Eerste ervaringen met Capture NX 1.3

Discussies over fotobewerking en archivering
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Eerste ervaringen met Capture NX 1.3

Bericht door Jur » do nov 22 2007 1:35 pm

Zoals bekend is NX 1.3 compatibel met NEF-bestanden van de D3 en D300. Deze camera's hebben een ander systeem voor de beeldinstellingen. Bij mijn D2x kan ik normaal kiezen uit de modes I, II en III in Adobe RGB en de modes I en III in sRGB. Daarnaast kunnen eigen curves worden geladen en geselecteerd.

De D3 en D300 beschikken over een Picture Control systeem, waarin een aantal default instellingen kunnen worden geselecteerd, zoals Standaard, Neutraal en Levendig (in Adobe RGB en sRGB). Deze default instellingen kunnen op een groot aantal parameters naar smaak worden gemodificeerd en ook hier kunnen eigen instellingen worden bijgemaakt.

NX 1.3 is volledig op het nieuwe Picture Control systeem ingesteld. Het is interessant dat de default instellingen daarvan ook op bestanden van oudere camera's kan worden toegepast. Ik heb dat uitgeprobeerd met een aantal D2x bestanden, waarbij de stand Standaard al direct een wat pittiger en warmer beeld opleverde dan ik gewend was met mijn Mode II bestanden. Ook de doortekening in de schaduwpartijen was gelijk veel beter. Dit betekent dat ik voor veel bestanden (bijvoorbeeld vakantiefoto's) kan volstaan met beduidend minder bewerkingen dan voorheen. Wat mij betreft is NX daarmee weer een stukje aantrekkelijker geworden.

Keerzijde van de medaille is dat het onder Camera-instellingen, aan de linkerzijde van het scherm, niet langer mogelijk is om opname standen te wijzigen. Dit kan uitsluitend aan de rechterzijde van het scherm onder 1. Stap Basisaanpassingen (Camera-aanpassingen en RAW-aanpassingen). Dat is even wennen...

De snelheid van NX 1.3 is nog steeds niet optimaal (misschien zelfs iets langzamer dan 1.2), maar hopelijk wordt dat in volgende updates eens goed aangepakt. Al met al kan ik aanbevelen eens met de nieuwe beeldinstellingen te spelen.
Jur

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do nov 22 2007 2:20 pm

Ben ik nou de enige die NX een mega bagger applicatie vind?
De functionaliteit zal prima zijn, maar de presentatie is echt uit het wijnjaar 0.

Ik begrijp niet dat Nikon een programmeur in dienst neemt die denkt dat de interface op een ZX-Spectrum moet kunnen draaien.

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ton » do nov 22 2007 2:28 pm

Brenzef schreef:Ben ik nou de enige die NX een mega bagger applicatie vind?
De functionaliteit zal prima zijn, maar de presentatie is echt uit het wijnjaar 0.

Ik begrijp niet dat Nikon een programmeur in dienst neemt die denkt dat de interface op een ZX-Spectrum moet kunnen draaien.
.

Ik denk het wel :D .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 22 2007 2:59 pm

Nee je bent niet de enige, de functionaliteit is heel aardig, niet top.

Zo begrijp ik niet waarom ze niet alle onderdelen per groep als Camera-aanpassingen, RAW-aanpassingen e.d. in één scherm slim kunnen onderbrengen.

Nu blijf je klikken en is de onderlinge samenhang van je aanpassingen los zand.

En is de interface is natuurlijk zwaar klote :evil:

En toch werk ik er mee, bij gebrek aan beter m.n. omdat de kwaliteit van de verwerking van NEF's mij het beste bevalt.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 22 2007 3:07 pm

Kwestie van smaak, denk ik. Ik heb een aantal programma's (Elements, CS2, Lightroom, Capture One LE en Capture 4 beta), maar persoonlijk vind ik de rustige interface van NX heel plezierig en functioneel. Verder levert NX mij ook nog de mooiste resultaten en daar gaat het toch om?

En nu krijg je NX 1.3 ook nog eens "gratis" bij een D3 of een D300. Het kan niet op...... :)

http://www.nikon.nl/home/nl_NL/homepage/broad/site.html
Jur

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » do nov 22 2007 5:02 pm

Waar vind ik die Picture Control functionaliteit?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 22 2007 7:45 pm

onno schreef:Waar vind ik die Picture Control functionaliteit?
Onno,

Ga naar Bewerkingslijst -> 1. Stap Basisaanpassingen -> Cameraaanpassingen -> Beeldinstelling en selecteer (bovenaan in het venster) Beeldinstelling. Je kunt dan kiezen uit de volgende default instellingen Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, D2XMODE1, D2XMODE2 en D2XMODE3.

Binnen elke Beeldinstelling kun je in het Geavanceerd gedeelte een aantal parameters (zoals Verscherping, Contrast, Helderheid, Verzadiging) aanpassen. Een gemodificeerde beeldinstelling kan onder een unieke naam worden opgeslagen. Ook kan de Picture Control utility (zoals bekend van ViewNX 1.02) worden opgeroepen door op het driehoekje naast de knop Resetten te klikken. Hierin kunnen ook handmatig curveaanpassingen worden aangebracht.

Voor geïnteresseerden: een podcast waarin o.a. de nieuwe functionaliteiten in NX1.3 worden besproken door Nikonians Jason Odell (auteur van The Photographers Guide to Capture NX) en Rick Walker. http://www.nikona.org/podcasts/NPC-ID-2007-11-08.mp3

Groet,
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Beeldinstelling Monochroom in NX 1.3

Bericht door Jur » do nov 22 2007 8:28 pm

Onder beeldinstelling Monochroom zijn een aantal aardige opties te vinden. Zodra deze optie wordt geselecteerd verschijnen onderin het paneel de opties Filtereffecten en Kleurtoon.

Bij Filtereffecten kan een een keuze worden gemaakt tussen Off, Yellow, Orange, Red en Green filters. Kleurtoon biedt zeer uitgebreide keuzemogelijkheden: zwartwit, sepia, cyanotype en nog veel meer. De kleurtoon kan bovendien met de slider Verzadiging (1-7) worden beïnvloed. Leuk om e.e.a. eens uit te proberen.
Jur

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » vr nov 23 2007 6:40 am

Jur schreef:Kwestie van smaak, denk ik. Ik heb een aantal programma's (Elements, CS2, Lightroom, Capture One LE en Capture 4 beta), maar persoonlijk vind ik de rustige interface van NX heel plezierig en functioneel. Verder levert NX mij ook nog de mooiste resultaten en daar gaat het toch om?

En nu krijg je NX 1.3 ook nog eens "gratis" bij een D3 of een D300. Het kan niet op...... :)

http://www.nikon.nl/home/nl_NL/homepage/broad/site.html
Krijg je bij NX een gratis D300 of D3?
Dan wil ik het wel :-)
NX is functioneel, verder niks.
Tis net een Lada 2105. Het heeft wielen, je kan ermee rijden, maar iedereen weet dat het ding er niet uitziet.
Maar goed, ik heb dus geen ervaringen met versie 1.3 ;-)

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 23 2007 8:43 am

Jur schreef:Ga naar Bewerkingslijst -> 1. Stap Basisaanpassingen -> Cameraaanpassingen -> Beeldinstelling en selecteer (bovenaan in het venster) Beeldinstelling. Je kunt dan kiezen uit de volgende default instellingen Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, D2XMODE1, D2XMODE2 en D2XMODE3.
Ik ben best handig met computers :-)
Maar ik kan het nog steeds niet vinden :-D

Volgens mij mis ik die menu-optie. Is deze functie wellicht niet beschikbaar voor D70 NEF-jes danwel reeds in 1.0.2 ge-savede bestanden?

Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » vr nov 23 2007 8:48 am

Misschien wel tekenend, ik ben ook geen fan van Capture.
Alle bovengenoemde specs. zitten ook standaard in CS3.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 23 2007 8:51 am

mikemix schreef:Misschien wel tekenend, ik ben ook geen fan van Capture.
Alle bovengenoemde specs. zitten ook standaard in CS3.
Maar Photoshop wel zo'n 5 tot 6x zo duur.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr nov 23 2007 8:52 am

Ik weet het wel zeker Onno. Het zit precies daar waar Jur het heeft aangegeven:

Afbeelding

Het lijkt wel of jij nog steeds werkt met versie 1.2.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr nov 23 2007 9:57 am

Onno,

Hoe heb je NX 1.3 geïnstalleerd? Ik wil je sterk aanbevelen om eerst NX 1.2 geheel te verwijderen en pas daarna NX 1.3 te installeren. Jouw scherm komt mij ook voor als een NX 1.2 versie.

Het ziet er bij mij zo uit:

[align=center]Afbeelding[/align]

en zo in de beeldstand monochroom:

[align=center]Afbeelding[/align]

Groet,
Jur

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr nov 23 2007 3:16 pm

Ik heb 'm er overheen gezet/ge-upgrade. Ik ga het proberen met de-installatie!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”