Ik wil graag mijn ervaring met de D5200 met jullie delen.
Deze camera heb ik eind november gekocht en was er in eerste instantie behoorlijk blij mee. Met de 18-105mm kitles presteerde hij behoorlijk goed. Mijn vorige camera D70s was ik dan ook snel vergeten.
Na een week of twee heb ik een 35mm f/1.8 gekocht om binnenshuis leuke foto's te maken en heb deze twee dagen lang goed uitgetest. Op het display leken het allemaal puntgave foto's te zijn, maar bij het bekijken op de computer waren slechts enkele foto's echt haarscherp. Kleine testopstelling gemaakt en wat bleek... backfocus. Het objectief omgeruild voor een andere 35mm en ook daar weer dezelfde problemen mee. Dit objectief op de D800 van mijn pa gezet en daar waren de foto's haarscherp.
Bij Nikon een reparatieaanvraag gedaan en mijn camera opgestuurd. Na een paar dagen de camera weer mooi thuis gekregen met de mededeling dat hij was gekalibreerd en getest. Ik blij, want de dag erna gingen we een weekendje weg. Camera mee en natuurlijk veel foto's gemaakt. Via het display leken het wederom leuke foto's, maar thuis op de pc weer een handje vol scherpe foto's en de rest allemaal niet scherp.
Met de camera en al terug naar de winkel waar ik hem heb gekocht en mijn probleem voorgelegd. Het werd allemaal ter reparatie opgestuurd en na 3 weken kreeg ik het bericht dat ik hem weer kon komen halen. Objectieven was niks mis mee, camera was opnieuw afgesteld. Diezelfde avond nog testfoto's gemaakt en nog altijd hetzelfde probleem: bij zwak licht is het punt waarop ik scherp stelde niet scherp. Dit punt lag op de foto een halve meter verder.
De dag erop weer terug naar de winkel en die hebben het gelukkig goed opgelost, camera werd een aantal dagen later teruggenomen. Er werd wel bij verteld dat deze afwijking waarschijnlijk binnen de acceptabele marges van Nikon ligt. Hebben jullie hier ooit al eens van gehoord?? Kan me hier niks bij voorstellen... Een zak geld uitgeven en dan is het acceptabel dat ze niet haarscherp zijn?!
Op dit forum heb ik wel meer gelezen over dit soort problemen. Ik kan daarmee dan in het rijtje ongelukkigen aansluiten. De mediamarkt ben ik echt dankbaar dat ze na 2 maanden de camera alsnog terug wilde nemen.
Ik durfde het niet meer aan om een nieuwe Nikon in de 5000 serie te kopen. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar de D7200. Vanaf de eerste foto met dezelfde 35mm f/1.8 ben ik razend enthousiast. Foto's zijn vlijmscherp