Hotshoe problemen Nikon D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Hotshoe problemen Nikon D750

Bericht door ATOR » vr mei 22 2015 6:27 pm

De reden is simpel: Ik zou zelf liever wat aan een €50 trigger (ver)prutsen dan aan een €2000 camera.

Bovendien is een klein dun stripje kunststof vastlijmen op je camera nog niet zo eenvoudig, je hebt nauwelijks oppervlak waarop de lijm kan hechten. Op een trigger zou je meer oppervlak kunnen gebruiken om de strip op te bevestigen. Je zou zelfs een constructie kunnen verzinnen die om de voet van de trigger heen klemt en te verwijderen is, een plaatje met tiewraps of zoiets. Een enthousiaste werktuigbouwer kan daar vast iets leuks op verzinnen :D

In principe ben ik het volledig met je eens hoor Léon: een probleem verhelp je aan de basis. Alleen praktisch bekeken zou ik het hier liever niet doen. Maar wie weet, misschien duiken er binnenkort youtube videos op van mensen die de perfecte D750 hotshoe fix gevonden hebben.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za mei 23 2015 9:52 am

Mee Lezende in dit topic.
En ja er zijn youtube filmpjes niet veel.
Zie info.
http://petapixel.com/2015/05/05/nikon-d ... -too-long/" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede dubbelzijdige tape zo als gebruikt in vliegtuig bouw.
http://solutions.3mnederland.nl/wps/por ... Aerospace/" onclick="window.open(this.href);return false;.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 23 2015 12:14 pm

ATOR schreef:Een enthousiaste werktuigbouwer kan daar vast iets leuks op verzinnen :D
Mijn achtergrond (scholing) is juist dat vakgebied (werktuigbouw), vandaar het idee om dat bij de Nikon camera zelf op te lossen.

Met de eerder aangehaalde foto, de onderste afbeelding:

Afbeelding

Moet je voor de beeldvorming dat losse ingeschoven onderdeel van het Phottix voetje pakweg 0,5 mm (?) terugschuiven.
Als je dat voetje uitlijnt met de twee metalen zijkanten van de middenschoen van de Nikon camera, zit je goed.
Dus waar die twee metalen zijkantjes van de Nikon schoen eindigen, moet het metalen voetje niet verder schuiven.

Het schoentje van de camera heeft dan een "open" stukje --de speling die het probleem geeft-- tot aan de opstaande plastic rand van de bovenkant van het pentaprisma. Dat is de aanslag.
Het gaat er dus om, dat open stukje op te vullen. Dat kan met een kunststof stripje in de volledige breedte van de flitsschoen (inclusief de randjes van de metalen zijkanten van de flitsschoen ----> op die wijze kom je dus ook nooit "binnen" het flitsschoentje). De hoogte als zijnde de opstaande rand die de aanslag vormt (met de bovenkant van het kapje). Dat steekt er dus iets in, van bovenaf gezien circa 3 mm (bij een D700)
De dikte de afmeting van die speling, pakweg die 0,5 mm. (Die speling zou je kunnen opmeten met een zgn. < "voelermaat" >).
Dat stripje knip en "schuur" je in vorm, zodat het netjes past (hoekjes wat afronden), en leg je het stripje eerst "los" in de opening.
Dan test je een aantal accessoires, flitsers (ook die van Nikon zelf) of het nu wel allemaal werkt. Daarna moet het stripje nog gefixeerd worden.

Om te fixerenr neem je geen vloeiende lijm (geen secondelijm), maar net een wat dikkere soort, en leg je met twee speldenknop "dotjes" het stripje vast.
Omdat het stripje uiteindelijk tegen de aanslag rust van de Nikon kap, komen er verder ook geen krachten op het stripje te staan, waardoor het stripje zou losschieten of afbreken. De twee "dotjes" lijm hoeven het stripje alleen maar op zijn plaats te houden. Klaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo mei 24 2015 10:08 am

Trigger aanpassen is geen optie wat mij betreft. Daarvoor zijn ze te duur EN ik heb ook nog steeds een D3s naast mijn D750 dus daar moet het ook op passen allemaal :wink:

Ik ga eens kijken of ik een stripje er netjes op kan krijgen zonder het gevaar de camera af te schrijven of het risico het stripje eenvoudig te verliezen. Mocht dat niet lukken dan lijkt een extra hotshoe ertussen de beste optie. Die kun je vast laten zitten op de camera en de trigger daar op en af halen. Niet echt een oplossing, maar soms is een work around ook goed genoeg :wink2:

Dank voor alle input in elk geval, wordt gewaardeerd :)

Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn voor wiebe:
wiebeterpstra schreef:- Is er extra aandacht bij nodig om de trigger te justeren op de flitsschoen? ( Denk aan draaien, en niet te ver doorschieten? )

- Is deze handeling voelbaar, bijvoorbeeld als je een klikje voelt dat de platen goed aansluiten met de pennetjes?

- is de trigger uiteindelijk wel 100% werkbaar, als je bovenstaande met enige gemak cq. oplettendheid hem weet aan te sluiten?

Voor alle 3 vragen zou ik het onderscheid maken tussen triggers met locking pin, en triggers zonder.

Met pin: na enig bewegen valt het pinnetje wel op zijn plaats en heb je gewoon even goed contact als op andere camera's. Dan heb ik dus geen problemen meer.

Zonder pin: zul je toch iets van een tripje moeten maken, want het is niet te voelen/zien wanneer de trigger goed zit en dus niet reproduceerbaar/nauwkeurig te monteren met goed contact. Dat het een aantal keer goed gaat betekent niet dat het de volgende keer ook goed werkt. Of dat een dealbreaker is hangt af van het geduld van de fotograaf of het geduld dat de 'klus' nodig heeft :wink:
Fin.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo mei 24 2015 10:13 am

En wat vindt Nikon zelf eigen van dit probleem? :shock:
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mei 24 2015 10:29 am

Ik denk dat Nikon helemaal niets van dit "probleem" vindt. Het zal ze vleeswaren zijn.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jun 21 2015 8:24 pm

Toch in alle drukte gisteren weer even een behoorlijk stress momentje in de kou buiten op een boot met een continu weigerende flitser... en even niet de relatie gelegd met een verkeerd gepositioneerde trigger. Vanwege de kou niet de plek (en het moment) om het paar en de gasten onnodig lang te laten wachten terwijl je zelf staat te stuntelen... :crazy:

Het kartonnetjes aan het einde van je hotshoe slijt dus/deukt in, of was niet dik genoeg! :oops: Even op zoek naar een plastic stripje voor op de hotshoe, want dit is voor mij niet echt werkbaar... :huh: Of een nieuwe hotshoe eisen maar ik denk niet dat ze daar in trappen... :wink:

Voordeel is wel dat je dan direct het grote verschil tussen niet en wel (off camera) flitsen ziet.

Links = zonder flits en niet nabewerkt (op wat default import settings na)
Midden = zonder flits en opgelicht naar normale belichting
Rechts = met flits en niet nabewerkt (op wat default import settings na)

Afbeelding
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo jun 21 2015 8:48 pm

Balen zeg. Ik zou echt even zoeken naar een werktuigbouwer die het professioneel kan oplossen. Aanrommelen met een ongeveer dik genoeg stripje met wat consumentenlijm gaat je straks weer problemen opleveren.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo jun 24 2015 9:26 am

Voor de geinteresseerden; Nikon berust zich inderdaad op de bestaande ISO norm zoals eerder in dit draadje in bediscussieerd:
De hotshoe van de Nikon D750 voldoet aan de Iso norm van Iso 10330, waarvan ik u ter volledigheid de link stuur:
https://nikoneurope-en.custhelp.com/app ... /a_id/1260" onclick="window.open(this.href);return false;
aanvullend met enkele troubleshoot vragen waaronder:
- controleert u of de aangesloten flitsers en of accessoires juist zijn bevestigd en gelocked.
Een slimme combinatie. Conclusie is dan namelijk dat ik de flitsers en triggers onjuist bevestig en het allemaal mijn eigen schuld is :lol:
Fin.

Exo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Exo » wo jan 06 2016 5:22 pm

Ik werk ook met een D750 en de Phottix Odin trigger set.
Ik heb geen problemen!

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jan 06 2016 5:39 pm

Of de conclusie is dat de triggers niet conform de ISO norm zijn...
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”