Hallo iedereen,
Sinds een maand heb ik mijn D3200 omgeruild voor een D7200. De standaard kitlens 18-55 die ik bij mijn D3200 had gekregen heb ik bewaard en wilde ik vandaag uittesten op mijn nieuwe body, maar nu kom ik er achter dat hij het niet doet..
Op AF stand wil hij niet scherpstellen, inzoomen gaat ook heel zwaar en heb geen idee hoe dit kan..
Kan iemand mij helpen?
Mijn 18-55 weigert op mijn D7200
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Mijn 18-55 weigert op mijn D7200
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
-
- Moderator
- Contacteer:
Re: Mijn 18-55 weigert op mijn D7200
Staat de A/M schakelaar op het objectief op A en de camera op AF-S of AF-C (dus niet M)?
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Loopt de zoom ook zwaar wanneer hij van de camera af is (waarschijnlijk wel)? Waarschijnlijk heeft het uitschuivende front-gedeelte een tik gehad van voren, waardoor deze ontzet is of uit het mechanisme is gelopen wat het voorste lensgedeelte beweegt. Bij de 18-55 beweegt/draait het voorste lensgedeelte bij zowel zoomen als autofocus. Dat heb ik ook eens ooit gehad, dat is ook het zwakke punt van deze lens.
Omdat repareren voor deze lens vaak (te) duur is (als in, kost meer dan een 2e handse ervoor kopen) heb ik destijds met veel geluk deze zelf voorzichtig 'op zijn plaats' geforceerd, door de voorste buis vast te houden en de ring voorzichtig in de juiste richting te draaien tot alles weer op zijn plek zat. Als je dit probeert natuurlijk geheel op eigen risico, maar dat is dan weer het voordeel van plastic, je kunt iets nog wel eens op zijn plaats forceren.
Dat is natuurlijk geen nette of aan te raden reparatiemethode, maar die lens was voor mij toch al afgeschreven. Grappig genoeg werkte hij daarna weer prima, tot op de dag van vandaag (ik heb hem weggeven en die persoon gebruikt hem nog steeds).
Omdat repareren voor deze lens vaak (te) duur is (als in, kost meer dan een 2e handse ervoor kopen) heb ik destijds met veel geluk deze zelf voorzichtig 'op zijn plaats' geforceerd, door de voorste buis vast te houden en de ring voorzichtig in de juiste richting te draaien tot alles weer op zijn plek zat. Als je dit probeert natuurlijk geheel op eigen risico, maar dat is dan weer het voordeel van plastic, je kunt iets nog wel eens op zijn plaats forceren.

Dat is natuurlijk geen nette of aan te raden reparatiemethode, maar die lens was voor mij toch al afgeschreven. Grappig genoeg werkte hij daarna weer prima, tot op de dag van vandaag (ik heb hem weggeven en die persoon gebruikt hem nog steeds).
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Ja skippy, dat staat verder allemaal goed.
ReneG, denk dat dat het dan is...Hoe heb je dat precies gedaan?
Dan probeer ik het ook wel en anders wordt het een nieuwe aanschaffen.
ReneG, denk dat dat het dan is...Hoe heb je dat precies gedaan?

D7200 || 35mm prime 1.8f ||
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In mijn geval zat er nog wel wat beweging in maar het was niet veel en zeer stroef. De 'buis' leek iets te ver naar voren uit te steken. Ik hoorde ook heel zachtjes een beetje een snerpend/aanlopend geluid (het was heel zacht).
Ik heb m.b.v. een andere zoomlens beredeneerd welke kant hij uit hoorde te draaien en kwam tot de conclusie dat hij iets te ver zat. Toen heb ik, met het objectief van de camera af, de voorste buis stevig vastgehouden en aan de zoomring gedraaid. Ik bouwde de kracht heel langzaam op en hoorde uiteindelijk een klikje. Daarna was alles weer ok.
Ik kan je alleen niet meer vertellen wat 'de juiste kant' is om te draaien. Als je de verkeerde kant op draait zal hij wel definitief stuk gaan. Ik heb meen ik wel beide kanten op geprobeerd te draaien en meen me te herinneren dat de ene (verkeerde) kant op er geen speling was en de andere (juiste) kant op wel. Dus even beredeneren en voorzichtig proberen en dan met beleid kracht opbouwen.
Maar nogmaals, eigen risico, je maakt hem er net zo goed kapot mee... Maar bij mij pakte het goed uit.
Ik heb m.b.v. een andere zoomlens beredeneerd welke kant hij uit hoorde te draaien en kwam tot de conclusie dat hij iets te ver zat. Toen heb ik, met het objectief van de camera af, de voorste buis stevig vastgehouden en aan de zoomring gedraaid. Ik bouwde de kracht heel langzaam op en hoorde uiteindelijk een klikje. Daarna was alles weer ok.
Ik kan je alleen niet meer vertellen wat 'de juiste kant' is om te draaien. Als je de verkeerde kant op draait zal hij wel definitief stuk gaan. Ik heb meen ik wel beide kanten op geprobeerd te draaien en meen me te herinneren dat de ene (verkeerde) kant op er geen speling was en de andere (juiste) kant op wel. Dus even beredeneren en voorzichtig proberen en dan met beleid kracht opbouwen.
Maar nogmaals, eigen risico, je maakt hem er net zo goed kapot mee... Maar bij mij pakte het goed uit.
Spul waarmee je foto's maakt...