Ik heb een D7100 waarop ik o.a. een Tokina 12-24mm f4.0 gebruik en een Nikon 70-200mm f2,8G VRI
Bij beide lenzen stuit ik op het volgende probleem:
Wanneer ze op de body zitten lijkt het of ik door een zonnebril kijk, kan ik niet scherpstellen, noch via de AF noch manueel, en het diafragma staat helemaal dicht hoewel deze bijv op f2,8 staat. Dit probleem deed zich eerst alleen met de Tokina voor, (overigens nooit op de D90 die ik hier voor had) maar nu dus ook bij de 70-200mm, vreemd genoeg lost het probleem bij de 70-200mm zich op zodra ik de teleconverter er tussen zet en er weer tussen weg haal, maar ook tijdens het fotograferen wil de lens soms opeens niet meer focussen en scherpstellen.
Met de Nikon 24-85mm f2,8-4 heb ik regelmatig dat ik alleen een foto kan maken door de AE-L/AF-L knop in te drukken.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Lijkt wel of er iets met de contactjes is.
Met de andere lenzen die ik heb, is dit probleem niet (Nikon 105mm f2,8, Nikon 50mm f1,8, Nikon 80-200 f2,8 Nikon 300mm f4 (de laatste 2 genoemde lenzen zijn oude analogelenzen))
Iemand een idee?? Heb ook al een mailtje naar Nikon Nederland gestuurd.
Kapot contactje?
- Hilda
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kapot contactje?
Niet iedere foto laat zich maken.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Kapot contactje?
Beste Hilda,
Ik vermoed vieze of verbogen contacten, Nikon.nl moet nader advies kunnen geven.
Kan je op één van de lenzen (op de lens) het diafragma instellen ?
Groeten, Gijs
Ik vermoed vieze of verbogen contacten, Nikon.nl moet nader advies kunnen geven.
Kan je op één van de lenzen (op de lens) het diafragma instellen ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat het probleem dieper "fysiek" in de camera en/of objectieven zit.
Op enkele uitzonderingen na, wordt een diafragma normaal vol open gehouden door het diafragma-heveltje in de camera, die het palletje van een objectief tegen een veerdruk in "open zet". (De uitzonderingen betreffen een "elektromagnetisch" diafragma die nu meer en meer bij nieuwe objectieven wordt toegepast).
Als het diafragma "gesloten is" betekent het fysiek dat het heveltje van de camera, of de overbrenging naar het objectief niet goed meer functioneert.
Is het toevallig verbogen, of zijn de palletjes van de objectieven verbogen, dat het om die reden blijft hangen?
Ik denk beter al je apparatuur maar eens bij Nikon Service aanbieden om een en ander na te laten kijken.
Op enkele uitzonderingen na, wordt een diafragma normaal vol open gehouden door het diafragma-heveltje in de camera, die het palletje van een objectief tegen een veerdruk in "open zet". (De uitzonderingen betreffen een "elektromagnetisch" diafragma die nu meer en meer bij nieuwe objectieven wordt toegepast).
Als het diafragma "gesloten is" betekent het fysiek dat het heveltje van de camera, of de overbrenging naar het objectief niet goed meer functioneert.
Is het toevallig verbogen, of zijn de palletjes van de objectieven verbogen, dat het om die reden blijft hangen?
Ik denk beter al je apparatuur maar eens bij Nikon Service aanbieden om een en ander na te laten kijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hilda
- Forumlid
Net ook antwoord van Nikon gekregen, zij vermoeden iets met de pal van het diafragma en stellen voor dat ik alles opstuur. Maar wel vreemd dat dit bij 2 of 3 lenzen het geval is, ik dacht dat er wellicht iets met de camera aan de hand was.
- Léon Obers
- Forumlid
Mijn vermoeden sluit dus aan met wat Nikon ook denkt.
Een beschadiging / verbuigen van het heveltje (palletje) in de camera kan mogelijk ook weer de tegenover liggende palletjes van objectieven forceren.
Vandaar ook het advies alle apparatuur na te laten kijken. Heel vervelend, maar je weet nu waar je aan toe bent.
Een beschadiging / verbuigen van het heveltje (palletje) in de camera kan mogelijk ook weer de tegenover liggende palletjes van objectieven forceren.
Vandaar ook het advies alle apparatuur na te laten kijken. Heel vervelend, maar je weet nu waar je aan toe bent.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hilda
- Forumlid
Eens even kijken hoe ik het zaakje kan versturen.