Welke prime's
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Welke prime's
Beste Woody
Het gebruik van een prime is aan zich een zeer goed idee. Welke dat moet zijn voor b.v. portretfotografie hangt hoofdzakelijk af van de manier of stijl waarin je wil fotograferen. Ook met een groothoek zijn kan je portretten maken, net zo goed als met een telelens. Het gaat er dan om wat je wil laten zien. M.a.w. het is zeer persoonlijk welk objectief je gebruikt. Kijk voor wat ik bedoel eens hier.
http://www.pietkemp.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zal het duidelijk zijn. Succes en veel plezier ermee. Gr. Hasselbox
P.S. Kies je voor een 50mm, dan zou ik voor de Nikon50mm 1,4 gaan. Beste prijs/kwaliteit verhouding denk ik.
Het gebruik van een prime is aan zich een zeer goed idee. Welke dat moet zijn voor b.v. portretfotografie hangt hoofdzakelijk af van de manier of stijl waarin je wil fotograferen. Ook met een groothoek zijn kan je portretten maken, net zo goed als met een telelens. Het gaat er dan om wat je wil laten zien. M.a.w. het is zeer persoonlijk welk objectief je gebruikt. Kijk voor wat ik bedoel eens hier.
http://www.pietkemp.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zal het duidelijk zijn. Succes en veel plezier ermee. Gr. Hasselbox
P.S. Kies je voor een 50mm, dan zou ik voor de Nikon50mm 1,4 gaan. Beste prijs/kwaliteit verhouding denk ik.
De 1.4 is een tikje scherper vanaf f5.6. Als je daaronder wilt schieten is de f1.8 toch echt beter en de helft goedkoper. Niet te vergeten, de bokeh.
Bron: DxO, het www e.d.
Bron: DxO, het www e.d.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoi,
Bedankt voor de info.
Deze tijd van het jaar zal het voornamelijk fotograferen worden in de studio.
Vaak zal ik dan aan f8 en dergelijke zitten. Dus zal wss de f1.4 beter aan mijn behoeften voldaan hebben dan de f1.8.
Vraag mezelf af ik ik toch niet beter voor de 50mm f1.4 was gegaan in de plaats van de tamron.
Dan had ik het mooie reeks van prime's gehad. 35mm, 50mm, 85mm.
En had ik tevens met der tijd nog een 105 macro kunnen bijkopen.
We zullen wel zien of de 28-75 f2.8 tamron echt de betere keus is geweest dan de 50mm f1.4
Achteraf heb je toch zoiets waarom heb ik me toch van gedacht laten veranderen, en ben ik niet gegaan waarvoor ik de winkel ben binnen gestapt.
Maar toekomst zal me het antwoord brengen zeker.
Mvg
Bedankt voor de info.
Deze tijd van het jaar zal het voornamelijk fotograferen worden in de studio.
Vaak zal ik dan aan f8 en dergelijke zitten. Dus zal wss de f1.4 beter aan mijn behoeften voldaan hebben dan de f1.8.
Vraag mezelf af ik ik toch niet beter voor de 50mm f1.4 was gegaan in de plaats van de tamron.
Dan had ik het mooie reeks van prime's gehad. 35mm, 50mm, 85mm.
En had ik tevens met der tijd nog een 105 macro kunnen bijkopen.
We zullen wel zien of de 28-75 f2.8 tamron echt de betere keus is geweest dan de 50mm f1.4
Achteraf heb je toch zoiets waarom heb ik me toch van gedacht laten veranderen, en ben ik niet gegaan waarvoor ik de winkel ben binnen gestapt.
Maar toekomst zal me het antwoord brengen zeker.
Mvg
- justme
- Forumlid
28-75mm primes 35 en 85mm f1.8
bijzondere uitkomst, als je nu nog een 50mm aanschaft, wordt het imo wel een vreemde case. Ik snap het punt, van een veelzijdige zoom, maar de "overlap" die je hebt... ( vanuit een budgettair oogpunt gezien )
Ik bedoel je hebt een 35mm, je hebt nu iets meer groothoek, maar zou je dat in praktijk niet kunnen oplossen door wat achteruit te stappen? Datzelfde geldt voor de 75mm zijn, ten opzichte van de 85mm, zij het dat je een stapje naar voren kunt doen.
Daarnaast heb je nu wel weer een 'gat' in je diafragma tussen je 35mm en 85mm.
daarnaast twijfel je nu nog,....
bijzondere uitkomst, als je nu nog een 50mm aanschaft, wordt het imo wel een vreemde case. Ik snap het punt, van een veelzijdige zoom, maar de "overlap" die je hebt... ( vanuit een budgettair oogpunt gezien )
Ik bedoel je hebt een 35mm, je hebt nu iets meer groothoek, maar zou je dat in praktijk niet kunnen oplossen door wat achteruit te stappen? Datzelfde geldt voor de 75mm zijn, ten opzichte van de 85mm, zij het dat je een stapje naar voren kunt doen.
Daarnaast heb je nu wel weer een 'gat' in je diafragma tussen je 35mm en 85mm.
daarnaast twijfel je nu nog,....

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Jouw keuze voor de Tamron verbaasde me ook, hij biedt weliswaar veel voor weinig maar niet de kwaliteiten op 50mm waar je naar op zoek was. Als je het zoomen niet nodig hebt zou ik hem om gaan ruilen voor de 50mm die jij echt wilt. Een zoom kan handig zijn, soms zelfs onmisbaar, maar als je elke keer de betere kwaliteit van je primes verkiest en het ding stof ligt te vergaren is het voor jou een miskoop, hoe geweldig de verkoper hem ook vindt 
In de studio kun je trouwens prima met een kleine DOF werken als je alleen het modelleerlicht van je studioflitsers gebruikt of het aanwezige natuurlijk licht als dat er is.

In de studio kun je trouwens prima met een kleine DOF werken als je alleen het modelleerlicht van je studioflitsers gebruikt of het aanwezige natuurlijk licht als dat er is.
-
- Forumlid
Ik ga jullie raad opvolgen, en de tamron deze avond of morgen weer terug brengen naar de winkel.
Als men daar staat, en ze leggen je dingen voor start de twijfel . Dan ga je verder in het gesprek en laat ik meeslepen.
Maar eens ik hier gepost had wat ik gekocht had, was ik zo blij als een kind. Nieuwe aankopen verblinden je steeds even.
Nu gisteren avond starten mijn molentje vanboven met draaien, en dacht ik is de tamron niet overbodig.
35mm had ik al, 85mm is redelijk dicht bij 75mm. Had ik er niet beter aangedaan om de 50mm f1.8 te kopen en het overgebleven geld opzij te zetten.
Dit om eventueel de 105mm op termijn te gaan halen.
Al een geluk dat ik hem nog niet heb uitgepakt, dan is de inruil normaal geen enkel probleem.
Thnx
Als men daar staat, en ze leggen je dingen voor start de twijfel . Dan ga je verder in het gesprek en laat ik meeslepen.
Maar eens ik hier gepost had wat ik gekocht had, was ik zo blij als een kind. Nieuwe aankopen verblinden je steeds even.
Nu gisteren avond starten mijn molentje vanboven met draaien, en dacht ik is de tamron niet overbodig.
35mm had ik al, 85mm is redelijk dicht bij 75mm. Had ik er niet beter aangedaan om de 50mm f1.8 te kopen en het overgebleven geld opzij te zetten.
Dit om eventueel de 105mm op termijn te gaan halen.
Al een geluk dat ik hem nog niet heb uitgepakt, dan is de inruil normaal geen enkel probleem.
Thnx
- justme
- Forumlid
dat je die lens nog niet uitgepakt en geprobeerd hebt, zegt mij en mijn NAS, genoeg! 

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je het zo verwoordt, realiseer je dan dat je 85mm ook 1.5 maal zo lang wordt. het is echt een heel ander ding dan een 50mm!Woody schreef:85mm is redelijk dicht bij 75mm
- justme
- Forumlid
Patrick schreef:Als je het zo verwoordt, realiseer je dan dat je 85mm ook 1.5 maal zo lang wordt.!Woody schreef:85mm is redelijk dicht bij 75mm
dus..?
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat zegt in mijn ogen vaak meer over de verkoper dan over de consument... Maar wellicht is dat een ietwat overhaaste conclusie als je er niet zelf bij was.Woody schreef:Dan ga je verder in het gesprek en laat ik meeslepen.
Maar in mijn ogen hoort een verkoper enkel te adviseren en nooit te sturen. Dat velen dit wel doen of op zijn minst proberen is logisch gezien hun belang, maar daarmee niet automatisch de juiste manier. Op zijn minst iets om over na te denken als je de volgende keer weer naar de winkel gaat.
Fin.
-
- Forumlid
Heb hem niet.wiebeterpstra schreef:dat je die lens nog niet uitgepakt en geprobeerd hebt, zegt mij en mijn NAS, genoeg!
In de winkel heb ik er een getest (demo).
Thuis gekomen om circa 19u30. Zondag werkendag, van 6 uur tot 18uur.
Toen al in gedachten de twijfel omdat ik toch nog steeds gewrongen zat met de 50 mm.
Vandaag door de twijfel aan het testen geweest met de 35 en de 85 mm. Nog meer onzekerheid, om toch niet mijn eerste gedacht te volgen en voor de 50mm te gaan wat men mij hier aanraden.
Waarom dan snel alles openen en eerst liggen testen, dan toch de 50mm willen en gaan inruilen.
Nu is de verpakking ongeopend en kan er dus zeker geen tegenspraak zijn, om deze in te ruilen.
Als ik het objectief test en er is niets met de scherpte, op welke basis kan ik dan terugvallen.
Dan komt het meer over van, ik had die dag dat objectief nodig. Heb het gebruikt en nu breng ik het terug, voor een totaal ander objectief.
Tevens hebben mijn ouders zelf een winkel gehad in het verleden, uiteraard niet in fotografie toebehoren. Maar het is niet aangenaam om met geopende verpakkingen in te ruilen.
Want u krijgt het item dikwijls niet meer verkocht als nieuw, en moet het als demo of dergelijke weer te koop aanbieden.
Uit hen verleden en ervaring weet ik dat het uiterst aangenaam is, dat iets niet geopend en ongebruikt geweest is.
Heb hier raad gevraagd en was eruit. Eens in de winkel toch van gedachten laten veranderen en voor iets anders gegaan.
Achteraf blijkt gewoon dat het de impuls van het moment was, en me toch heb laten meevaren met de verkoper.
Denk dat dit toch al iedereen in zijn leven al eens overkomen is. Zeker als je nog niet ervaren met de materie bent.
Moet ik dit de verkoper kwalijk nemen, ik vind van niet. Zoals hierboven vermeld had hij me beter niet in de richting gestuurd.
Maar als hij van een brug springt, ga ik er ook niet achter. Dus heb ik zelf op dat ogenblik de verkeerde keuze gemaakt.
Als hij ze straks of morgen terug neemt zonder te mopperen, is er toch geen vuiltje aan de lucht.
Is iedereen toch nog blij.
U mag mij altijd uitleggen wat u Nas hier niet aan begrijpt, niet aanvallend opnemen

- PeterGD
- Forumlid
Hi,
ik heb gelukkig geen last van NAS.
Ik wil gewoon lenzen verzamelen
.
Succes met je uiteindelijke keuze!
ik heb gelukkig geen last van NAS.
Ik wil gewoon lenzen verzamelen

Succes met je uiteindelijke keuze!
This message was sent from my iMac.
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Houd die 85 mm maar ruil de zoom in voor een 20 of 24 mm.
AF-S types zijn duur maar als je handmatig scherpstellen wil, kan het goedkoper. Tot 10 m kun je de afstand gewoon schatten en verderop doet het er niet meer toe.
Groet, Henk
Houd die 85 mm maar ruil de zoom in voor een 20 of 24 mm.
AF-S types zijn duur maar als je handmatig scherpstellen wil, kan het goedkoper. Tot 10 m kun je de afstand gewoon schatten en verderop doet het er niet meer toe.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
henkk schreef: Tot 10 m kun je de afstand gewoon schatten en verderop doet het er niet meer toe.

- Pearldrop
- Forumlid
Ik zou niet teveel lenzen tegelijk kopen. Fotografeer er eerst een tijdje mee en bekijk dan wat je wellicht nog mist.
Op het forum staat overigens een 50mm 1.4, wel de af-d versie maar daar is de prijs ook naar.
Op het forum staat overigens een 50mm 1.4, wel de af-d versie maar daar is de prijs ook naar.