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”