Vraagje over effect op foto
- Boem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Vraagje over effect op foto
Vanochtend, bij lage zon, nam ik wat foto's met spiegeling in het water en toen viel me op dat er in de spiegeling roodachtige ringen zaten, zoals op de foto hieronder. De bewerkingen hebben het effect iets, maar niet drastisch versterkt. Weet iemand wat dit voor effect is? Ik zag het al direct achterop de camera, maar kon het toen "live" niet ontdekken.

- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vraagje over effect op foto
Een effect van de JPEG compressie ?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebrek aan bits aan de linkerkant van het histogram. Precies daarom kun je het beste tegen de rechterkant van het histogram aan belichten. Er is ruimte genoeg aan de rechterkant in dit histogram, zoals je ziet. Als je daar gebruik van had gemaakt bij het belichten en dan in de nabewerking het histogram naar links had uitgerekt om de donkerste delen weer terug te krijgen was dit effect niet opgetreden. En het valt hier niet zo op maar hetzelfde geldt voor de ruis in dat deel van de foto.
Zoek maar eens naar ETTR.
Zoek maar eens naar ETTR.
- Boem
- Clublid
Bedankt voor je reactie. Ik heb daar al wel eens over gelezen en ik vroeg me ook wel af of zoiets ermee te maken heeft, maar zou je dan ook niet verwachten dat het histogram links ook clipt? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
hieronder de onbewerkte foto, dan kun je ook het onbewerkte histogram zien.

hieronder de onbewerkte foto, dan kun je ook het onbewerkte histogram zien.

Dit gaat niet over clippen. Het gaat om kleur-resolutie of liever gezegd gebrek daaraan. Het heeft alles met digitale techniek te maken.
In essentie als je de donkere delen van een foto achteraf opheldert krijg je problemen. Je kunt dat op veel verschillende manieren voorkomen... als je eenmaal begrijpt wat het probleem is.
In NEF fotograferen is bijvoorbeeld ook iets wat een slok op een borrel scheelt. Want dan heb je toch behoorlijk wat meer bits om mee te werken. 'T is de brute force aanpak, maar het werkt wel.
In essentie als je de donkere delen van een foto achteraf opheldert krijg je problemen. Je kunt dat op veel verschillende manieren voorkomen... als je eenmaal begrijpt wat het probleem is.

In NEF fotograferen is bijvoorbeeld ook iets wat een slok op een borrel scheelt. Want dan heb je toch behoorlijk wat meer bits om mee te werken. 'T is de brute force aanpak, maar het werkt wel.
- Boem
- Clublid
Nou ja, clippen is bij de donkere delen niet de goede term, dat snap ik. Er is te weinig, en niet teveel signaal. Maar ik weet niet hoe ik dat hier, aan dit histogram kan zien Dit is overigens RAW gefotografeerd en bewerkt...
Je kunt dat aan het histogram zien omdat het er links in zit. Daar heb je bits te weinig om de boel op te krikken. Zorg er dus voor dat je daar links bij het bewerken niet te veel naar rechts hoeft te verschuiven.
Als je het in RAW gefotografeerd hebt dan kun je het ophelderen van de donkere delen doen in de RAW-conversie. Je hebt op dat moment nog meer bits om mee te werken dan erna. Niet dat het effect dan niet kan optreden, maar het zal minder snel optreden. Mocht je er dan toch nog last van hebben, dan moet je echt eens kijken naar je belichtings-skills.
Maar goed, bij dat laatste zou ik sowieso beginnen, want je kunt er wel omheen leren werken door RAW te gebruiken. Maar dan kun je NOG weer veel betere foto's hebben als je belichtings-techniek gewoon beter zou zijn.
Dat is nu eenmaal de basis. Begrijpen hoe het werkt, niet alleen de knopjes maar ook wat daar achter zit, en je gereedschap onder controle hebben. Je kunt het niet kopen, wel leren.
Als je het in RAW gefotografeerd hebt dan kun je het ophelderen van de donkere delen doen in de RAW-conversie. Je hebt op dat moment nog meer bits om mee te werken dan erna. Niet dat het effect dan niet kan optreden, maar het zal minder snel optreden. Mocht je er dan toch nog last van hebben, dan moet je echt eens kijken naar je belichtings-skills.
Maar goed, bij dat laatste zou ik sowieso beginnen, want je kunt er wel omheen leren werken door RAW te gebruiken. Maar dan kun je NOG weer veel betere foto's hebben als je belichtings-techniek gewoon beter zou zijn.
Dat is nu eenmaal de basis. Begrijpen hoe het werkt, niet alleen de knopjes maar ook wat daar achter zit, en je gereedschap onder controle hebben. Je kunt het niet kopen, wel leren.