Schermhelderheid bij fotobewerken

Discussies over fotobewerking en archivering
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Schermhelderheid bij fotobewerken

Bericht door Vincent » di nov 03 2015 3:50 pm

Ik ben altijd van mening dat je het ook niet moet overcompliceren. Uiteraard kun je een ellenlange discussie en traject ingaan om alles zo goed mogelijk te krijgen, maar vervolgens worden je foto's bij iemand thuis op een ongekalibreerd scherm bekeken. Of op een telefoon met crappy scherm, etc.

Ik heb een simpele datacolor spyder kalibratie gedaan en zowel scherm als print (profotonet) komt zo goed overeen dat ik me verder echt niet bezig wil gaan houden met lichtinval, kijkhoek, etc. En ik werk altijd op een laptop, op allerhande verschillende locaties met dito lichtomstandigheden...

Maar ieder zijn ding uiteraard :wink:
Fin.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di nov 03 2015 3:54 pm

Idem. Wel IPS panelen (van Dell, dus geen hele dure) en standaard Spyder calibratie. Geen advanced settings of zo. Bij profotonet afgedrukte foto's kan ik langs het scherm houden en ik zie meestal geen enkel verschil.

Wat het op een scherm bij iemand anders doet die niet gecalibreerd is blijft altijd een gok...
Spul waarmee je foto's maakt...

moerman
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door moerman » di nov 03 2015 10:35 pm

Ik heb een gekalibreerde IPS op mijn laptop maar de helderheid moet ik toch ook naar omstandigheden aanpassen. Als de zon in de kamer schijnt vraagt dat toch soms om aanpassing. Een digitale referentiefoto op het scherm bekijken helpt dan ook om de eigen ogen te 'kalibreren'.
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”