Ik denk dat er wel meer mensen hier zijn die hun foto's opslaan of back-uppen op een externe harde schijf.
Dit deed ik ook, totdat ik een paar maanden geleden een MacBook kocht en mijn NTFS (voor Windows) harde schijf niet meer schrijfbaar (wel leesbaar) was op die laptop.
Nu heb ik een paar harde schijven en een NAS en ook nog een Windows laptop die ik soms gebruik.
Ik weet nu niet zo goed wat het handigste werkt in deze situatie. Ik denk dat ik 1 harde schijf voor OS-X formatteer en een andere voor Windows en dan de backup af en toe naar de NAS kopieer.
Hoe gaan jullie hiermee om?
En zijn er misschien ook goede tools om dit allemaal mee te beheren?
Externe HDD met OS-X
Re: Externe HDD met OS-X
Er zijn al jarenlang kleine tooltjes om je appeltje ook NTFS te laten lezen en schrijven...
http://www.appletips.nl/windows-ntfs-le ... -mac-os-x/
Maar als je een NAS gebruikt, zou je natuurlijk ook je fileshares op een wat universelere manier kunnen benaderen. (uiteraard afhankelijk van welk merk/OS je op je NAS gebruikt)
Om maar ff een citaat van Synology website aan te halen:
Maar als je een NAS gebruikt, zou je natuurlijk ook je fileshares op een wat universelere manier kunnen benaderen. (uiteraard afhankelijk van welk merk/OS je op je NAS gebruikt)

- •FTP, SMB and WebDAV are supported on all three platforms
•Access unique protocols on each platform - SMB/CIFS (Windows My Network Places) for Windows, AFP for Mac and NFS for Linux
•With UTF-8 protocol support, files coded in different languages can be accurately read and shared across all operating systems
Mac users also enjoy native Apple® Time Machine support.
Laatst gewijzigd door CaptainHook op wo jan 13 2016 9:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kunt op je Mac Tuxera NTFS installeren, dan kun je met OS X ook NTFS-schijven lezen en schrijven.
Hoewel ik alleen met Macs werk, formatteer mijn verwisselbare media allemaal als ExFAT, dat is leesbaar voor alle gangbare besturingssystemen, ook Linux. In geval van nood dus met alle computers te benaderen. Enige uitzondering is de externe schijf die vast op mijn bureau staat, naast de MacMini - die schijf wordt gebruikt voor mijn foto's en als Time Machine (aparte partities) en is daarom ingedeeld als "OS X Uitgebreid", omwille van snelheid en stabiliteit.
Hoewel ik alleen met Macs werk, formatteer mijn verwisselbare media allemaal als ExFAT, dat is leesbaar voor alle gangbare besturingssystemen, ook Linux. In geval van nood dus met alle computers te benaderen. Enige uitzondering is de externe schijf die vast op mijn bureau staat, naast de MacMini - die schijf wordt gebruikt voor mijn foto's en als Time Machine (aparte partities) en is daarom ingedeeld als "OS X Uitgebreid", omwille van snelheid en stabiliteit.
- Braincake
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb inderdaad een Synology NAS (een wat oudere DS211j).CaptainHook schreef:Er zijn al jarenlang kleine tooltjes om je appeltje ook NTFS te laten lezen en schrijven...
Maar als je een NAS gebruikt, zou je natuurlijk ook je fileshares op een wat universelere manier kunnen benaderen. (uiteraard afhankelijk van welk merk/OS je op je NAS gebruikt)![]()
- •FTP, SMB and WebDAV are supported on all three platforms
•Access unique protocols on each platform - SMB/CIFS (Windows My Network Places) for Windows, AFP for Mac and NFS for Linux
•With UTF-8 protocol support, files coded in different languages can be accurately read and shared across all operating systems
Mac users also enjoy native Apple® Time Machine support.
Ik merkte al dat die zonder verdere moeite wordt gevonden en zichtbaar is in Finder.
Vanwege het feit dat ik mijn NAS alleen als backup gebruik en hij toch wel wat energie vreet, heb ik hem alleen aan staan als ik hem nodig heb.
Daarom vind ik het handig om eerst op een externe schijf op te slaan en als ik zin/tijd heb het naar de NAS te kopieren.
Maar ik zal eens kijken naar de NTFS tooltjes voor Mac, dat maakt alles iets makkelijker, ook bij het uitlenen van een schijf ofzo.
Bedankt alvast in ieder geval!
- Braincake
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb gisteren Tuxera NTFS aangeschaft en dat werkt perfect!Cyrus schreef:Je kunt op je Mac Tuxera NTFS installeren, dan kun je met OS X ook NTFS-schijven lezen en schrijven.