Glaciale klimaatverandering

Plaats reactie
CaptainHook

Glaciale klimaatverandering

Bericht door CaptainHook » vr jan 01 2016 11:04 am

Wie wat bewaart, die heeft wat. 8)

Tijdens het uitzoeken van nieuw en oud fotomateriaal kwam ik deze treffende getuigenis van de krimpende gletschers tegen:

Opname uit 1993(!), gemaakt met een analoge Pentax SFX spiegelreflex:
Afbeelding
KarlingerKeesWF1analogue by Erik Haak, on Flickr
De rotsen zijn nog dik bedekt met gletscher ijs. En je ziet de afgebroken ijsbrokken onderaan liggen.
BTW: het gat wat je ziet is groot genoeg voor een vrachtwagen. En de brokken zijn enkele meters hoog!

Zelfde locatie, 2011. Panorama blik op dezelfde rotswand:
Afbeelding
KarlingerKeesWF1 by Erik Haak, on Flickr
Al de ijsbedekking is verdwenen! Slechts smeltwater komt er nog naar beneden.

En zelfs met wat herfstsneeuwbedekking in 2014, zie je nog steeds heel duidelijk dat er geen ijs meer te bekennen is...
Afbeelding
KaprunStauseen8 by Erik Haak, on Flickr

CaptainHook

Re: Glaciale klimaatverandering

Bericht door CaptainHook » zo jan 03 2016 10:51 am

Geen reacties? Dan ga ik maar een beetje tegen mezelf l*llen. :lol:

Om een wat betere indruk te geven van de afmetingen van de ijsblokjes die je op de eerste opname ziet:
Afbeelding
KarlingerKeesIceanalogue by Erik Haak, on Flickr
Leuk verhaal hierbij: ik vroeg aan mijn vrouw om ff bij zo'n blok te poseren voor een grootte indicatie. En op het moment dat zij daar stond, kwam er met donderend geraas wat ijspuin naar beneden... :oohh: ik heb haar nog nooit zo hard zien rennen... :mryellow:

ebt
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Glaciale klimaatverandering

Bericht door ebt » zo jan 03 2016 12:00 pm

Mooi dat je dat met deze tijdlijn in beeld hebt kunnen brengen. Ja die opwarming is er gewoon en of we daaar iets tegen kunnen doen zal nog moeten blijken. Je vrouw kon harder lopen dan jij dacht vermoed ik;-)
Groet
Bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”