vrijmaken haren bij chromakey achterwand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Madnav
Forumlid
Forumlid

vrijmaken haren bij chromakey achterwand

Bericht door Madnav » do jan 14 2016 9:38 pm

Hallo, vandaag een fotoshoot van 12 verschillende personen in een geïmproviseerde studio-omgeving gedaan.
Ik had een tip gekregen om het nabewerken een stuk makkelijker te maken: gebruik een kikkergroene (chromakey) achterwand en in een paar klikken heb je in de nabewerking de achtergrond mooi egaal wit.
Zo gezegd zo gedaan. Thuisgekomen vanavond gelijk begonnen met wat simpele nabewerking, maar wat blijkt: de randen van alle haren (zowel donker als licht) blijken groen te zijn!
Kennelijk heeft het continue ledlicht van de lampen een groene weerschijn op de haren gegeven die ik niet wegkrijg.
Iemand een tip?
Alvast bedankt!
Madnav
de foto wordt gemaakt áchter de camera!

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: vrijmaken haren bij chromakey achterwand

Bericht door justme » do jan 14 2016 10:15 pm

Interessante techniek. Er valt veel over te lezen en er is ook bijbehorende software hiervoor.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » do jan 14 2016 10:35 pm

Heb je in Photoshop de slider Decontaminate Colors van Refine Mask al geprobeerd?

Anders zou je, nog steeds in Refine Mask, bij de sectie Adjust Edge de Feather slider wat omhoog kunnen gooien en dan met Shift Edge de selectie wat kleiner maken tot het groen weg is, daarna kun je met Contrast de softness van de selectierand weer wat harder maken.

De groene rand is spill van de achtergrond, volgende keer gewoon een witte achtergrond gebruiken als je een witte achtergrond wilt :P
De tip is vast van iemand die met video werkt, in fotografie zie je weinig chroma key achtergronden, precies om de reden waar je nu tegenaan loopt.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » vr jan 15 2016 6:29 am

Las ook dat je bij blonde haren beter een blauwe achtergrond kan hebben.

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » vr jan 15 2016 7:14 am

Nog nooit zelf geprobeerd, maar misschien helpt dit: op basis van een channel (de meest contrastrijke) een selectie maken in Photoshop. Van deze selectie een masker maken en daarna bewerken (het groen in het haar is waarschijnlijk een grijstint geworden). Je kunt ook eventueel nog werken met een level-adjustment (het grijs zwarter maken) op je masker.

Een andere selectietechniek die wellicht helpt is de Color Range (in het menu 'Select').

Als laatste tip: kijk eens op YouTube bij 'Phlearn'. Aaron Nace heeft mij aardig wat wijzer gemaakt over Photoshop...

Nogmaals, ik weet niet of je aan bovenstaande wat hebt, maar ik zou zelf denk ik hier beginnen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook altijd zit te 'klooien' bij het selecteren van haren, en velen met ons ;o). Veel succes in ieder geval!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”