photoshop hulp gevraagd

Discussies over fotobewerking en archivering
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

photoshop hulp gevraagd

Bericht door MarcoEos70D » ma dec 07 2015 10:53 am

Gisteravond onder het eten heb ik tijdens een "point-and-shoot-moment" een paar foto's van mijn zoontje gemaakt. Camera stond nog in de Sinterklaasstand: jpeg, P-stand. Omdat ik echter zelf erg blij wordt van deze foto (geeft voor mij heel goed zijn huidige levensfase aan: denkend over werkelijk alles!), zou ik 'm graag zo mooi mogelijk zien te krijgen. Mijn photoshop-skills zijn echter bij lange na niet toereikend. Het zijn geen technische hoogstandjes, maar voor mij wel heel waardevol.

Is er iemand die onderstaande foto's voor mij wil verbeteren? Naast het zo mooi mogelijk krijgen van het beeld an sich, zou ik het heel mooi vinden als de achtergrond egaal wordt, dus dat de oven en het rekje wegvallen.

Foto 1 en 2 hieronder zijn de originele foto's Foto 3 en 4 zijn bewerkt zonder iets met de achtergrond gedaan te hebben. Foto 5 is een quick and dirty-versie van wat ik graag zou willen. Alle foto's zijn via Flickr in origineel formaat te downloaden via de linkjes onder de foto's.

Mocht iemand tijd en zin hebben om van foto 1 en 2 iets moois te maken, wordt dat heel erg gewaardeerd. Posten van het resultaat mag in dit topic, of via een linkje in de pb. Alvast bedankt!!!

Groet, Marco

Foto 1 (download):
Afbeelding

Foto 2 (download):
Afbeelding

Foto 3 (download):
Afbeelding

Foto 4 (download):
Afbeelding

Foto 5 (download):
Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Ingmar
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: photoshop hulp gevraagd

Bericht door Ingmar » ma dec 07 2015 12:42 pm

Marco,

Ik zou het met content aware fill doen...ongeveer zoals hier omschreven staat http://www.photoshopessentials.com/phot ... -fill-cs5/

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Kristian
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Kristian » ma dec 07 2015 1:27 pm

Afbeelding

Heb hem op dit moment zo bewerkt. Heb de kast laten zitten aangezien ik deze niet goed weg kreeg zonder dat je daar wat van terug ging zien. Denk dat voor de gevorderde mensen hier op het forum geen probleem zal zijn.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma dec 07 2015 1:46 pm

Als je de kleur sampelt net achter zijn hoofd en daarmee een Solid Color adjustment layer maakt waarachter je jouw zoon met een masker weer zichtbaar maakt dan heb je een egale achtergrond.

Zo'n 80% van photoshop werk bestaat uit het finetunen van quick and dirty. Wat zou je nog willen zien en wat lukt er daarvan niet?

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » ma dec 07 2015 2:03 pm

Ik zou als ik zo`n foto had gemaakt dan zo ik de achtergrond laten voor wat hij is, geeft een verhaal aan de foto.
Zonder; is het geposeerd ?? bij een fotograaf ??, waar ??, hoe ??
Met achtergrond verteld mij een verhaal, je zoon zit lekker aan de keukentafel, zijn dag,of misschien wel alle indrukken van sinterklaas te overdenken.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

Dwightjelee
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dwightjelee » ma dec 07 2015 3:16 pm

Niet mijn beste Photoshop werk, maar toch ff snel wat voor je geprobeerd. Misschien heb je er wat aan :D

Afbeelding
Nikon D7100 - Nikon D3100 - AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 50MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR - AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 - Sigma 70-200 F2.8 APO EX HSM

Flickr

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » ma dec 07 2015 5:44 pm

Ook van mij een snel probeerseltje.
Ik ken de plek natuurlijk niet waar de foto is gemaakt en weet dus ook de echte achtergrondkleur niet. Ik ben dus heel voorzichtig geweest met het aanpassen van de belichting en het weghalen van de kleurzweem.

Alleen deze even gedaan:
Afbeelding

Ik hoor het wel als je de andere ook wilt.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

oud0001

Bericht door oud0001 » ma dec 07 2015 5:50 pm

Ik zou enkel de Witbalans corrigeren en het beeld zo origineel mogelijk houden.
De plankjes achter aan de muur plaatsen het kereltje in de keuken. Over 30 jaar weet niemand dat meer.
Door de plankjes komt dan de herinnering weer boven. Maar goed, dat zijn mijn gedachten in deze.

iJoost

Bericht door iJoost » ma dec 07 2015 7:30 pm

-----
Laatst gewijzigd door iJoost op di dec 08 2015 12:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma dec 07 2015 8:35 pm

Super, bedankt alvast voor jullie suggesties en bewerkingen!

@Ingmar: die methode ken en gebruik ik inderdaad, maar daarmee krijg ik het niet mooi.

@Kristian: jouw bewerking vind ik tot nu toe de mooiste. Zijn blauwe ogen komen hier heel mooi in uit en de kleuren ogen mooi natuurlijk. Thanks!!

@ATOR: dank voor de tip! Daar ga ik eens mee stoeien. Mijn fotobewerkingskennis is rudimentair, dus ik kom nu gewoon nog niet verder dan quick and dirty. Juist het finetunen vereist kennis die ik nog niet heb. Een cursus staat op mn wensenlijstje, samen met oefentijd ;-)

@Highlander: Je hebt een punt mbt het zichtbaar blijven van de omgeving. De foto blijft er wat huiselijker door. In dit vergelijkbare topic op eosdigitaal zie je een versie waarin de achtergrond egaal is (conform mijn verzoek), en die is toch wat saaier.

@dwightjelee: jij laat precies zien waar ik om vroeg. En zoals ik ook al tegen Chris zei: nu kijkend, blijkt mijn wens saaier te zijn ;) In jouw versie ogen de ogen (no pun intended) niet natuurlijk. Ze zijn wel mooi blauw, maar zó blauw... ;-)

@Franklin: jouw bewerking spreekt me ook wel aan. Het is dat zijn ogen minder mooi uitkomen dan in de versie van Kristian, anders zou de jouwe op nr 1 staan.

@Tuihanti: thanks voor je input. En ik ben het met je eens.

@Ijoost: Leuk, jij denkt en werkt buiten de gegeven kaders. Alleen spreekt de gekozen uitsnede me niet aan, die vind ik te krap. De foto verliest (voor mij) de sfeer die ik er juist in wil zien.

Nogmaals: allemaal bedankt vast, en als je nog zin hebt om je uit te leven: be my guest! ;)

groet, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Dwightjelee
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dwightjelee » ma dec 07 2015 8:44 pm

Hoi Marco,

De ogen zijn inderdaad te blauw, ik had ook niet heel veel tijd om het tot de puntjes te bewerken. In ieder geval ben ik blij dat iedereen je wat verder heeft kunnen helpen.

Dwight
Nikon D7100 - Nikon D3100 - AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 50MM F/1.8G - AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR - AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - TAMRON AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 - Sigma 70-200 F2.8 APO EX HSM

Flickr

Kristian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Kristian » ma dec 07 2015 9:04 pm

:oops:

Leuk om te horen, ik probeer de foto altijd ''normaal'' te houden. Maar wel zo dat het onderwerp er meer uitspringt.
Mooi dat je er tevreden mee bent en als het goed is heb je ze in je postvak.

Gr.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma dec 07 2015 9:52 pm

Ik heb ze gevonden, thanks!!!

Marco Weening Fotografie

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma dec 07 2015 9:57 pm

Nog eentje van mij.

Afbeelding

Ik heb de wat geïrriteerde huid bewerkt, de sweater-kleur beter gematched en wat wimpertjes uit zijn rechteroog gehaald. Het geheel wat contrastrijker en warmer gemaakt en de ogen, mond en voorkant van het haar wat verscherpt.

Ik kan je mijn Photoshop file sturen (200MB), dan kun je zien wat ik gedaan heb. De bewerkingen zijn non-destructief dus je kunt alles nog naar smaak aanpassen.

w.wind
Moderator
Moderator

Bericht door w.wind » ma dec 07 2015 10:02 pm

Afbeelding
mijn uitvoering
Groeten,
Wim
Met vriendelijke groeten,