welke 50 mm lens voor Nikon D5100
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
welke 50 mm lens voor Nikon D5100
Ik zoek voor portretfotografie een 50 mm lens, ben nog maar beginnend hobbyfotograaf (start vrijdag met de cursus) maar zie en lees hier op t forum dat sommige 50 mm lenzen niet fijn samenwerken met de Nikon D5100, kan iemand mij informatie/tips geven welke lenzen wel goed matchen en waarom de andere dat niet doen?
- iefie
- Forumlid
Re: welke 50 mm lens voor Nikon D5100
De nikon afs 50 mm 1.8G. Hier zit een scherpstelmotortje in en deze werk dus met de D5100. Bij de oudere versie, de 50 1.8D heb je bij de D5100 alleen manuele focus.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
tnx Iefie, waar staat de G voor?
- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Haha, ja Jur dat klopt, of Nikon het ook zo bedacht heeft vraag ik me af 
Voor de volledige info deze link:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... bjectieven
groet!

Voor de volledige info deze link:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... bjectieven
groet!
Bijna leeg hier....
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Pauline,
Welkom.
re: start vrijdag
Ik zou rustig afwachten, op de cursus krijg je meer inzicht in wat prettig werkt.
re: dat sommige
Dat staat ook achterin het kamera-handboek, tot en met de meest exotische lenzen van decennia geleden.
Voor iets meer dan face-only portretten kan je de 35mm 1.8 DX overwegen, die past budgettair uitstekend bij een DX kamera.
Groeten, Gijs
Welkom.
re: start vrijdag
Ik zou rustig afwachten, op de cursus krijg je meer inzicht in wat prettig werkt.
re: dat sommige
Dat staat ook achterin het kamera-handboek, tot en met de meest exotische lenzen van decennia geleden.
Voor iets meer dan face-only portretten kan je de 35mm 1.8 DX overwegen, die past budgettair uitstekend bij een DX kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Geheel eens met Gijs. Maar vooruitlopend op het op de cursus te verkrijgen inzicht: een 50mm objectief heeft al sinds de 1940er jaren de reputatie "standaardobjectief", doordat het op camera's die 35mm-film gebruik(t)en een beeldhoek geeft die ongeveer overeenkomt met het scherpe deel van het menselijk gezichtsveld.
Een DX camera zoals de D5100 heeft echter geen 35mm sensor ("FX") maar een 24mm sensor.
Kijk hier maar: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... formaat%3F
Daarom komt op je D5100 een 35mm objectief beter overeen met je eigen gezichtsveld dan een 50mm objectief.
En zoals Gijs ook al schreef: de uitstekende AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G is ook nog eens een van de goedkoopste objectieven in het Nikon assortiment.
Een DX camera zoals de D5100 heeft echter geen 35mm sensor ("FX") maar een 24mm sensor.
Kijk hier maar: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... formaat%3F
Daarom komt op je D5100 een 35mm objectief beter overeen met je eigen gezichtsveld dan een 50mm objectief.
En zoals Gijs ook al schreef: de uitstekende AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G is ook nog eens een van de goedkoopste objectieven in het Nikon assortiment.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- Stormbringer
- Forumlid
Gezichtsveld is één ding, perspectief is een ander. Daarom vind ik een 50mm op DX ook 'natuurlijker' dan 35mm (gecropped = beeldhoek van 50mm op FX).
Maar het is allemaal erg persoonlijk wat je in fotografie fijn vindt, en beide lenzen zijn erg goed. Ik zou dus vooral beiden proberen. Of met een zoomlens (als je die nog niet hebt, zul je daar in het begin zeker profijt van hebben, dus zou ik eerst die aanschaffen ipv een 35/50mm) kijken welke brandpuntsafstand je prettig vindt en dan een keuze maken of je een 35mm of 50mm beter kunt kopen.
Maar het is allemaal erg persoonlijk wat je in fotografie fijn vindt, en beide lenzen zijn erg goed. Ik zou dus vooral beiden proberen. Of met een zoomlens (als je die nog niet hebt, zul je daar in het begin zeker profijt van hebben, dus zou ik eerst die aanschaffen ipv een 35/50mm) kijken welke brandpuntsafstand je prettig vindt en dan een keuze maken of je een 35mm of 50mm beter kunt kopen.
G staat voor Gecastreerd of het Engelse Gelded.
Alleen heeft men in dit geval de diafragmaring als overbodig aangemerkt...
Alleen heeft men in dit geval de diafragmaring als overbodig aangemerkt...
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Perspectief verandert niet door brandpuntsafstand van het objectief, maar door een verschillende afstand tot je object. Zo zou ik voor portretten (alleen hoofd) op een cropcamera niet een 35mm gebruiken. Dan moet je te dichtbij komen en wordt de neus wel erg groot 

Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Dat is zeker waar Peter.
Ik had gewoon over de woordjes "voor portretfotografie" heen gelezen.
Ik had gewoon over de woordjes "voor portretfotografie" heen gelezen.

Groet, Jaap
-
- Forumlid
Dank voor alle nuttige informatie en linkjes, ben dr nog niet helemaal uit, les 1 gehad, erg leuk maar ging vooral over compositie en ik ben ongeduldig, heb een kleine studio ingericht hier thuis en ben druk aan t experimenteren met lenzen en flitsers en mn kinderen als proefkonijnen die tegenwoordig snel de deur dichttrekken als ik eraan kom.. ik heb wel iets basiskennis, vroeger ook cursussen gedaan hoewel ik in de doka spelen misschien nog wel zeker zo leuk vond.. Ik ga op onderzoek uit, wordt vervolgd..
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Vreselijk zo'n leraar die je tijd verspilt met dingen als compositie
De AF-S 50mm f/1.8 lijkt me de meest voor de hand liggende 50mm om op een D5100 te zetten. Niet duur en presteert goed.

De AF-S 50mm f/1.8 lijkt me de meest voor de hand liggende 50mm om op een D5100 te zetten. Niet duur en presteert goed.
- gijs sandberg
- Clublid
Pauline
re: proefkonijnen
Beter is het om dode / niet bewegende proef-objecten te gebruiken.
Of je daar een kind of een konijn (flappie?) wilt gebruiken is een persoonlijke keuze.
Groeten, Gijs
re: proefkonijnen
Beter is het om dode / niet bewegende proef-objecten te gebruiken.
Of je daar een kind of een konijn (flappie?) wilt gebruiken is een persoonlijke keuze.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Voor spelen met scherptediepte is een vlakke tafel en een handvol Playmobil ook ideaal
Zeker als je een 50mm wilt uitproberen
Zeker als je een 50mm wilt uitproberen