D7100 Pv knop recht voorop

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Edwin45
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D7100 Pv knop recht voorop

Bericht door Edwin45 » di dec 15 2015 9:31 am

Een vraag mbt de Pv knop (zal preview zijn????) rechts voorop (je kan hem met rechter wijs vinger indrukken).

Als je deze indrukt klapt volgens mij de spiegel op? en zie je eigenlijk het beeld als het zou worden als je foto maakt.
Dus als BV sluitertijd te snel staat in gesteld zie je op het moment dat je die Pv knop indrukt (de situatie, te donker).

Gebruiken jullie deze ook op deze manier om vooraf te bepalen of je goed zit met Bv diafragma of sluitertijd.

Ik hem de handleiding door gespit kan er zo niks over vinden (zal er wel overheen gekeken hebben).

Of zit ik er nou helemaal naast graag wat advies.
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: D7100 Pv knop recht voorop

Bericht door JvdKooij » di dec 15 2015 9:41 am

je bedoelt de voorbeeldknop scherptediepte, zie pagina 50,255,260 in je manual.
Groetjes,
Jaap

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di dec 15 2015 10:09 am

Met die knop - inderdaad tegenwoordig de "scherptedieptevoorbeeldknop", wordt alleen het diafragma gesloten tot het ingestelde/gekozen werkdiafragma.
Het diafragma staat altijd geheel open, pas als de opname gemaakt wordt, wordt het gesloten.

De Pv-knop heette vroeger "scherptedieptecontroleknop", je kon/kan dus met de hand het diafragma sluiten om op het matglas de scherptediepte te beoordelen. Wat overigens nog niet zo gemakkelijk is.
Het geluid dat je hoort als je op een DSLR die knop bedient is van de electro-mechanische bediening van het diafragma, vroeger was het gewoon een heveltje dat het betreffende diafragmapalletje op het objectief bediende. Puur mechanisch.

Kan me niet voorstellen dat je dat niet in de handleiding kunt vinden; er staat altijd een afbeelding van de voorkant van een camera in met benamingen van alle knopjes en een verwijzing naar de betreffende pagina.

Edwin45
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin45 » di dec 15 2015 10:24 am

OK bedankt,

Ik heb idd de Manuel zowel papier als digitaal maar bij die plaatjes voor in de meeste manuels waar alle knoppen worden uit gelegd staat het niet bij.
Of moet er zwaar overheen gekeken hebben.
Maar heb er goed op gelet.

Maar ok bedankt zo ver.

Met die knop kan je dus ongeveer ook beoordelen of je met je ingestelde diafragma teveel van de waarheid mbt licht inval op sensor afwijkt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di dec 15 2015 10:28 am

Volgens mij staat het toch duidelijk bij het plaatje:
Afbeelding
"Depth of Field Preview"

Afbeelding

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di dec 15 2015 12:28 pm

"Met die knop kan je dus ongeveer ook beoordelen of je met je ingestelde diafragma teveel van de waarheid mbt licht inval op sensor afwijkt."

Ehm... Niet helemaal... Het gaat puur om de scherptediepte. Het verduisterde/gediafragmeerde beeld is niet wat je uiteindelijk op de sensor/foto krijgt. Immers wordt die verduistering door de sluitertijd vereffend...
Ik geef je toch de raad je wat meer in de basisprincipes van fotografie te verdiepen.

Edwin45
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin45 » wo dec 16 2015 7:19 am

Beste emdeklerk,

Ik pretendeer niet of nergens dat ik zon goede fotograaf ben vandaar ook de vragen op het forum hier.

Ook uw antwoord (zoals gesteld), (zal ongetwijfeld goed zijn) maar is voor een hobby foto graag al moeilijk te begrijpen.
Dus sommige materie is vrij lastig zeg maar.

Ben al blij dat ik diafragma, sluitertijd, iso een beetje onder de knie heb. (een beetje)

Gelooft u mij dat ik u op vele andere vlakken veel kan leren.

Ik had zo gehoopt van u ook iets te mogen leren voor nu en in de toekomst.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo dec 16 2015 9:32 am

Ik heb sowieso nooit begrepen waarom die functie nog op een digitale camera zit...

Hoewel ik meestal wel redelijk goed kan inschatten welk diafragma ik wil gebruiken, de beste terugkoppeling krijg je toch nog altijd via je LCD als je een foto gemaakt hebt. Bevalt het niet dan pas je de settings gewoon aan. Kun je achteraf thuis ook nog terugkijken en van leren.

Gelukkig kun je die knop ook een andere functie geven :D
Fin.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 16 2015 9:42 pm

Beste Edwin45,
voel je absoluut niet achteruit gezet of zo. Deze dingen zijn inderdaad moeilijk te bevatten als je er voor het eerst mee te maken krijgt. Het is moeilijk te schatten hoe hoog iemands kennisniveau ligt... Maar ik geef de welgemeende raad je wat verder te verdiepen in scherptediepte en zo: echt, het begrip komt vanzelf met het doen en eventueel lezen van (desnoods oudere!) fotoboeken.

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » wo dec 16 2015 9:55 pm

Probeer eens het boek "Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D7000/D7100 en D90" in de bibliotheek te lenen. Je kunt het ook in onze NCN-winkel kopen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Edwin45
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin45 » za dec 19 2015 7:03 am

Recensie op het boek,

18 maart 2014
Is gewoon een boek over de D80 die al een aantal jaren geleden gemaakt is, met een paar kleine aanpassingen om iets te zeggen over de D7000/D7100. makkelijke manier van geld verdienen!!!
slecht niet kopen dus, koop tweedehand een boek over de D80 voor een paar euro en je hebt dezelfde informatie bijna.
Pluspunten:
antiek
Minpunten:
Achterhaald

Ja wat moet ik daar dan mee.

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » za dec 19 2015 5:02 pm

Van mij moet je niets. Vandaar mijn advies gewoon eerst lenen en kijken of je er iets zinvols uit kunt halen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

AlexB
Forumlid
Forumlid

Bericht door AlexB » za dec 19 2015 6:51 pm

Edwin45 schreef:Recensie op het boek,

18 maart 2014
Is gewoon een boek over de D80 die al een aantal jaren geleden gemaakt is, met een paar kleine aanpassingen om iets te zeggen over de D7000/D7100. makkelijke manier van geld verdienen!!!
slecht niet kopen dus, koop tweedehand een boek over de D80 voor een paar euro en je hebt dezelfde informatie bijna.
Pluspunten:
antiek
Minpunten:
Achterhaald

Ja wat moet ik daar dan mee.
De nadruk ligt denk ik op 'bewuster en beter fotograferen'. Minder van belang met welke camera precies. Wat wel eens vergeten wordt in een tijdperk van snelle techologische vernieuwing, zoals nu met digitale camera's, is dat de essentie nog steeds hetzelfde is. Het begrijpen van scherptediepte is voor een fotograaf belangrijk. Is ook niet moeilijk om te begrijpen. Wat dat knopje, zoals boven al staat, doet is het diafragma knijpen naar de ingestelde waarde. Dat diafragma staat altijd helemaal open om het zoekerbeeld zo helder mogelijk te maken. Natuurlijk komt er als het diafragma geknepen wordt minder licht door de lens en wordt het beeld donkerder. Dat heeft niets te maken met de belichting, maar stelt je in staat de scherptediepte te controleren. In theorie dan, in de praktijk valt dat nog aardig tegen. Die scherptediepte is het verloop van scherp naar onscherp en hoe geleidelijk dat gaat. Gewoon eens proberen, liefst met veel licht en bijvoorbeeld een achtergrond die aardig ver weg is, maar veel structuur bevat. Bomen bijvoorbeeld. Diafragma vol open is het normale zoekerbeeld. Zet dan het diafragma eens op een hoge waarde en druk die knop in. Dan niet letten op het donker wordende beeld, maar hoe het beeld verandert wat scherpteverloop betreft. Succes.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za dec 19 2015 7:45 pm

AlexB schreef: Wat dat knopje, zoals boven al staat, doet is het diafragma knijpen naar de ingestelde waarde. Dat diafragma staat altijd helemaal open om het zoekerbeeld zo helder mogelijk te maken.
Dat, maar meer nog om de AF bij de volle lensopening te laten werken, waardoor de AF het makkelijker heeft, met name als het licht minder wordt. De AF van de consumenten-Nikons werkt goed bij een diafragma van f/5.6 of groter, bij kleiner diafragma gaat de AF het niet trekken bij low light.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Edwin45
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin45 » za dec 19 2015 9:43 pm

Bedankt