D750 wellicht mijn grootste miskoop!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D750 wellicht mijn grootste miskoop!
Ik fotografeer al bijna 50 jaar met groot enthousiasme, de laatste 8 jaar met een D80. Omdat in 2015 een al zo lang gekoesterde wens in vervulling kon gaan - een reis naar Namibie en Botswana met al haar schoons dat de natuur daar biedt - achtte ik het tijd een professionaliseringsslag te maken. Ik heb de spaarpot omgekeerd en voor ruim 6000 euro geinvesteerd in een D750, nieuwe lensen en een extender (+ natuurlijk de noodzakelijke investering in extra opslag, batterij etc).
Na een paar maanden oefenen en expirimenteren met de mogelijkheden van de camera en (enig overgewicht door alle apperatuur) startte de grote reis begin september.
Het noodlot sloeg echter toe na drie dagen: de D750 overleed na drie dagen zonder enige aanleiding of signaal. Geen display info; niets. Nieuwe batterij of kijken naar resetmogelijkheden boden geen oplossing. Contact via dochters met Nikon leidde tot de "geruststellende" boodschap dat men de camera na terugkomst natuurlijk zou repareren.
Daar sta je dan in Afrika tussen al dat moois. Een geleend compact cameratje bood me in ieder geval nog de mogelijkheid iets vast te eggen, maar je begrijpt dat dat surrogaat is vergeleken bij de verwachtingen. Streep er onder en dan maar genieten buiten de lens om.
Bij terugkomst de camera ingeleverd. Ruim 4 weken reparatietijd omdat "de onderdelen niet bij de zending van deze week zaten".
Intussen getracht via social media enige aandacht van Nikon te krijgen, maar die monitoren #Nikon waarschijnlijk totaal niet. Via @IamNikonNL een dialoog gehad die slechts leidde tot berichten a la "tjee, wat vervelend nou" en "uw dealer kan u vertellen wat voor onderdelen er vervangen zijn". Dit gaf en geeft geen gevoel van meedenken met de ervaring, totaal verkeerd gebleken investering en gevoel van herstel van het vertrouwen in Nikon en haar apparatuur.
Ik heb 'm terug, maar ik betrap me er op dat, hoe meer de ervaring over de storing en de wijze waarop Nikon hierin meedacht bij me indaalt, ik het vertrouwen in beiden eigenlijk totaal kwijt ben. Ik durf mezelf niet meer afhankelijk te stellen van dit product en ben eigenlijk zeer teleurgesteld in de wijze waarop Nikon in deze prijsklasse (maar dat zou niet eens mee moeten spelen) dit probleem afdoet. Een bittere (en dure) ervaring.
Ik kijk uit naar een goede gelegenheid de camera van de hand te doen. Jammer.
Na een paar maanden oefenen en expirimenteren met de mogelijkheden van de camera en (enig overgewicht door alle apperatuur) startte de grote reis begin september.
Het noodlot sloeg echter toe na drie dagen: de D750 overleed na drie dagen zonder enige aanleiding of signaal. Geen display info; niets. Nieuwe batterij of kijken naar resetmogelijkheden boden geen oplossing. Contact via dochters met Nikon leidde tot de "geruststellende" boodschap dat men de camera na terugkomst natuurlijk zou repareren.
Daar sta je dan in Afrika tussen al dat moois. Een geleend compact cameratje bood me in ieder geval nog de mogelijkheid iets vast te eggen, maar je begrijpt dat dat surrogaat is vergeleken bij de verwachtingen. Streep er onder en dan maar genieten buiten de lens om.
Bij terugkomst de camera ingeleverd. Ruim 4 weken reparatietijd omdat "de onderdelen niet bij de zending van deze week zaten".
Intussen getracht via social media enige aandacht van Nikon te krijgen, maar die monitoren #Nikon waarschijnlijk totaal niet. Via @IamNikonNL een dialoog gehad die slechts leidde tot berichten a la "tjee, wat vervelend nou" en "uw dealer kan u vertellen wat voor onderdelen er vervangen zijn". Dit gaf en geeft geen gevoel van meedenken met de ervaring, totaal verkeerd gebleken investering en gevoel van herstel van het vertrouwen in Nikon en haar apparatuur.
Ik heb 'm terug, maar ik betrap me er op dat, hoe meer de ervaring over de storing en de wijze waarop Nikon hierin meedacht bij me indaalt, ik het vertrouwen in beiden eigenlijk totaal kwijt ben. Ik durf mezelf niet meer afhankelijk te stellen van dit product en ben eigenlijk zeer teleurgesteld in de wijze waarop Nikon in deze prijsklasse (maar dat zou niet eens mee moeten spelen) dit probleem afdoet. Een bittere (en dure) ervaring.
Ik kijk uit naar een goede gelegenheid de camera van de hand te doen. Jammer.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D750 wellicht mijn grootste miskoop!
Martin,
Welkom op dit forum
Jammer te lezen van jouw mindere ervaring, maar ik kan niet ruiken wat/in welke omstandigheden de 750 stuk ging.
re: via social
Er zijn betrouwbaarder methoden om contact op te nemen met Nikon.nl, email of telefoon.
re: van de hand
Via dit forum kan dat alleen door betalende NCN leden.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum
Jammer te lezen van jouw mindere ervaring, maar ik kan niet ruiken wat/in welke omstandigheden de 750 stuk ging.
re: via social
Er zijn betrouwbaarder methoden om contact op te nemen met Nikon.nl, email of telefoon.
re: van de hand
Via dit forum kan dat alleen door betalende NCN leden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ben ik wel benieuwd wat er nu eigenlijk kapot is gegaan?
Als je de camera bij de winkel ingeleverd hebt waar je hem gekocht had, kon je toch ook daar vragen wat de status was?
De indruk die ik uit je berichtje krijg is dat je alles bij Nikon weglegt maar waarschijnlijk zit daar nog een bedrijf tussen.
Zoals Gijs al zegt, bellen werkt echt veel handiger in dit soort gevallen.
Als je de camera bij de winkel ingeleverd hebt waar je hem gekocht had, kon je toch ook daar vragen wat de status was?
De indruk die ik uit je berichtje krijg is dat je alles bij Nikon weglegt maar waarschijnlijk zit daar nog een bedrijf tussen.
Zoals Gijs al zegt, bellen werkt echt veel handiger in dit soort gevallen.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- becas
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dat is echt zuur, de verwachtingen zo hoog voor die reis en dan geen gebruik van de investering kunnen maken. Dat lijkt me echt verschrikkelijk...Hopelijk komt het vertrouwen langzaam maar zeker weer terug in de apparatuur.
gr. Bert
-
- Forumlid
Zoals gezegd ging het toestel "zo maar" (geen vocht/niet gestoten oid) uit de lucht. 3 foto's gemaakt en vierde wilde niet meer: geen enkele display info.
Reparatieverslag meldt: "power drive pcb en acceleration sensor fpc unit vervangen". Reparatie via Nikon Service point (via winkelier).
Reparatieverslag meldt: "power drive pcb en acceleration sensor fpc unit vervangen". Reparatie via Nikon Service point (via winkelier).
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je had domme pech op een belangrijk moment en natuurlijk baal je daar heel erg van. Onfeilbare 100% perfectie bestaat helaas niet, dingen gaan stuk. Back-ups zijn voor belangrijke shoots een noodzaak. Je hebt recht op garantie en het wordt gerepareerd.
Wat had je meer van Nikon verwacht?
Wat had je meer van Nikon verwacht?
- Johan v. V.
- Clublid
Heel vervelend zoiets, op zo'n moment! Helaas kan het met ieder product gebeuren dat het uitvalt (ook al is het nieuw!) zelfs op de meest ongelegen momenten. Het product in kwestie heeft zelden het fatsoen te vragen of het op dat moment gelegen komt.
Als ik het goed begrijp is de klacht goed verholpen maar heeft het lang geduurd. Is het rechtstreeks bij Nikon afgeleverd of bij een retailer!
Discussie via social media lijkt me niet handig. Daarvoor hebben ze ooit telefoon en mail bedacht. Met klagen via social media maak je geen vrienden.
Als ik het goed begrijp is de klacht goed verholpen maar heeft het lang geduurd. Is het rechtstreeks bij Nikon afgeleverd of bij een retailer!
Discussie via social media lijkt me niet handig. Daarvoor hebben ze ooit telefoon en mail bedacht. Met klagen via social media maak je geen vrienden.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
- JurjenF
- Forumlid
Ik had het ding aan de leeuwen gevoerd.....Ik kan mij geen grotere ellende voorstellen dan wat je overkomen is. Zoals gezegd : pech gebeurd altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
En NSP is niet altijd ehhhh klantvriendelijk en meedenkend. Tweemaal meegemaakt. Dat het ook anders kan trouwens heb ik ook meegemaakt. Maar om nu, ondanks deze giga teleurstelling, je investering voor minder dan de helft van aanschafwaarde van de hand te doen......Nee. Van die D750 en die mooie objectieven zul je nog lang plezier hebben. En een nieuwe C...n kan ook kapot. Het beste is om weer te sparen en nòg een keer zuidelijk Afrika te gaan. Je weet nu de weg.
En NSP is niet altijd ehhhh klantvriendelijk en meedenkend. Tweemaal meegemaakt. Dat het ook anders kan trouwens heb ik ook meegemaakt. Maar om nu, ondanks deze giga teleurstelling, je investering voor minder dan de helft van aanschafwaarde van de hand te doen......Nee. Van die D750 en die mooie objectieven zul je nog lang plezier hebben. En een nieuwe C...n kan ook kapot. Het beste is om weer te sparen en nòg een keer zuidelijk Afrika te gaan. Je weet nu de weg.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- Highlander
- Forumbeheerder
En neem dan zoals de meeste mensen hier doen een tweede back up body mee 

- Ad B
- Forumlid
Hoi Martin,
Jammer dat je zo'n klote situatie meegemaakt hebt.
Voor mij is de D750 de beste koop op camera gebied tot nu toe.
Jouw ervaring is er een van mislukking, voor mij een geweldige ervaring om mee te maken.
Ik hoop voor je dat je dit met andere merken ook niet mee gaat maken, maar ook daar gaat van alles mis (soms, heel soms).
De kans is heel groot dat je D750 nu voortaan goed blijft...
Of als je een andere D750 zou kopen, dit je hele leven niet meer mee gaat maken.
Dit is geen advies, gewoon zoals ik het zie.
Ik blijf ook gewoon Volkswagen TDI rijden, ondanks die grappige "sjoemelsoftware".
Ad B
Jammer dat je zo'n klote situatie meegemaakt hebt.
Voor mij is de D750 de beste koop op camera gebied tot nu toe.
Jouw ervaring is er een van mislukking, voor mij een geweldige ervaring om mee te maken.
Ik hoop voor je dat je dit met andere merken ook niet mee gaat maken, maar ook daar gaat van alles mis (soms, heel soms).
De kans is heel groot dat je D750 nu voortaan goed blijft...
Of als je een andere D750 zou kopen, dit je hele leven niet meer mee gaat maken.
Dit is geen advies, gewoon zoals ik het zie.
Ik blijf ook gewoon Volkswagen TDI rijden, ondanks die grappige "sjoemelsoftware".
Ad B
---
Kan me het gevoel levendig voorstellen. Wij gaan nogal eens die kant op en als iets het niet meer doet is het dus einde oefening. Enige betrouwbare reparatieservice is in Zuid Afrika. Om die reden hebben wij dan ook nogal wat extra spullen mee: twee bodies, twee lange lenzen, meerdere accu's etc. Tijd lang digitaal en analoog gefotografeerd om die reden. En de tweede lange lens is een 30 jaar oude 400/3.5. Hoeft niet allemaal het nieuwste van het nieuwste te zijn, als het maar werkt. In meer dan 20 jaar in de bush met Nikon hebben we een probleem camera gehad, een F4. Ik word nog hels als ik aan dat ding denk. Verder eigenlijk nooit. D700 geeft al jaren geen krimp en met D600 alleen wat problemen na een regenbui en dat was na een paar uur ook weer over.
Eigen ervaring met Nikon service is eigenlijk prima. Zowel Beverwijk als Dusseldorf. Denk dat het probleem is dat jij je verhaal graag kwijt wilt, maar dat ze bij dit soort service punten zich wel zakelijk op moeten stellen. Fotograferen blijft toch altijd iets emotioneels houden in de vorm van 'die fantastische dingen die ik gezien heb, heb ik niet vast kunnen leggen omdat etc'. Kan me voorstellen dat je daar geen discussies over wilt hebben.
Die D750 gewoon houden en die bittere pil doorslikken, shit happens. Ik weet niet hoe je gereisd heb, maar er kunnen daar heel wat ergere dingen gebeuren. En nu je er eenmaal geweest bent, volgende keer gewoon op jezelf. Dat scheelt een hoop aan kosten en je ziet ook veel meer. Ik hoop trouwens dat je naast dat gedoe met die camera wel een goede vakantie gehad hebt.
Eigen ervaring met Nikon service is eigenlijk prima. Zowel Beverwijk als Dusseldorf. Denk dat het probleem is dat jij je verhaal graag kwijt wilt, maar dat ze bij dit soort service punten zich wel zakelijk op moeten stellen. Fotograferen blijft toch altijd iets emotioneels houden in de vorm van 'die fantastische dingen die ik gezien heb, heb ik niet vast kunnen leggen omdat etc'. Kan me voorstellen dat je daar geen discussies over wilt hebben.
Die D750 gewoon houden en die bittere pil doorslikken, shit happens. Ik weet niet hoe je gereisd heb, maar er kunnen daar heel wat ergere dingen gebeuren. En nu je er eenmaal geweest bent, volgende keer gewoon op jezelf. Dat scheelt een hoop aan kosten en je ziet ook veel meer. Ik hoop trouwens dat je naast dat gedoe met die camera wel een goede vakantie gehad hebt.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad reuze pech. Om dergelijke te voorkomen heb ik dit voorjaar een pre-owned D300S gekocht naast m'n D700 en ze zijn allebei blijven werken ondanks het vele stof, gestuiter en gerammel in die landen.
Misschien een schrale troost maar wellicht zitten er in mijn serie (ook van jl. september) ook plekken waar jij geweest bent:https://flic.kr/s/aHskmajyJo
Misschien een schrale troost maar wellicht zitten er in mijn serie (ook van jl. september) ook plekken waar jij geweest bent:https://flic.kr/s/aHskmajyJo
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- JurjenF
- Forumlid
@HenkK : daarom gaan wij dus ieder jaar weer terug......
Africa gets under your skin!

Vooruit is niet altijd rechtdoor