RAW foto bewerking

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
stephen.tkd

RAW foto bewerking

Bericht door stephen.tkd » wo nov 21 2007 10:05 pm

Hoi ,

ik heb een vraagje.Het viel mij op dat als ik foto's schiet in .jpg formaat dat mijn camera en instellingen informatie wel bestaan. Maar zodra ik in RAW mode schiet, dan zijn die informatie niet aanwezig.

of zie ik wat over het hoofd? Ik zou het namelijk fijn vinden om mijn instellingen terug te kunnen zien

Fee66

Bericht door Fee66 » wo nov 21 2007 10:08 pm

Met welk programma bekijk je ze ??

ML

Bericht door ML » do nov 22 2007 12:29 am

Van RAW bestanden is na openen in photoshop de exif gewoon te bekijken.
Simpeler nog is met KUSO exif viewer (eerst installeren); rechtermuisknop, open met kuso exif viewer en VOILA

stephen.tkd

Bericht door stephen.tkd » do nov 22 2007 9:15 am

Ik opende het .nef bestand in photoshop CS2

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do nov 22 2007 9:34 am

Als je Nikon ViewNX gebruikt zie je alle cameragegevens van je NEF (RAW) bestanden. Tevens worden je NEF's perfect weergegeven, ook als ze bewerkt zijn met Nikon Capture NX.

Gratis te downloaden van de Nikon site.

Maar er zijn uiteraard ook andere programma's.

McMelloW

Bericht door McMelloW » do nov 22 2007 11:14 am

IrfanView is gratis en herkent ook *.nef betsanden. Met een druk op de i-toets zie dan de exif informtaie. Werkt erg snel en is niet zo groot. Kort geleden is versie 4.10 uitgekomen. Vergeet niet de plugins te donloaden en te installeren.
http://www.irfanview.net/

ML

Bericht door ML » do nov 22 2007 8:07 pm

PS2: Alt+Shft+Ctrl+I of File, file info daar staat gewoon alle info die je zoekt

stephen.tkd

Bericht door stephen.tkd » do nov 22 2007 10:07 pm

dat is juist het vreemde.
Onder die info staat geen enkel informatie meer over waar het mee geschoten is en al de rest van de instellingen.

Als ik in Capture NX open dan zie ik die gegevens wel.
Maar in capture NX kan ik enkele functies niet meer vinden zoals ze in photoshop zitten.

Dus ik zit hier met een dilemma.Tenzij ik die gevens op de 1 of andere manier in photoshop wel te zien krijg en weer kan opslaan

ML

Bericht door ML » vr nov 23 2007 6:05 pm

Heb je de juiste raw plugin wel? Misschien een update nodig of een andere plugin. welke camera heb je? misschien dat die nog niet ondersteund wordt met de huidige plugin die je hebt? tis maar een ideetje,,,, anders weet ik t ook niet
succes

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”