Gisteren had ik een workshop in Amsterdam Urban Landschap in Zwart-Wit samen met mijn vriendin die iets minder ervaring had met fotograferen met DSLR, Voor haar een eye-opener, voor mij wat minder maar toch heel leuk gehad en heel wat afgeschoten op java-eiland en omgeving. Duidelijke uitleg van Paul Struijk van Imagelab.nl en zij overweegt om toch een basistraining te gaan doen...soit..tot zover de inleiding

Het doel was dat de beelden op display bekeken werd in zwart-wit en gebruik makend van het historgram, wat allemaal goed in te stellen was. Ik had ook de camera zo ingesteld dat kaart 1 NEF en kaart 2 JPG geschoten werd. Toen ik gisteren avond echter de kaartjes in Lightroom wilde inladen bleek dat zowel kaart 1 als 2 NEF bevatte. Mijn verwachting was op basis van de instelling dat Kaart 1 NEF zou bevatten en kaart 2 de jpg's in zwart-wit. Heb ik nou een instelling over het hoofd gezien ? Natuurlijk een piece of cake om alles direct over te zetten in lightroom naar zwart-wit...maar toch vind ik het vreemd dat ik beide kaarten in NEF kreeg.
Grtz,
Ingmar