Karel Giesen schreef:De AF Nikkor 14mm f2.8 D ED is (kwantitatief) getest in ColorFoto nr.1 van 2006 op een Nikon D70. Ook hier komt deze lens er allesbehalve goed uit. Let wel op een digitale camera!!! ColorFoto test altijd in combinatie met de gebruikte camera en test met de standaard fabrieksinstellingen van de camera. De D70(s) en D50 verscherpen standaard en verhogen het contrast standaard. Bij niet speciaal voor het DX-formaat gecorrigeerde 'digitale' groothoeklenzen zorgen deze standaardinstellingen voor (extra) veel chromatische abberatie.
het eerste dat ik digitaal heb gezien van de 14mm/f2.8 was op een D1X, en ik kon er werkelijk niets aan vinden dat niet mooi was, ook foto's genomen met een D2X en de 14mm zijn erg goed. Wat ik heb begrepen van de maker van de foto's is dat er geen enkele perspectiefcorrectie was toegepast, wel had hij in zijn ra(u)w-bestanden wat gespeeld met belichting.
Overigens heb ik zelf de 14mm op een D70 en een D100 gebruikt en niets kunnen vinden van de op dit forum genoemde 'minpunten'.
Misschien kijk ik wel niet goed, of ben ik te makkelijk en te snel onder de indruk...