Concertfotografie, M of S, zomaar een vraagje

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Concertfotografie, M of S, zomaar een vraagje

Bericht door Faiz » ma okt 19 2015 12:18 pm

Afgelopen weekend ben ik redelijk in de weer geweest bij Fluor, lokaal poppodium, en heb daar een paar mooie bands gefotografeerd bij 3voor12Amersfoort. Daar was ook nog een andere fotograaf aanwezig, die o.a. voor 3voor12Utrecht en nog wat bladen fotografeert (eerst even netjes kennis met hem gemaakt). Maar wat mij opviel was het volgende. Hij schoot in shutter priority. Ik schoot in manual. De keuze voor shutter priority kan ik eigenlijk wel snappen. Sluitertijd vastzetten op 1/125 of hoger om de actie te "freezen", ISO omhoog, diafragma vol open en schieten maar. Ik heb het daarna nog even nagezocht, maar op geen van de tutorials die ik kan vinden kon ik iets over shutter priority bij concertfotografie terugvinden, of waarom shutter priority nou zo'n goed idee is. Heb ik het me nou onnodig "lastig" gemaakt door in Manual te blijven schieten???

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Concertfotografie, M of S, zomaar een vraagje

Bericht door JvdKooij » ma okt 19 2015 12:40 pm

ik heb even snel de presentatie van Vincent doorgebladerd maar zover ik kan zien gebruikt hij diafragma voorkeur of manual.
Maar ongetwijfeld zal hij zelf wel reageren :D
Groetjes,
Jaap

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma okt 19 2015 1:11 pm

JvdKooij schreef:ik heb even snel de presentatie van Vincent doorgebladerd.
Ten eerste: wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. :wink:

Ten tweede: zonder foto's gezien te hebben geloof ik helemaal niemand op zijn woord. Zonder denigrerend te doen, de grootste praters hebben meestal niet de beste foto's, en ook niet de beste instellingen :shh:

Ten derde: ik zie totaal geen reden om in sluitertijd voorkeur te schieten behalve dat je een minimale sluitertijd wilt hebben, maar daarvoor is AUTO-iso uitgevonden. :thumbup:

In sluitertijd voorkeur verlies je zelf namelijk controle over het diafragma, en dat zou ik persoonlijk sowieso nooit willen. Daarnaast is diafragma begrensd, sluitertijd niet. Dus heeft hij of vaak onderbelichte foto's, of zit hij standaard hoog in zijn iso, of gebruikt hij auto-iso (maar dat is een zinloze combinatie wat mij betreft)

Goede belichting is uiteraard belangrijk, maar juist het wel/niet/de mate van isoleren van een onderwerp is een krachtig creatieve mogelijkheid, daar wil je dus zelf controle over hebben.

Mijn aanpak:

Zijn de omstandigheden erg constant: manual + manual iso
Zijn de omstandigheden wisselend met slecht licht: manual + auto iso + exposure compensatie
Zijn de omstandigheden wisselend met goed licht: aperture mode + manual iso + exposure compensatie
Laatst gewijzigd door Vincent op ma okt 19 2015 1:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » ma okt 19 2015 1:13 pm

Aperture priority, interessant. Ben benieuwd waarom Vincent daarvoor zou kiezen. Je wordt nl wel afhankelijk van de berekende sluitertijd (risico op veel te hoge sluitertijd bij felle lichten). Enige wat ik kan bedenken is auto-iso aanzetten, maar in combinatie met niet constante felle lichten lijkt me dat ook best lastig.
Ben benieuwd naar Vincent zijn input.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » ma okt 19 2015 1:16 pm

Je was me net voor Vincent ;)
Heldere toelichting.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma okt 19 2015 3:09 pm

Kleine aanvulling die me net te binnen schoot:

Ik gaf dus aan dat ik sluitertijd nooit relevant vind zolang er maar geen bewegingsonscherpte te zien is (muv creatieve toepassingen).

De enige reden dat ik wel eens bewust op sluitertijd stuur is als er grote LCD displays achter het podium staan en je anders problemen krijgt met de refreshrate van die schermen

1. Gekleurde strepen laten duidelijk het probleem met LCD matrixen zien (hier niet zo storend)
Afbeelding

2. Op te lossen door een langere sluitertijd te nemen. Hier was een half beeld WEL storend geweest.
Afbeelding

Maar ook dat los ik persoonlijk dan gewoon op in de manuele stand + auto-iso :wink:
Fin.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » ma okt 19 2015 3:31 pm

Manual, auto-iso (max 3200 op de D7100 / 6400 op de D750 alhoewel dat op de D750 misschien nog een tikkie hoger kan), spotmeting is wat ik ingesteld heb staan.

Vette foto die laatste!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”