Het was vroeg opstaan, maar dan heb je ook wat!

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Mirella

Het was vroeg opstaan, maar dan heb je ook wat!

Bericht door Mirella » vr nov 23 2007 1:32 pm

Vorige week zaterdag vroeg opgestaan om de zonsopgang te fotograferen. In de winter krijg je dan van die mooie plaatjes vol nevel en roze en zo. Hoe vinden jullie het resultaat? Mijn persoonlijke favoriet is nr. 2, gevolgd door nr. 3.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Ik vind het erg moeilijk meteen de juiste instellingen te vinden om de kleuren realistisch weer te geven. In eerste instantie zijn de kleuren vaak veel te oranje. Kent iemand dit probleem? Hoe gaan jullie daarmee om?

Weet iemand nog tips om de kleuren duidelijker (meer contrast) weer te geven? Deze foto's zijn niet bewerkt.

Groetjes,

Mirella

Renske

Bericht door Renske » vr nov 23 2007 2:10 pm

Ik zit er ook aan te denken om door de weeks mijn camera mee te nemen naar het station, maar dan moet ik wel een uurtje later beginnen want dan zie ik de zon ook opkomen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 23 2007 2:36 pm

Eerlijk gezegd vind ik foto 3 veel beter dan alle andere. De rest is wat plek en uitsnede betreft niet zo goed gekozen...

Aan de andere kant kunnen ze wellicht wel een goede basis zijn voor een stevige bewerking; er zijn mensen die dit soort foto's weten op te poetsen tot kleine juweeltjes!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » vr nov 23 2007 2:42 pm

Ik denk dat de sfeer goed wordt weergegeven. Foto 3 t/m 5 vind ik wel goed geslaagd. Bij 4 en 5 zou je kunnen proberen de donkere partijen wat op te lichten, maar de kleuren zijn wel goed.

Met vr. gr.,

Gerrit

marx

Bericht door marx » vr nov 23 2007 2:51 pm

op mijn tft monitor lijkt het wel bijna dichtgelopen zwart, als je dat nog wat kunt bewerken ben je een heel eind denk ik.

Macer

Bericht door Macer » vr nov 23 2007 3:12 pm

Ik vind nummer 4 wel erg geslaagd. Maar ipv de boel op te lichten zou ik het donkere deel juiste wat zwarter maken.

Mirella

Bericht door Mirella » za nov 24 2007 8:43 am

[quote="GdP"]Ik denk dat de sfeer goed wordt weergegeven. Foto 3 t/m 5 vind ik wel goed geslaagd. Bij 4 en 5 zou je kunnen proberen de donkere partijen wat op te lichten, maar de kleuren zijn wel goed.

Met vr. gr.,

Het was niet verstandig bij foto 4 al te veel details te laten zien. Dan zag je namelijk erg goed dat er een nogal lelijke massa-slagerij achter de bomen te zien is, kijk maar. Deze foto is ongeveer op hetzelfde moment genomen, maar met andere instellingen.
Afbeelding

[quote PatrickP] "De rest is wat plek en uitsnede betreft niet zo goed gekozen... "
Het staat nog op mijn wensenlijstje om een fatsoenlijk statief te kopen. Nu is het nog behelpen met een tafelstatief, dat voor deze foto's op het stuur van mijn fiets werd vastgehouden, of in de berm stond. Heb je eventueel nog tips (of voorbeelden) van hoe jij een dergelijke compositie zou aanpakken?

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » za nov 24 2007 8:51 am

Qua kleur erg mooi.

Wel vind ik de onderste delen van een aantal foto's erg donker. Het moet óf donkerder dat het echt een silhouet is of lichter dat je in ieder geval nog ziet wat er staat.

Vooral bij foto 2 denk ik dat er aan de onderkant iets meer op had moeten staan, wat meer ruimte onder het huis.

Maar goed ik doe het je niet na, landschappen vind ik zooo moeilijk dus in mijn geval telt "de beste stuurlui staan aan wal" :oops:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za nov 24 2007 12:31 pm

Ik mis in alle foto's een onderwerp of iets inleidend in de voorgrond.
Probeer eens om wat meer beeldaspekten in je fotografie te betrekken.
bijv. perspectief , herhaling ,vlakverdeling zo creëer je vanzelf ook meer diepte in je platen.

Verder is water vaak het wonder wat je nodig hebt als je op dit tijdstip tegenlicht gaat fotograferen. Water reflecteerd de heldere lucht en heft zo het grote verschil in contrast voor een groot gedeelte in je voorgrond op.

Door met je scherptediepte controleknop ingedrukt en bijv. f16 door de zoeker te kijken kun je vaak veel beter zien hoe die contrasten zich gaan verhouden.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”