fletse kleuren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
joerig1970

Bericht door joerig1970 » wo okt 17 2007 6:40 pm

bedankt heb nu 2 duidelijk verschillende antwoorden die ik eens kan proberen
1. wb Auto en optimalitait levendig van paparazi
2. en eigen instellingen van Luc

zal de beide eens uitproberen

ik heb een D50

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo okt 17 2007 7:01 pm

hobby-fotograaf schreef:Ik heb de verscherping op normaal staan omdat ik er een goede lens op heb zitten.
+2 hoog is wel heel erg hoog hoor, dat zou eerder een negatief effect geven dan een positief effect.

Groetjes
Als je JPG's direct uit de camera wil gebruiken is +2 hoog best te doen bij een D200. Uiteraard is verscherpen tijdens nabewerking mits goed uitgevoerd altijd beter.

Bij een D40,D50, D70 ed. kan verhoogde verscherping wel eens wat te veel van het goede zijn...

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

D.d.B.

Bericht door D.d.B. » wo okt 17 2007 7:16 pm

Fijn dat je dit dan even meld Luc.
Niet iedere camera is inderdaad hetzelfde.

Groetjes, Dennis

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » do okt 18 2007 6:50 am

Misschien bedoelde Nicole dat ook wel... een lichtsterk objectief is over het algemeen beter.

En inderdaad... ik zie veel verschil tussen mijn Sigma 28-70 2.8 EX en mijn Nikkor 180 mm 2.8.
Tsja...alle waar naar zijn geld luidt een bekend gezegde.

Met vriendelijke groet,

Bram

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do okt 18 2007 7:55 am

emdeklerk schreef: Maar dat heeft niets te maken met de grootste opening. Het gaat om de optimale belichting, en die wordt geregeld door diafragma in combinatie met de sluitertijd en de ingestelde gevoeligheid van film of sensor. Als de optimale belichting bij een diafragma-instelling van 3,5 (stel dat dat de grootste opening van je kitlens is) een sluitertijd van 1/60ste geeft, wordt dat bij gebruik van een 1,2-objectief bij volle opening een sluitertijd van 1/500ste. Praktisch gesproken drie stops verschil.
Conclusie:
En dus géén verschil in hoeveelheid licht op de sensor tussen lichtgevoelige en minder lichtgevoelige objectieven.
En dus geen verschil in eindresultaat (wat de belichting betreft)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 18 2007 8:53 am

AvanEijk:
"En inderdaad... ik zie veel verschil tussen mijn Sigma 28-70 2.8 EX en mijn Nikkor 180 mm 2.8'"

Huh? Ze zijn allebei 2,8...? Beide even lichtsterk dus. Je zou geen verschil in belichting mogen zien.

Marten:
Inderdaad! Een lichtsterk objectief kan verder open, wat resulteert in een kortere belichtingstijd. (Bij de vermelde optimale belichting.).

E.M. de Klerk

Gert van Mil

Bericht door Gert van Mil » do okt 18 2007 9:14 am

Joeri, je moet er voor zorgen dal je overal in dezelfde kleurruimte werkt. Als je in je camera sRGB als kleurruimte hebt gekozen en in je bewerkingspakket en Adobe RGB, of andersom, krijg je slappe en fletse afdrukken. Dus loop je keten eens na en zet alles in dezelfde kleurruimte. Groeten Gert

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » do okt 18 2007 10:47 am

Beste E.M. de Klerk,

Ik bedoel te zeggen dat er inderdaad nog een verschil is tusssen een relatief goedkope Sigma en een duurdere Nikkor.

Met vriendelijke groet,

A. van Eijk

Remco Jan

Re: NEF

Bericht door Remco Jan » wo nov 21 2007 9:33 pm

George Fennes schreef:Als je in NEF schiet worden de camera instellingen zoals levendig toch niet doorgegeven of heb ik dat mis.

Groetjes George :D
Wel als je Capture NX gebruikt. De default weergave is gebaseerd op de camerainstellingen.

klikkor

kleur mbt merk lens??

Bericht door klikkor » do nov 22 2007 12:17 am

is het echt zo dat elke lens zijn eigen kleur projecteerd dus een nikon lens heeft een andere kleurintensiteit dan een sigma lens die ik zelf hanteer.

GdP

Re: kleur mbt merk lens??

Bericht door GdP » do nov 22 2007 12:24 am

klikkor schreef:is het echt zo dat elke lens zijn eigen kleur projecteerd dus een nikon lens heeft een andere kleurintensiteit dan een sigma lens die ik zelf hanteer.
Er is eerder sprake van de kleurweergave. Elke fabrikant probeert zijn objectieven zoveel mogelijk qua kleurweergave gelijk te krijgen d.m.v. de coating van de verschillende lensdelen.
Er zitten tussen de verschillende fabrikanten dan ook wel verschillen.

Met vr. gr.,

Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

kleurverschil

Bericht door George Fennes » do nov 22 2007 12:30 am

Elk objectievenmerk heeft een andere coating, dus het ene objectief zou iets warmer kunnen zijn dan het andere.
Dus je zou met twee gelijkwaardige objectieven van verschillende merken een kleurverschil kunnen waarnemen van dezelfde opname.
Niet dat rood ineens oranje wordt, maar verschil is heel goed mogelijk.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”