Welke Wacom Voorkeursinstellingen?
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Welke Wacom Voorkeursinstellingen?
Ik ben net mijn Wacom aan het uitproberen en instellen.
De twee knoppen/ functies op de pen heb ik op "opnieuw" en "rechtermuisklik" gezet en met de knoppen op het tablet kan ik scrollen, in- en uitzoomen, naar de precisiemodus en pannen/scrollen. Ook heb ik de functie Ctrl en Shift ingesteld.
De draaiknop staat nog op de standaardinstelling.
Wat zijn jullie voorkeursinstellingen (en waarom)?
De twee knoppen/ functies op de pen heb ik op "opnieuw" en "rechtermuisklik" gezet en met de knoppen op het tablet kan ik scrollen, in- en uitzoomen, naar de precisiemodus en pannen/scrollen. Ook heb ik de functie Ctrl en Shift ingesteld.
De draaiknop staat nog op de standaardinstelling.
Wat zijn jullie voorkeursinstellingen (en waarom)?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Welke Wacom Voorkeursinstellingen?
je kunt voor zowel psd als LR voor verschillende functies toe wijzen, alles is natuurlijk heel persoonlijk met wat je wilt gebruiken. Ik heb bij (fotoacademie) fotofacts ( op deze site wordt het tablet uitgebreid besproken), de instellingen die zij gebruiken overgenomen en ingesteld en dat bevalt prima.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Het is verschillend per programma, maar in Photoshop:
Pen
tip - Click
knop onder - Spacebar (move) Ik werk vaak ingezoomd en dan wordt de Move tool vaak gebruikt
knop boven - Right Click (brush presets en opties bij andere tools/layers)
Touch Ring
Brush Size - " [ " en " ] "
andere drie op Skip, ik wil niet elke keer hoeven kijken of hij wel op Brush Size staat
Express Keys
Alt + Ctrl + Right Click -> laat je visueel de brush size and hardness instellen
Shift + Alt + Ctrl + Right Click -> Adobe HUD color Picker, laat je on screen de kleur instellen. Bij Preferences -> General kun je het type instellen, ik heb de Hue Wheel (Large)
Het liefst zou ik ook Opacity en Flow via de Wacom kunnen regelen maar ik heb nog geen manier gevonden hoe dat kan. Nu gebruik ik daar de cijfers 1-0 met Shift voor Flow, op het toetsenbord voor. Liefst zou ik één knop indrukken en dat je dan door je pen horizontaal te bewegen de Opacity instelt en verticaal de Flow.
Naast de Wacom heb ik een Shuttle Pro met functietoetsen voor: Zoom in en Out, Step Back, Step Forward, Hide/Show layer, en een macro om op een New Layer alles te Mergen (Ctrl + Alt + Shift + N, Ctrl + Alt + Shift + E). Deze zou ik anders op de Wacom zetten.
Het is jammer dat er, zoals bij de Intuos 4 het geval was, geen OLEDs meer onder de express keys zitten zodat je kon zien welke functie eronder zat. Dat vond ik erg handig, zeker omdat ik met verschillende programma's werk. Ik merk dat ik daardoor met de Intuos Pro de functietoetsen veel minder gebruik.
Pen
tip - Click
knop onder - Spacebar (move) Ik werk vaak ingezoomd en dan wordt de Move tool vaak gebruikt
knop boven - Right Click (brush presets en opties bij andere tools/layers)
Touch Ring
Brush Size - " [ " en " ] "
andere drie op Skip, ik wil niet elke keer hoeven kijken of hij wel op Brush Size staat
Express Keys
Alt + Ctrl + Right Click -> laat je visueel de brush size and hardness instellen
Shift + Alt + Ctrl + Right Click -> Adobe HUD color Picker, laat je on screen de kleur instellen. Bij Preferences -> General kun je het type instellen, ik heb de Hue Wheel (Large)
Het liefst zou ik ook Opacity en Flow via de Wacom kunnen regelen maar ik heb nog geen manier gevonden hoe dat kan. Nu gebruik ik daar de cijfers 1-0 met Shift voor Flow, op het toetsenbord voor. Liefst zou ik één knop indrukken en dat je dan door je pen horizontaal te bewegen de Opacity instelt en verticaal de Flow.
Naast de Wacom heb ik een Shuttle Pro met functietoetsen voor: Zoom in en Out, Step Back, Step Forward, Hide/Show layer, en een macro om op een New Layer alles te Mergen (Ctrl + Alt + Shift + N, Ctrl + Alt + Shift + E). Deze zou ik anders op de Wacom zetten.
Het is jammer dat er, zoals bij de Intuos 4 het geval was, geen OLEDs meer onder de express keys zitten zodat je kon zien welke functie eronder zat. Dat vond ik erg handig, zeker omdat ik met verschillende programma's werk. Ik merk dat ik daardoor met de Intuos Pro de functietoetsen veel minder gebruik.
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zou je die Opacity en Flow niet onder het taartmenu kwijt kunnen ?
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou niet weten hoe, je kunt er hooguit wat voorkeuzewaarden in kwijt. Zeker niet alle waarden van 00 tot 99 en dan nog eens 00-99 met Shift. Dan zou je iets van 30 taarten nodig hebben. Het moet natuurlijk wel sneller en intuïtiever zijn dan die waarden op je toetsenbord intikken of met je pen over de text Opacity of Flow slepen.
Iets vergelijkbaar als Alt + Ctrl + Right Click voor Brush Size en Hardness maar dan voor Opacity en Flow zou perfect zijn. Dan hoef je je pen niet van het canvas af te halen.
Iets vergelijkbaar als Alt + Ctrl + Right Click voor Brush Size en Hardness maar dan voor Opacity en Flow zou perfect zijn. Dan hoef je je pen niet van het canvas af te halen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Handig, maar die zie ik nietATOR schreef:...knop onder - Spacebar (move)...

- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Het is dat lange ding onderaan je toetsenbord 
Je kunt hem toewijzen via Keystroke...

Je kunt hem toewijzen via Keystroke...
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
hmmm, misschien handig om toch maar eens dat ding weer aan te sluiten
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Clublid
- Contacteer:
Aha, bedankt!!!ATOR schreef:Het is dat lange ding onderaan je toetsenbord

-
- Clublid
- Contacteer:
Waarom gebruik je hem niet meer Jaap?JvdKooij schreef:hmmm, misschien handig om toch maar eens dat ding weer aan te sluiten
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
eigenlijk wat weinig plaats naast het toetsenbord en de kinderen schoven hem elke keer aan de kant, dus die keren dat ik gebruik mocht maken van mijn eigen computer deed ik het maar snel met de gewone muis 

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Clublid
- Contacteer:
JvdKooij schreef:eigenlijk wat weinig plaats naast het toetsenbord en de kinderen schoven hem elke keer aan de kant, dus die keren dat ik gebruik mocht maken van mijn eigen computer deed ik het maar snel met de gewone muis

- Jos van den Elshout
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Rene.
Ik laat de knoppen voor wat ze zijn. Ik gebruik ze als snelkoppelingen om snel programmaatjes te openen.
Knoppen op de pen gebruik is al "dubbelklik" en "rechtse muisknop"
Scrollen (en vaak ook de "rechtse muisknop") gebruik ik met mijn gewone muis die ik links van mijn toetsenbord heb liggen (ik ben rechtshandig)
Mijn vrouw en kinderen hebben er allemaal wat moeite mee, maar ik gebruik het op die manier ook op mijn werk.
Ik ben ermee begonnen vanwege een beginnende RSI, die hiermee snel verdwenen was vanwege de natuurlijke houding van je hand.
Jos
Ik laat de knoppen voor wat ze zijn. Ik gebruik ze als snelkoppelingen om snel programmaatjes te openen.
Knoppen op de pen gebruik is al "dubbelklik" en "rechtse muisknop"
Scrollen (en vaak ook de "rechtse muisknop") gebruik ik met mijn gewone muis die ik links van mijn toetsenbord heb liggen (ik ben rechtshandig)
Mijn vrouw en kinderen hebben er allemaal wat moeite mee, maar ik gebruik het op die manier ook op mijn werk.
Ik ben ermee begonnen vanwege een beginnende RSI, die hiermee snel verdwenen was vanwege de natuurlijke houding van je hand.
Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.
Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout