bij sommige van mijn foto,s is de lucht wat uitgebleekt(wit)
wat is hiervan een fout die ik maak?? en hoe kan ik tevens mijn belichting per stap meer of minder instellen kan dat alleen maar op manual??
geen mooie blauwe lucht.
Beste Klikkor,
Om antwoord op je vraag te geven moeten we toch wel weten met welke Nikon je fotografeert. Dan zou een voorbeeld ook wenselijk zijn om beter uitleg te kunnen geven.
Normaal is het antwoord ja, je kan de belichting in stapjes van 0,3 positief (lichter) of negatief (= donkerder) instellen. Dat helpt vaak om je uitgebleekte luchten (= hooglichten) tegen te gaan. Enfin, voorzie ons eerst eens van de gevraagde gegevens.
Cheers,
ALE
Om antwoord op je vraag te geven moeten we toch wel weten met welke Nikon je fotografeert. Dan zou een voorbeeld ook wenselijk zijn om beter uitleg te kunnen geven.
Normaal is het antwoord ja, je kan de belichting in stapjes van 0,3 positief (lichter) of negatief (= donkerder) instellen. Dat helpt vaak om je uitgebleekte luchten (= hooglichten) tegen te gaan. Enfin, voorzie ons eerst eens van de gevraagde gegevens.
Cheers,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di aug 24 2010 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
uitgebeten lucht
Soms ontkom je er gewoon niet aan.
In A'dam b.v. met de Westertoren heldere lucht erachter.
Wil je de toren goed belicht op de foto, dan is de lucht uitgebeten.
Wil je de lucht niet uitgebeten hebben is de toren veel te donker zodat je bijna alleen de contouren nog ziet.
Vraag me af of een Pola filter uitkomst kan bieden.
Groetjes George
In A'dam b.v. met de Westertoren heldere lucht erachter.
Wil je de toren goed belicht op de foto, dan is de lucht uitgebeten.
Wil je de lucht niet uitgebeten hebben is de toren veel te donker zodat je bijna alleen de contouren nog ziet.
Vraag me af of een Pola filter uitkomst kan bieden.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Bekend probleem in de digitale fotografie. Het is op het forum al eens aan de orde geweest.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?p=79568
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?p=79568
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Met een pola filter zou het misschien kunnen dat je een blauwe lucht wat donkerder krijgt, maar dit hangt af van de hoek tov de zon. Bovendien helpt het niet bij grijze luchten.
klikkor: Jij maakt geen fout. Je moet alleen begrijpen wat er gebeurd. Ervan uitgaand dat je de camera op integraal lichtmeting hebt staan kiest de camera aan de hand van de meting een combinatie van sluitertijd en diafragma (op P) waarbij de helderheid van het totale beeld GEMIDDELD 18% grijs is. Heb je veel lichte lucht in beeld, worden de overige delen vaak te donker. En heb je meer donkere delen in beeld, dan wordt het beetje lucht te licht. Zoek ook eens op de term HDR.
Verder zijn er in de P stand even gauw twee aanpassingen te doen. 1, je draait aan je instelwiel en je krijgt een andere combinatie van diafragma/sluitertijd maar daarbij blijft de belichting wel gelijk. 2, je gebruikt de belichtingscompensatieknop + en - om over of onder te belichten.
Hoop je wat op weg te hebben geholpen, succes
klikkor: Jij maakt geen fout. Je moet alleen begrijpen wat er gebeurd. Ervan uitgaand dat je de camera op integraal lichtmeting hebt staan kiest de camera aan de hand van de meting een combinatie van sluitertijd en diafragma (op P) waarbij de helderheid van het totale beeld GEMIDDELD 18% grijs is. Heb je veel lichte lucht in beeld, worden de overige delen vaak te donker. En heb je meer donkere delen in beeld, dan wordt het beetje lucht te licht. Zoek ook eens op de term HDR.
Verder zijn er in de P stand even gauw twee aanpassingen te doen. 1, je draait aan je instelwiel en je krijgt een andere combinatie van diafragma/sluitertijd maar daarbij blijft de belichting wel gelijk. 2, je gebruikt de belichtingscompensatieknop + en - om over of onder te belichten.
Hoop je wat op weg te hebben geholpen, succes