Als mijn trucjes op zijn
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik snap de spulletjes in het onderschrift ook niet zo erg.
Iedereen moet het maar zelf weten, ik heb er al eens op gewezen dat heel Nederland dan weet wat je in huis hebt.
Maar, terug op onderwerp.
Ik ben het gedeeltelijk eens met de 3 vorige plaatsers.
Voor goede foto's heb je redelijk goede apparatuur nodig, maar het belangrijkste is de fotograaf. Met een kamera en omgekeerde colafles zal je niet veel soeps schieten. Maar met het goedkoopste compactje kun je geweldige resultaten breiken.
Ik zie me al staan op "The Peak" in Hong Kong met al mijn spullen. Komt er een Italiaan met een compact van pakkembeet 200 euro die daar toch een strakke breedbeeld foto maakt. Misschien meer ruis, maar zeker niet slecht.
Uiteindelijk gaat een goede foto om kijken en het moment.
En das verrekte lastig als je in een totaal vreemde omgeving staat.
Iedereen moet het maar zelf weten, ik heb er al eens op gewezen dat heel Nederland dan weet wat je in huis hebt.
Maar, terug op onderwerp.
Ik ben het gedeeltelijk eens met de 3 vorige plaatsers.
Voor goede foto's heb je redelijk goede apparatuur nodig, maar het belangrijkste is de fotograaf. Met een kamera en omgekeerde colafles zal je niet veel soeps schieten. Maar met het goedkoopste compactje kun je geweldige resultaten breiken.
Ik zie me al staan op "The Peak" in Hong Kong met al mijn spullen. Komt er een Italiaan met een compact van pakkembeet 200 euro die daar toch een strakke breedbeeld foto maakt. Misschien meer ruis, maar zeker niet slecht.
Uiteindelijk gaat een goede foto om kijken en het moment.
En das verrekte lastig als je in een totaal vreemde omgeving staat.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben het (natuurlijk) met een hoop dingen eens die sinds mijn reaktie geplaatst zijn. Ik zal er uit m'n hoofd even kort op ingaan.
Ik heb mijn speelgoed in m'n footer staan omdat ik denk dat het praktisch is. Als ik iets beweer over een bepaalde lens, dan denk ik, wellicht ten onrechte, dat mensen het dan ook wel interessant vinden als ze zien wat ik zelf heb. Als jullie jaloers zijn, of medelijden hebben, dan vind ik dat allemaal prima.
Ik zal de laatste zijn die beweert dat een goede camerauitsusting een goede foto garandeert... maar het sluit het ook niet uit! Sterker nog, toen ik het gevoel had toch wel erg veel geld in een camera gestoken te hebben, vond ik dat ik ook serieus aan de gang moest gaan ermee. Dat is aardig gelukt, met als resultaat nog meer uitgaven! En zolang ik het gevoel heb dat er meer uit dat spul te halen moet zijn, heb ik ook een uitdaging extra.
Dan is er nog een ander punt. Een goede uitrusting stelt je ook in de gelegenheid om onder moeilijke omstandigheden nog uit de voeten te kunnen. Ik zou het bijvoorbeeld niet in m'n hoofd halen om met een compactcamera bij een concert te gaan fotograferen. Het is er gewoon veel te donker (vaak zelfs voor m'n D70!), en als ik alleen maar ruis fotografeer is de pret er voor mij snel af. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de dierentuin; zonder leuk teleobjectief ben je toch wel erg beperkt in de foto's die je kan maken.
Verder kan ik alleen maar jaloers zijn op mensen die kunstzinniger zijn dan ik. Ik zal dat wellicht ook nog wel eens worden. Maar ik ben gewoon een techneut met een pure beta opleiding. Dan is de aard van dit beestje toch wel een beetje bepaald. Voordeel is wel dat het me niet snel zal gebeuren dat ik technische zaken niet onder de knie kan krijgen.
En dan tenslotte nog de vuilnisbakken. Ik ben eens teruggekomen met iets van 10 foto's van drollen na een vakantie. Gelukkig had ik er ook nog ettelijke honderden "normale" foto's bij! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb mijn speelgoed in m'n footer staan omdat ik denk dat het praktisch is. Als ik iets beweer over een bepaalde lens, dan denk ik, wellicht ten onrechte, dat mensen het dan ook wel interessant vinden als ze zien wat ik zelf heb. Als jullie jaloers zijn, of medelijden hebben, dan vind ik dat allemaal prima.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat een goede camerauitsusting een goede foto garandeert... maar het sluit het ook niet uit! Sterker nog, toen ik het gevoel had toch wel erg veel geld in een camera gestoken te hebben, vond ik dat ik ook serieus aan de gang moest gaan ermee. Dat is aardig gelukt, met als resultaat nog meer uitgaven! En zolang ik het gevoel heb dat er meer uit dat spul te halen moet zijn, heb ik ook een uitdaging extra.
Dan is er nog een ander punt. Een goede uitrusting stelt je ook in de gelegenheid om onder moeilijke omstandigheden nog uit de voeten te kunnen. Ik zou het bijvoorbeeld niet in m'n hoofd halen om met een compactcamera bij een concert te gaan fotograferen. Het is er gewoon veel te donker (vaak zelfs voor m'n D70!), en als ik alleen maar ruis fotografeer is de pret er voor mij snel af. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de dierentuin; zonder leuk teleobjectief ben je toch wel erg beperkt in de foto's die je kan maken.
Verder kan ik alleen maar jaloers zijn op mensen die kunstzinniger zijn dan ik. Ik zal dat wellicht ook nog wel eens worden. Maar ik ben gewoon een techneut met een pure beta opleiding. Dan is de aard van dit beestje toch wel een beetje bepaald. Voordeel is wel dat het me niet snel zal gebeuren dat ik technische zaken niet onder de knie kan krijgen.

En dan tenslotte nog de vuilnisbakken. Ik ben eens teruggekomen met iets van 10 foto's van drollen na een vakantie. Gelukkig had ik er ook nog ettelijke honderden "normale" foto's bij! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie het praktische nut er niet van in . .PatrickP schreef:Ik heb mijn speelgoed in m'n footer staan omdat ik denk dat het praktisch is.
Totaal niet aan de orde . . .PatrickP schreef:Als jullie jaloers zijn, of medelijden hebben, dan vind ik dat allemaal prima.![]()

Bepaalt de prijs die je voor jouw fotouitrusting hebt betaald de mate van motivatie om serieus aan de slag te gaan? Dat meen je toch niet echt?PatrickP schreef:Sterker nog, toen ik het gevoel had toch wel erg veel geld in een camera gestoken te hebben, vond ik dat ik ook serieus aan de gang moest gaan ermee. Dat is aardig gelukt, met als resultaat nog meer uitgaven! En zolang ik het gevoel heb dat er meer uit dat spul te halen moet zijn, heb ik ook een uitdaging extra.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Niet meer, toen wel. Maar het heeft dus wel de eerste aanzet gegeven. Nu ben ik zo maf van fotografie geworden dat ik desnoods met een D70 zou fotograferen als dat perse moet!Frederix schreef:Bepaalt de prijs die je voor jouw fotouitrusting hebt betaald de mate van motivatie om serieus aan de slag te gaan? Dat meen je toch niet echt?![]()

- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
PatrickP schreef:Niet meer, toen wel. Maar het heeft dus wel de eerste aanzet gegeven. Nu ben ik zo maf van fotografie geworden dat ik desnoods met een D70 zou fotograferen als dat perse moet!Frederix schreef:Bepaalt de prijs die je voor jouw fotouitrusting hebt betaald de mate van motivatie om serieus aan de slag te gaan? Dat meen je toch niet echt?![]()
Laatst gewijzigd door GdP op ma nov 26 2007 4:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi Gerrit, je draait nu de zaak om. Het kan toch niet zo zijn dat je gaat autorijden omdat het jammer is om de auto voor de deur te laten staan. Je koopt een auto omdat je in een auto wilt of moet rijden.GdP schreef:PatrickP schreef:Niet meer, toen wel. Maar het heeft dus wel de eerste aanzet gegeven. Nu ben ik zo maf van fotografie geworden dat ik desnoods met een D70 zou fotograferen als dat perse moet!Frederix schreef:Bepaalt de prijs die je voor jouw fotouitrusting hebt betaald de mate van motivatie om serieus aan de slag te gaan? Dat meen je toch niet echt?![]()
Dat is echt nog niet zo gek. Je koopt ook geen auto, om hem alleen maar voor de deur te laten staan. En zo is dat ook met een fototoestel, die schaf je ook niet aan om hem alleen maar in de kast te laten liggen. En al helemaal niet als hij veel geld heeft gekost!
Fotograferen behoort niet tot één van onze ‘instincten’. Het is iets waar je lol in moet krijgen. En dat gaat nu eenmaal gemakkelijker met een camera waarmee je niet voor gek loopt. En dat doe je met een Nikon D70 bepaald niet.
Je koopt toch een camera omdat je wilt gaan fotograferen. Je gaat toch niet fotograferen omdat je een camera hebt gekocht?
En wat is voor gek lopen met een camera? Met welke camera loop je dan voor gek? Is dat voor jou een maatstaf om een camera te kiezen? "Even passen of ik met deze camera ook voor gek loop? Staat deze D70 mij goed of zal ik die D100 of D200 kopen?" Dan kan toch geen argument zijn om voor een camera te kiezen? Als iemand met een Agfa Clack (is analoog, stamt uit midden jaren vijftig, mijn eerste camera

Ik zie niet in waarom niet.GdP schreef:En hier een voorbeeld van een camera die niet motiveert om er mee opstap te gaan. :mrgreen:

De camera hieronder was mijn eerste camera, van mijn ouders gekregen toen ik een jaar of acht was. Het was niet de Agfa Clack, maar de eenvoudiger Agfa Click.

Foto 1, mijn allereerste camera
Ik zou mij er niet voor schamen om hier foto's mee te maken. Bij het defect raken van mijn F100 heb ik foto's lopen maken met weggooicameraatjes. Ik baalde van een kapotte F100, maar schaamde mij niet voor mijn weggooicameraatjes. Ik vond het eerder een uitdaging.
Het is maar net wat je belangrijk vindt . . . . :mrgreen:
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Heren, heren. Nu blijkt alweer hoe handig het is om m'n spulletjes in mijn onderschrift te zetten. Ik loop rond met een D70, dus dat "desnoods" was ironisch bedoeld. Wel leuk dat er zo serieus op ingehaakt wordt.
Ik denk dat ik wel iets duidelijker had kunnen zijn. Ik kocht een camera omdat ik meer wilde gaan fotograferen. Toen ben ik serieus geld uit gaan geven, en vond ik dat ik dus ook serieus aan de slag moest gaan. Het leuke was ook dat ik niet zo snel uit deze camera dacht te groeien, en dat klopt ook wel; ik fotografeer er nog steeds met veel plezier en heel vaak mee.
Om de vergelijking met auto's nog maar even door te trekken: als je lekker wil gaan toeren of veel op de weg zit, dan vind je een mooie/goede auto waarschijnlijk belangrijker als dat je af en toe ergens heenmoet. Zo werkt dat hier denk ik ook. Derhalve koop ik er zo nu en graag nog iets bij. Zoals onlangs mijn 100-300 f4. Daar heb ik al wat lol van gehad, en daar ga ik nog veel meer lol van krijgen. En ja, als ik een hoger percentage goede foto's heb, dan voelt dat voor mij lekker. Ik houd gewoon niet zo van mislukte foto's om een of andere reden. En goed gereedschap helpt daarbij.

Ik denk dat ik wel iets duidelijker had kunnen zijn. Ik kocht een camera omdat ik meer wilde gaan fotograferen. Toen ben ik serieus geld uit gaan geven, en vond ik dat ik dus ook serieus aan de slag moest gaan. Het leuke was ook dat ik niet zo snel uit deze camera dacht te groeien, en dat klopt ook wel; ik fotografeer er nog steeds met veel plezier en heel vaak mee.
Om de vergelijking met auto's nog maar even door te trekken: als je lekker wil gaan toeren of veel op de weg zit, dan vind je een mooie/goede auto waarschijnlijk belangrijker als dat je af en toe ergens heenmoet. Zo werkt dat hier denk ik ook. Derhalve koop ik er zo nu en graag nog iets bij. Zoals onlangs mijn 100-300 f4. Daar heb ik al wat lol van gehad, en daar ga ik nog veel meer lol van krijgen. En ja, als ik een hoger percentage goede foto's heb, dan voelt dat voor mij lekker. Ik houd gewoon niet zo van mislukte foto's om een of andere reden. En goed gereedschap helpt daarbij.
Ik ben geen Hagenees, maar een nuchtere Groninger. Uiterlijke schijn interesseert mij totaal niet.GdP schreef:Nu we het toch over die auto hebben. Het verhaal gaat dat men vroeger in Den Haag een auto voor de deur liet zetten waar niet eens een motor inzat. Puur als status symbool!
En zonder motor motiveert het niet om met die auto te gaan reiden.
Ik zou niet graag iedereen de kost willen geven die een digitale camera als statussymbool koopt. Lekker fotograferen met een D40, D80, D100 , D200 of heten die dingen allemaal en dan alleen op zijn "P" laten staan. Iedereen moet dat natuurlijk helemaal zelf weten.GdP schreef:Wat ik maar wil zeggen dat niemand een digitale camera koopt als statussymbool. En heb je daar veel geld ingestoken, dan kan ik mij heel goed voor stellen dat je daar door extra gemotiveerd bent om daar mee te gaan fotograferen.
Gelukkig maar. Het zou druk worden bij vervallen benzinestations en foto's zouden wel erg op elkaar gaan lijken.GdP schreef:Bovendien is het ook nog eens zo dat een ieder onderwerpen kent die hem motiveren die te gaan fotograferen, en vele andere onderwerpen beslist niet.
Zo heb ik absoluut geen enkele belangstelling om vervallen benzinestations te gaan fotograferen, maar jij kennelijk wel.

Maar je laten inspireren door een onderwerp is toch heel iets anders dan je laten motiveren door de prijs van jouw uitrusting?
Ik laat mij ook inspireren door wat ik zie, dat zijn duidelijk andere onderwerpen dan waar jij je door laat inspireren. Dat maakt fotografie ook zo boeiend. Dat maakt het bezoeken van dit forum ook de moeite waard. Iedereen bekijkt zaken op zijn/haar eigen manier.
Ik haal mijn motivatie echter niet uit de prijs mijn uitrusting. Ik denk toch dat het in mijn genen zit.
Laatst gewijzigd door Frederix op zo nov 25 2007 3:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.