'Poolse' tragiek

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

'Poolse' tragiek

Bericht door Frankie » zo dec 13 2015 10:26 pm

Tijdens een wandeling met een goede vriend in de omgeving van Oosterbeek kwamen we via de achteringang op de Airborne War Cemetery terecht. Het was nog vroeg, we hadden het hele kerkhof voor ons alleen, ieder met onze eigen gedachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit ereveld liggen 1754 militairen begraven die in de periode september 1944 tot april 1945 sneuvelden. De meesten zijn omgekomen in de omgeving van Arnhem, tijdens de Slag om Arnhem, onderdeel van Operatie Market Garden. Van de graven zijn er 1678 van Britse, 8 van Nederlandse en 73 van Poolse militairen. (Wikipedia)
Allemaal slachtoffers uit 'het buitenland', die hielpen om onder andere Nederland te bevrijden. Goed dat we dat wie hier jaarlijks bij stilstaan en beseffen dat solidariteit niet bij onze grens ophoudt. Niet alleen als we zelf in oorlog zijn maar ook als anderen dat overkomt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met mijn Poolse roots was ik natuurlijk benieuwd naar het verhaal over de Polen. Dat kreeg ik niet van huis uit met de paplepel ingegoten. 99 - 100% Nederlands opgevoed, mijn vader had het niet graag over de oorlog of nationalistische zaken.
Poolse graven kon ik zo snel niet ontdekken. Bijna allemaal Engelse namen met daaronder leeftijden van gemiddeld ergens half twintig. Tussendoor onbekende soldaten.
Uiteindelijk bleek dat de Polen apart waren begraven. Helemaal aan de rand van het veld, door twee gedenkhuisjes gescheiden van de overige graven. Vreemd vond ik dat. En ook onrechtvaardig, irritant. Toch die ene procent Pools bewustzijn blijkbaar. Ik wist dat de Polen als zondebok werden aangewezen voor het mislukken van de Slag om Arnhem door de Engelse legertop. Maar ook dat dit is rechtgezet met het in ere herstellen van de generaal van dit Poolse legeronderdeel, Sosabowski.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus op zoek gegaan, maar het waarom van de scheiding. Dat kon ik niet op de officiële website van de War Cemetery Oosterbeek vinden. Uiteindelijk op een Volkskrantpagina van 20 september 2004 uitgekomen, over de kranslegging van Koningin Beatrix en prins Charles in Oosterbeek: "Dat hier bijvoorbeeld een deel van de Polen apart ligt begraven, is een gevolg van de oplaaiende Koude Oorlog. In 1946 gingen hun stoffelijke overschotten vanuit Driel op weg naar Polen, maar de inmiddels communistische autoriteiten hielden het transport bij de grens tegen. De soldaten waren niet meer welkom in hun vaderland omdat ze in de oorlog meevochten met de Britten. Op de Airborne Begraafplaats was toen alleen nog plaats langs de rand." (Op onderstaande foto zie je dat de Poolse grens ontbrak op een metalen infobord en dat die fijnzinnig weer is toegevoegd.)

Afbeelding

Tragisch verhaal. Het Poolse legeronderdeel onder leiding van Sosabowski had als missie om 'Langs de kortste weg' (Najkrótsza Droga) Polen te bevrijden van de Duitsers. Ze zijn uiteindelijk nooit meer op Pools grondgebied gekomen om de bezetter daar te verjagen. Polen werd bezet door Rusland, dat meteen ook de reis naar huis afsloot voor alle overlevende Poolse soldaten. Gestreden voor een vrij Europa, maar daarna zelf ontheemd.
Dit is ook min of meer het verhaal van mijn vader, zij het dat hij in Italië heeft gevochten in het Amerikaanse leger na eerst door de Duitsers te zijn opgepakt op zijn 16e. Na de oorlog gevraagd om te komen werken in Nederland, getrouwd en gesetteld. En min of meer lijkt dit ook op het verhaal van vele Syriërs, Afghanen enzovoort.

Afbeelding

Afbeelding

Via de voorzijde verlieten we de begraafplaats. Bij de entree drie grote informatiepanelen met informatie in het Nederlands, Engels en Pools. Op elk paneel een foto met soldaten uit de periode van de Slag om Arnhem. Polen, Engelsen, para´s en grondsoldaten waarvan een aantal op betreffend kerkhof ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, een voor mij indrukwekkende zondagochtend die ik via het medium fotografie met jullie deel. Voor geïnteresseerden: google bijvoorbeeld op Sosabowski en kies uit een van de vele pagina's geschiedenis. Ik wil het verhaal niet nog langer maken ;-)
Laatst gewijzigd door Frankie op ma dec 14 2015 9:50 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: 'Poolse' tragiek

Bericht door Peter » zo dec 13 2015 10:30 pm

Een bijzonder verhaal, dank voor het delen

Peter

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » ma dec 14 2015 8:49 am

Ik zie geen foto's in dit topic.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » ma dec 14 2015 8:53 am

IK zie ook niks.
Cor
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma dec 14 2015 9:06 am

Dank voor je reactie Peter en voor de tips Cor en Marco. Er is weer iets mis met de linken naar Picasa, ik kijk er vanavond naar.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma dec 14 2015 9:13 am

ik heb ze gisteravond wel gezien, indrukwekkende foto's en verhaal!
Groetjes,
Jaap

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma dec 14 2015 9:51 am

Dank Jaap. Volgens mij moet alles nu weer zichtbaar zijn. Vreemd dat Picasa eerst wel werkte en daarna niet meer.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » ma dec 14 2015 10:58 am

Ik zie ze nu wel. Mooie indrukwekkende serie, zeker met je toelichting.

Een (persoonlijke) tip: ik zou, zeker nu wit een belangrijk deel van je foto's uitmaakt, kiezen voor een minder dik wit kader. Nu is het zo prominent dat het de aandacht van mij wegtrekt van de inhoud, en dat is echt zonde.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Highlander
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Bericht door Highlander » ma dec 14 2015 12:15 pm

Mooi vertelt Frank, en ook heel mooi vastgelegd :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » ma dec 14 2015 12:54 pm

Indrukwekkend Frank!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma dec 14 2015 3:01 pm

Dankjewel voor het vertellen van dit bijzondere verhaal.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma dec 14 2015 9:12 pm

Zijn weer nette en verzorgde platen. En mooi dat je ook het achterliggende verhaal schrijft - heb een kast vol boeken over WOII en ook over Market Garden maar dat van die wat apart liggende Poolse graven wist ik dan weer niet. Bedankt voor dit topic, dat het maar nooit vergeten mag worden wat die mannen voor onze vrijheid hebben gedaan.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma dec 14 2015 9:31 pm

Dank voor de interesse. Dit keer een serie met wat meer nadruk op de achterkant van het onderwerp, moet kunnen af en toe.
Weimaraner: als tiener had ik ook zo'n tig-delige encyclopedie over WO2, maar toen was het vooral plaatjes en landkaarten kijken. Verleden jaar de beleving rond de Airborne herdenking meegemaakt voor het eerst en dat heeft diepe indruk gemaakt, met name de prachtige trotse kwetsbare veteranen. Misschien ook een aanrader voor jou.
Marco, dank voor de tip. Heb die vaker ontvangen en het is echt een kwestie van smaak. Ik blijf bij de kaders, sorry :wink:
Ik kreeg toevallig net antwoord, van iemand die een officiële website beheert over de war cemeteries, op mijn vraag over het apart liggen van de Polen. Deze man wist het zelf ook niet en kwam na googlen op dezelfde bron die ik uiteindelijk had gevonden (Volkskrant). Ik heb hem de suggestie gedaan om die info op de officiele site(s) te plaatsen. Ben benieuwd naar zijn reactie.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do dec 17 2015 9:34 am

Nog even ter info voor de geïnteresseerden: op de website van Traces of War is de tekst over dit stukje geschiedenis toegevoegd. Goede actie van betreffende webbeheerder. :thumbup:

http://nl.tracesofwar.com/artikel/341

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do dec 17 2015 11:11 am

Mooi Frank hoe je dit verbeeld en met tekst en vastberadenheid ondersteunt met ons deelt. DAnk!
Bijna leeg hier....

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”