Apple pc

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Apple pc

Berichtdoor Ronald Jan » do nov 12 2015 6:00 am

Heeft iemand van onze leden al de nieuwe Apple pc 27inch 5k retina aan geschaft en zou die zijn ervaringen met deze pc met mij willen delen?
Ik heb nu een 6 jaar oude en nu wat trage Windows desktop en overweeg een Apple aan te schaffen .
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor bcvthul » do nov 12 2015 7:02 am

Ik denk dat je twee dingen vraagt:

1 - het apparaat zelf ( wat ik persoonlijk geen pc wil noemen).

2 - overgang Windows naar mac os x.

Mijn achtergrond: sinds de introductie van mac os x heb ik een Apple computer. De meeste gebruikte applicatie is, voor mij, de terminal applicatie..

Ik heb enorme positieve ervaring met Apple. Ook deze iMac imponeert enorm (ik heb er wel lang voor moeten sparen).

Ik vind het jammer dat het geen 30inch scherm is..(toen ik zo'n 10 jaar geleden mijn eerst iMac kocht (met 20inch scherm) dacht ik: de volgende iMac heeft een 30inch scherm....

Dan toch kritische punten:
- USB poorten zitten aan de achterkant
- ik blijf de Finder-applicatie een gruwel vinden
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor Daniel1975 » do nov 12 2015 9:51 am

bcvthul schreef:- ik blijf de Finder-applicatie een gruwel vinden

Kan nooit zo erg zijn als Itunes..... :crazy:
(beetje off topic denk ik)
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor Avado » do nov 12 2015 10:20 am

Heb je het geld er voor liggen? Ja? Dan doen.

Je zal er geen spijt van krijgen. Eens een mac, altijd een mac. Ik ken geen mensen die van mac naar windows zijn gegaan. Wel andersom.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor bcvthul » do nov 12 2015 12:26 pm

Daniel1975 schreef:
bcvthul schreef:- ik blijf de Finder-applicatie een gruwel vinden

Kan nooit zo erg zijn als Itunes..... :crazy:
(beetje off topic denk ik)


Ik heb het nog niet over de (verschrikkelijke) foto-app gehad....
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor jfbat » do nov 12 2015 1:42 pm

bcvthul schreef:1 - het apparaat zelf ( wat ik persoonlijk geen pc wil noemen).

Het is gewoon een Personal Computer. Dat die hele PC naam min of meer synoniem is geworden voor Windows-computers, doet daar in mijn ogen niks aan af...

bcvthul schreef:De meeste gebruikte applicatie is, voor mij, de terminal applicatie..

Wat doe je daar dan allemaal mee?

bcvthul schreef:Dan toch kritische punten:
- USB poorten zitten aan de achterkant

Dat blijf ik mij m'n iMac ook onhadnig vinden. Je kunt het deels oplossen door een bedraad Apple toetsenbord te nemen (destijds kon ik die om niet omruilen tegen het standaard draadloze model dat bij een iMac zit), daar zit aan beide kanten een usb-aansluiting in. Let wel, dat is niet de snelste usb-poort, daarvoor moet je toch aan de achterkant zijn...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor Vincent » do nov 12 2015 3:24 pm

bcvthul schreef:- ik blijf de Finder-applicatie een gruwel vinden


Ik vind de Finder ook niet optimaal maar persoonlijk kan ik er nog steeds een stuk beter mee werken dan met de Windows verkenner... Vooral omdat de boel (tov W7 en eerder) een stuk beter te customizen is. Terminal en command line heb ik geen bezwaar tegen bij werkzaamheden op linux servers maar zodra er een goede visual UI is dan gebruik ik die ook graag :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor Ingmar » do nov 12 2015 4:21 pm

Ik zou mijn bluetooth toetsenboard niet willen inruilen voor een bedraad, maar als je perse een USB aan de voorkant wilt hebben dan zijn daar naast apple ook toch after-market oplossingen voor. Finder ten opzichte van de windows explorer vindt ik een grote verbetering op windows gebruik ik meestal totalcommander en in het verleden ook wel eens mucommander.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor jfbat » do nov 12 2015 6:40 pm

Ik zou mijn bedrade toetsenbord niet willen ruilen voor dat kleine ienimienie draadloze toetsenhoudertje dat voor een toetsenbord moet doorgaan van Apple... :wink:

Maar je hebt gelijk, er zijn prima usb-hubs verkrijgbaar natuurlijk, daar heb je zo'n bedraad toetsenbord niet voor nodig. Maar het is wel een mooie optie als je niet met een draadje zit en je extra usb aansluitingen aan de voorkant mooi verborgen wilt houden.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor gvdnberg » do nov 12 2015 7:00 pm

Volgens mij is het "ieniemienie" toetsenbord gewoon full size. Er zit aan weerskanten geen overbodig materiaal en er is geen numeriek toetsenbord bij, maar een gediplomeerd typist(e) gebruikt dat toch niet. Bovendien typt het lekker licht.
Kortom, ik gebruik het veel en met veel plezier met mijn Macbook pro, een losse muis en een touchpad.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor bcvthul » do nov 12 2015 7:05 pm

@jfbat: wat ik met de terminal applicatie? Eigenlijk alles wat een ander met de Finder doet plus een hoop meer (Shell scripts oa)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor Frans » do nov 12 2015 7:08 pm

Ik ben een half jaar geleden overgestapt van een Windows pc naar de Apple 27" Retina 5K
en wil absoluut niet meer terug. Een Apple went toch redelijk snel moet ik zeggen, maar met name het 5K scherm is gewoon super. Scherpte en detail is fenomenaal. Mijn Jpegs van HD formaat ( 1920 x 1080 ) zien er nu wel wat kleiner uit op dit scherm.
Het is wel lastiger om equivalente Apple software te vinden van de programma's waar ik in Windows graag mee werkte.
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor jfbat » do nov 12 2015 7:22 pm

gvdnberg schreef:Volgens mij is het "ieniemienie" toetsenbord gewoon full size. Er zit aan weerskanten geen overbodig materiaal en er is geen numeriek toetsenbord bij, maar een gediplomeerd typist(e) gebruikt dat toch niet. Bovendien typt het lekker licht.

Ik ben een gediplomeerd typist (echt waar!) en vind het gebrek van dat numeriek toetsenbord bij een desktop toch echt een gemis (net als de andere knoppen die wel op het bedrade exemplaar zitten). En dt die randen er niet aan zitten, maken het voor mij een minder prettig geheel - vandaar mijn calssificatie ieniemienie. Smaken verschillen... ;)

@bcvanthul: 1 van de redenen waarom ik ben overgestapt op Apple, is dat ik geen zin meer had aan dat gekloot onder de motorkap. En ik heb het nog geen moment nodig gehad.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor bcvthul » do nov 12 2015 10:09 pm

@jbfat: grappig, een van de redenen dat ik toen mijn eerste (power)mac ( met mac os x) kocht was het gekloot onder de motorkap!!

(Het is een monster Unix machine!!! En echt niet te vergelijken met een PC!)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple pc

Berichtdoor Pearldrop » do nov 12 2015 11:58 pm

bcvthul schreef:@jfbat: wat ik met de terminal applicatie? Eigenlijk alles wat een ander met de Finder doet plus een hoop meer (Shell scripts oa)

Als dat je meest gebruikt applicatie is... daar heb je geen 30" 5k scherm voor nodig...
;)
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten