Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor amjsch » za jan 30 2016 3:07 pm

Hallo beste mensen,
Vreemd, want ik heb de Nikon supercoolscan 5000 en de Nikon scan software zonder enig (bovengenoemde)problemen geïnstalleerd op een Windows 7, 64bits Pc.
Wel met de laatste versie van Nikon scan: 4.0.2
Bij mij werkt alles prima!

Fons Schouten
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor odevries » za jan 30 2016 3:15 pm

De laatste versie is 4.0.3. Ik kan eens proberen 4.0.2 te installeren. Die versie werd bij mijn scanner ook meegeleverd.

De scanner werkt verder prima en de software verder ook. Alleen vreemd dat ik in Nikon Scan zulke rare resultaten krijg en in vuescan niet.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor amjsch » za jan 30 2016 3:44 pm

Hallo odevries,

Aha, misschien komt nu de aap uit de mouw.
Op de CD die bij de scanner geleverd wordt staat ook de update naar 4.0.2. Deze moet gebruikt worden.
Maar ..... de versie 4.0.3 is alléén voor Windows vista en kan niet gebruikt worden voor andere versies van Windows !!! Dit staat ook duidelijk op de site van Nikon vermeld.

Hopelijk gaat het dan wel goed. Succes.

Fons Schouten
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor odevries » za jan 30 2016 3:48 pm

Beste Fons,

Hmm oke! Van wat ik begreep waren de software en de scanner sowieso niet compatibel met een w7 x64 systeem. Toen vond ik die work around zoals hierboven vermeld wat de scanner en de software wel aan de praat kreeg.

Ik zal er zometeen direct mee aan de slag, bedankt!

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor amjsch » za jan 30 2016 4:06 pm

Hallo odevries,

Even vergeten te vermelden dat de huidige versie eerst wel goed moet worden verwijderd. Waarschijnlijk ook in het register van windows. Hiervoor heeft Nikon de tool "regsweeper" . Momenteel kan ik hem niet vinden op hun site maar kijk even verder.
Bij de installatie onder Windows 7 kreeg ik wel de melding dat de software niet compatibel is met Windows 7 en de vraag of ik het toch wilde installeren. Ondanks dat gewoon negeren en installeren.

Fons Schouten
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor odevries » za jan 30 2016 7:20 pm

Net versie 4.0.3 verwijderd en alles van Nikon verwijderd uit het register. 4.0.2 geïnstalleerd vanaf de cd en krijg precies dezelfde resultaten als met 4.0.3.

Zou het zo kunnen zijn dat de software niet goed om kan gaan met de kleurweergave van het HEMA rolletje?
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor a90 » za jan 30 2016 8:37 pm

Lijkt mij niet, Met de Coolscan 5000 heb ik duizenden dia's gescand waaronder veel van 40 jaar en ouder (de oudste was van 1947) met telkens een voorspelbaar en erg goed resultaat. Daar heeft van alles tussen gezeten qua film.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor amjsch » wo feb 03 2016 11:53 pm

Hallo odevries,

Even het geheel op een andere PC geïnstalleerd W7 x64 exact volgens de instructies in de link die Cyrus aangeeft. Alles draait goed zonder kleurafwijking.
Het enige wat ik nog kan bedenken is een onjuiste instelling in het Nikon scan programma.
Bij mij staat onder edit → Preferenties → Color management → use Nikon management system "aangevinkt" en use factory default monitor profile.
Bij RGB → Color space = sGRB.
Bij advanced color RGB staat alles op 255, en bij Gray point target alles op 128.

Fons Schouten
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor odevries » di feb 09 2016 2:19 pm

Even een update:

Ik heb de scanner op een andere PC met Windows 7 64 bit geprobeerd. De driver/software op dezelfde wijze geïnstalleerd en hier krijg ik wel juiste resultaten. Met Exact dezelfde instellingen. Daarna op beide PC's de software teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar ook dit haalt niks uit. Ik heb ook nog geprobeerd beide computerschermen te kalibreren met Colormunki Photo en de profielen te koppelen aan de Nikon Scan software, maar ook hiermee kreeg ik dezelfde resultaten.

Ik ben het spoort even bijster haha. Tot die tijd maar scannen op een andere PC.

amjsch schreef:Hallo odevries,

Even het geheel op een andere PC geïnstalleerd W7 x64 exact volgens de instructies in de link die Cyrus aangeeft. Alles draait goed zonder kleurafwijking.
Het enige wat ik nog kan bedenken is een onjuiste instelling in het Nikon scan programma.
Bij mij staat onder edit → Preferenties → Color management → use Nikon management system "aangevinkt" en use factory default monitor profile.
Bij RGB → Color space = sGRB.
Bij advanced color RGB staat alles op 255, en bij Gray point target alles op 128.

Fons Schouten


Bedankt voor je reactie. Ik heb ook met die instellingen gespeeld en dit haalt niks uit. Zoals hierboven vermeld krijg ik met precies dezelfde instellingen op een andere PC wel goede resultaten. Het enige verschil tussen onze PC's is dat ik een LED scherm heb en die andere heeft volgens mij een LCD scherm.
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolscan V ED geeft rare scans (blauw en hoge saturatie)

Berichtdoor Cyrus » wo feb 10 2016 7:27 pm

De kleuren zouden dan wel een beetje, maar niet enorm mogen verschillen. Ik zou bijna denken dat er misschien iets mis is met de USB-controller.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten