Buffer vol hoe vaak overkomt jullie dat ?
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Buffer vol hoe vaak overkomt jullie dat ?
Hoevaak overkomt jullie dat de camera buffer vol zit ?
Hoeveel last heb je daar dan van ?
D7000, vrijwel altijd alles in RAW/JPG. Laatste jaar heb ik de buffer niet meer volg gehad.
Ben
Hoeveel last heb je daar dan van ?
D7000, vrijwel altijd alles in RAW/JPG. Laatste jaar heb ik de buffer niet meer volg gehad.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Highlander
- Forumbeheerder
Re: Buffer vol hoe vaak overkomt jullie dat ?
Hangt van de soort van fotografie af, afgelopen zomer in Grollo, wilde ik een schot van zo`n oud geweer hebben met de vlam uit de loop en de vonk van vuursteen.
Daar was ik met de D7000 wel even me bezig voordat dat lukte, dus vaak de buffer vol.
Marcel stond naast me met de D3, en ja dat is dag en nacht verschil, dat stopt gewoon niet.
Maar voor de rest gebeurt dat bij mij ook niet vaak dat de buffer vol raakt.
Daar was ik met de D7000 wel even me bezig voordat dat lukte, dus vaak de buffer vol.
Marcel stond naast me met de D3, en ja dat is dag en nacht verschil, dat stopt gewoon niet.
Maar voor de rest gebeurt dat bij mij ook niet vaak dat de buffer vol raakt.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bij mijn D7100 heel vaak, bij mijn D750 regelmatig. Maar alleen bij sportfotografie.
De D500 komt voor mij als geroepen

Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
met een D300s eerlijk gezegd .., zelden
tevens een snelle geheugenkaart erin natuurlijk
tevens een snelle geheugenkaart erin natuurlijk
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Idem voor mij. Op termijn gaat de D7100 er daarom ook uit. D750 valt bij mij overigens tamelijk mee.Ericb schreef:Bij mijn D7100 heel vaak, bij mijn D750 regelmatig. Maar alleen bij sportfotografie.
De D7000 heeft gewoon een relatief kleine buffer, net als de D7100. De D7200 is al stukken beter wat dat betreft.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Clublid
Renee, de D750 is inderdaad, zoals ik ook schreef, beter dan bv mijn D7100. Met mijn D700 had ik nooit problemen maar daar zijn de files natuurlijk ook weer een stuk kleiner van. Bij de D750 en met de combinatie van RAW en JPEG en een snelle kaart, loopt de buffer toch nog redelijk snel vol.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Met JPEG+RAW zul je inderdaad sneller tegen de buffer aanlopen, want de camera moet dan de JPEGs genereren. Ik schiet actie echter nagenoeg uitsluitend in 12 bit lossless compressed RAW, met de 2e kaart als overflow. Ik moet echt ver gaan voor ik tegen de buffer aanloop. En omdat ik 95MB/Sec kaarten heb gaat ie dan nog steeds met zo'n 2,5-3FPS door. Dat laatste vind ik ook heel belangrijk (de D7100 is aanzienlijk trager als de buffer vol zit, met dezelfde kaarten).
- Matthijs
- Forumlid
- Contacteer:
Ik schiet landschappen in RAW + JPEG, dan is na 3 opnames al mijn buffer vol, en dan moet ik weer een halve minuut wachten tot dat ik weer 3 opnames kan maken. Overige natuurfotografie doe ik voornamelijk in JPEG, en vaak klik ik dan wel door, maar lang duurt dat ook niet. Vandaar dat mijn D300s mijn body is die ik het meeste gebruik als het om snelheid gaat. Maar die gebruik ik vrij weinig bij landschappen, de kleuren / contrast / dynamisch bereik zijn naar mijn mening een stuk slechter dan bij de D7100. 

-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Dat is wel heel erg langzaam... niet zozeer het aantal opnames (ik haal 7-8 lossless RAW in de buffer) maar vooral de clearance van die buffer. Dat gaat bij mij echt veel sneller. Wat voor kaart heb je erin zitten? Ik heb 95MB/Sec kaarten. Bij mijn oude 45MB/Sec kaarten is het inderdaad wel vrij traag...Matthijs schreef:Ik schiet landschappen in RAW + JPEG, dan is na 3 opnames al mijn buffer vol, en dan moet ik weer een halve minuut wachten tot dat ik weer 3 opnames kan maken.
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Mijn D7100 is toch echt niet vol na 3 opnames RAW en Jpg. Pas na 7 oid. En daar loop ik echt wel tegen aan bij sport- en vogelfotografie. Hoewel je er op een gegeven moment op inspeelt door beter te timen. Dus heb ik er minder last van dan enkele jaren geleden.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Soms, maar eigenlijk altijd als het om actie/beweging gaat. De D600 is daar niet zo'n ster in.
- Highlander
- Forumbeheerder
Mattijs heb je ruisonderdrukking aan staan ??
- Braincake
- Forumlid
- Contacteer:
De D7100 staat bekend om zijn slechte buffer, maar ik weet dat ik nooit echt snel foto's moet maken (sport, vogels oid.) en daardoor heb ik de D7100 gekocht en niet de D7200.
Ik heb hem nu sinds de zomer en nog nooit last gehad van bufferproblemen. Met de ingebouwde ruisonderdrukking aan is het wel echt enorm langzaam, maar dat kan je ook prima uit zetten en in Lightroom doen.
Ik heb hem nu sinds de zomer en nog nooit last gehad van bufferproblemen. Met de ingebouwde ruisonderdrukking aan is het wel echt enorm langzaam, maar dat kan je ook prima uit zetten en in Lightroom doen.
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Waarom zou je een burst schieten bij landschapsfotografie?
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Matthijs
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb SDHC kaarten van de Kijkshop erin zitten...ReneG schreef:Dat is wel heel erg langzaam... niet zozeer het aantal opnames (ik haal 7-8 lossless RAW in de buffer) maar vooral de clearance van die buffer. Dat gaat bij mij echt veel sneller. Wat voor kaart heb je erin zitten? Ik heb 95MB/Sec kaarten. Bij mijn oude 45MB/Sec kaarten is het inderdaad wel vrij traag...Matthijs schreef:Ik schiet landschappen in RAW + JPEG, dan is na 3 opnames al mijn buffer vol, en dan moet ik weer een halve minuut wachten tot dat ik weer 3 opnames kan maken.

Geen idee hoeveel MB/s die zijn.
Omdat ik vaak hoge ISO waarden gebruik heb ik die aanstaan ja, ook bij lange sluitertijden.Highlander schreef:Mattijs heb je ruisonderdrukking aan staan ??