__Het Fotograferen van een Diamanten ring__

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ree111
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

__Het Fotograferen van een Diamanten ring__

Bericht door Ree111 » zo feb 07 2016 7:37 pm

Beste Leden,

Goedenavond. Heel graag vraag ik hierbij jullie expertise omtrent het fotograferen van in het specifiek: Diamanten ringen, en dan behoorlijk close up om een goed beeld van de helderheid te krijgen.
Ik heb staan vogelen en doen en het wil niet lukken. Nu ben ik ook echt een leek op dit gebied. Ik heb een Nikon D3200 met de 18-55 mm VR2.
Voor mijn gevoel is de lens niet geschikt om zo dichtbij de sprankeling van de diamant te kunnen vangen. Heb ik dit juist, of schort het aan de correcte techniek?

Hoe dan ook, het zou fantastisch zijn als iemand mij stapsgewijs uit zou kunnen leggen hoe ik de hoogst haalbare foto kan creëren met bovenstaand model al dan niet welke lens ik
(in het "kostbaarste" geval) zou moeten aanschaffen.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie, het helpt mij enorm.

Energie Groet,

Ree

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: __Het Fotograferen van een Diamanten ring__

Bericht door Robert » zo feb 07 2016 7:49 pm

Welkom op het forum Ree.

Ik zou gaan kijken naar een macrolens (beter = objectief). Op het forum onder objectieven staat het nodige http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=29.
In het kort: camera op een statief, minimaal F11 of kleiner (F14, F16), Camera op A.
Zorg voor een heldere lichtbron die op je object schijnt.
Met een macro lens kun je dicht op je object fotograferen.
groeten Robert

signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door signxpress » zo feb 07 2016 8:10 pm

Misschien zo'n lichtring op de macro lens is ook wel handig denk ik.
Of zeg ik nu wat verkeerd?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » zo feb 07 2016 8:28 pm

Een relatief goedkope oplossing: een setje tussenringen aanschaffen.
Een iets duurdere: een omkeerring (let op juiste filtermaat) en een 50mm 1.8D achterstevoren op je lens. Nadeel bij beide oplossingen is het lichtverlies.
De m.i. beste oplossing (maar ook de duurste): een Micro Nikkor 60mm, 85mm, of 105mm. Kun je gelijk - als je wilt - prachtige plaatjes van bloemetjes en kriebelbeestjes maken ook, waarbij gezegd dient te worden dat hoe groter de brandpuntafstand van het objectief, hoe makkelijker niet-stilzittende onderwerpen te fotograferen zijn (met een 60mm moet je dichterbij dan met een 105mm). Als het bij diamanten ringen blijft is dat natuurlijk niet van toepassing...

Succes!

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » zo feb 07 2016 8:57 pm

Ik kan het mishebben, maar moet je je niet meer richten op de setting, met name het te gebruiken licht?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo feb 07 2016 9:05 pm

L.S.
re: relatief goedkope
Pas op voor goedkope tussenringen, op dit forum staan vele meldingen van teleugestelde kopers van budget-verweggistan ringen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo feb 07 2016 9:26 pm

Voor het close heb je inderdaad een macro lens of tussenringen nodig. Voor de sprankeling zul je erg precies lichtbronnen en reflecterende objecten (bv. wit papier) om de ring moeten plaatsen. Camera op statief en via liveview aanrommelen tot de sprankeling helemaal naar je zin is. Een uur is dan snel voorbij.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo feb 07 2016 10:53 pm

Ik gebruik daarvoor buro led lampjes van de IKEA. Dat werkt perfect en kosten een tientje per stuk en geven ongeveer 3200 Gr.Kelvin.
Dus de WB is makkelijk te corrigeren.
Deze dus: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50163202/

Verder idd reflectortjes maken en rondom plaatsen tot het bevalt.
licht zachter maken kan met overtrek of patroonpapier.

Voor het glaswerk kun je met goedkope tussenringen wegkomen als je vergroter objectieven (El Nikkor N serie) gebruikt. Die wegen niets en kosten tussen de €30 en de €50 euro. Als het enkele gaat om 1 ring en verder nooit meer, laat het dan een ander doen want het kost veel ijd om te leren en soms veel geld aan spullen.

Oud Pro Phillip Mc Cordall legt het wel even aan je uit. https://youtu.be/OOQIulhG15c
Ik zou ook even denken aan voorzetlenzen zoals van Raynox. Die doen het ook heel mooi.
https://youtu.be/60cAkhUz63E

Iets over macro met goedkope vergroter objectieven. https://youtu.be/FcrJfYtZ1IU

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo feb 07 2016 11:19 pm

Best lastig. Vooral omdat het aan alle kanten glinstert. Wat ik zelf doe is een spiegelende ondergrond gebruiken en met zwarte platen zodanig plaatsen dat de reflectie van de ring goed uit komt. Voorbeeldje (niet met Nikon maar daarmee is het niet anders) en geen topplaat maar een amateur foto na het nodige geprobeerd te hebben:
Afbeelding

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » zo feb 07 2016 11:29 pm

Ik gebruik zelf nooit een macro flitser probeer zoveel mogelijk vals licht en reflecties af schermen met b.v,
. Kalk papier of een opname tent, deze heb je al voor een paar tientjes. Zelf maken is ook heel makkelijk maar hoe minder licht hoe beter. Kaars licht is perfect klinkt raar maar geeft de mooiste flonkering in de facetten. Ik ben zelf goudsmid en maak al jaren foto's van mijn sieradenen probeer zoveel mogelijk met een langere sluitertijd te werken en een geknepen diafragma tussen F8 en F11. Maar een macro lens is een must wil je mooie resultaten bereiken op 1:1, de rest wordt rommelen. Zet de ring recht op onder een kleine hoek op deze manier krijg je diepte,je kunt kleefgom hiervoor gebruiken.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo feb 07 2016 11:42 pm

Ik doe het simpeler. Deze was om slijtage duidelijk te krijgen en niet om het echt mooi te maken.
Zwart karton, daglicht en een mini reflector kartonnetje en een SOOC jpg.
MicroNikkor 105mm f4 Ai met tussenring PN1 1:1 op de Fujifilm X-T1. Alles manueel.

Dan is dit haalbaar ff zo vlotjes:
AfbeeldingAquamarijn 14K by André van der Molen, on Flickr
Laatst gewijzigd door oud0001 op ma feb 08 2016 12:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma feb 08 2016 12:06 am

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

105 microNikkor en tussenring PN1.
AfbeeldingXT1MicroNikkor105mmf4PN1 by André van der Molen, on Flickr

El Nikkor 50mm F2.8N omgekeerd op 2x tussenring.
AfbeeldingXT1ElNikkor50mmf2.8N2xPK13 by André van der Molen, on Flickr

Als het gemakkelijk moet een Micro Nikkor 200mm f4 Ai op een D200 met DDL ringflitser.
AfbeeldingMicro Nikkor 200mm f4 + Ringflash by André van der Molen, on Flickr

De zelfde 200mm Micro Nikkor F4 Ai met PN1 op de Fuji X-T1 en uit de hand. Lukt enkel in de zomer met lage ISO.
AfbeeldingFuji X-T1 and 200mm f4 micro Nikkor+PN11 by André van der Molen, on Flickr

Nikon D300s met PK tussenringen en PN1 tussenring. Voorop een Schneider Kreuznach Componon en een SB400 iTTL flitser op een Novoflex focusrail voor stabiele focus. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
AfbeeldingMacro setup by André van der Molen, on Flickr

Zoals je ziet kun je zeer veel kanten op. Goedkoper is vaak lastiger en soms noodzakelijk om een bepaalde vergroting te halen.
Het kan zeer leuk zijn en veel voldoening geven als je iets werkelijk kleins toch mooi in beeld kunt brengen.
Dat had ik met een parasiet die uit een dode vlieg kwam kruipen die ik aan het focusstacken was.
Deze dus.
AfbeeldingFly eatin larve 01 by André van der Molen, on Flickr

Mijn tip is houdt het simpel. Gaat het om 1 exemplaar voor 1 keer vraag dan een ander.
De kennis opdoen kost tijd. De spullen kiezen om mee te werken kost tijd en geld om te experimenteren.

Wil je dit vaker gaan doen en je er echt in verdiepen is het goed eerst de paper van H. Braakhuis te lezen.
http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf
Gebruik daarna even de zoek fuctie van het forum en zoek naar Pacha. Die heeft zijn hele zoektocht in macrofotografie op het forum gezet met duidelijke voorbeelden en foto's. Erg leerzaam en vermakelijk soms. :wink:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ha#p413255

Goedkoop is de omkeerring en makkelijk is het macro objectief. Hoe kleiner het subject hoe moeilijker het wordt.
Bewegende subjecten zijn vele malen moeilijker dan statische objecten.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma feb 08 2016 10:38 pm

Wellicht wel in de draadjes die zijn genoemd maar hier nog niet gezien: een balg, liefst met tilt functie om het scherptevlak te kantelen. Daarop kan dan een macro-lens of een vergroterslens. Of een omgekeerde groothoek.
Zo'n balg is zeldzaam en duur (Nikon PB-4). De lenzen zijn vanaf een (paar) tientje(s).

De grootste uitdaging lijkt mij een goede belichting.

En wat ik ook nog niet zag: een statief. Uit de hand gaat dit ook lastig worden.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

oud0001

Bericht door oud0001 » di feb 09 2016 12:59 am

Je zegt het goed Henk, zo'n Nikon balg is duur, zeldzaam en daarbij nog kwetsbaar ook. Wil je een nieuwe mag je naar Novoflex kijken en mag je rekenen op behoorlijke bedragen. Ik heb er meerdere gehad die ik weg heb moeten doen door of een slechte focusrail of lichtlekkage door dat de balg uitgedroogd bleek. Mijn ringen heb ik nog niet hoeven te vervangen. Dat zijn metalen exemplaren van Nikon.
Een balg is ideaal in de studio maar buiten vindt ik het te kwetsbaar. Een 2e hand balg van Nikon kost je zo rond de €250,-, als je die al vindt. Tussen ringen kun je al goedkoper aan komen en gaan langer mee, als je goede hebt.

Inderdaad staan zaken als een statief op andere plaatsen achter de linken. Lijkt me logisch dat men ook daar naar kijkt, maar ook daar zijn nog andere opties voor. Een kruistafel in de studio is ook prettig. Zo kun je eindeloos doorgaan en het lekker duur maken.
Ik doe ook veel insecten en dan is een statief totaal niet bruikbaar. Dan heb je meer aan flitslicht. Ook een onderdeel in de macrofotografie. Het is enorm breed en beslaat diverse disciplines die je afhankelijk van je onderwerp of subject nodig kunt hebben.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
AfbeeldingNikon Macro Setup by André van der Molen, on Flickr

De kunst is het om het zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen. Dus meer rendement. De TS moet eerst maar eens kijken wat die wil. Even snel een ring mooi fotograferen zit er niet bij. Veel oefenen en doen. Het licht is het moeilijkste deel door alle reflecties die gladde en metalen vlakken geven. Je ziet er alles in terug. Daarom is die ring die ik heb gefotografeerd ook niet bepaald mooi te noemen. Dat is niet zo simpel als het soms lijkt. Als het kleiner wordt groeit ook de moeilijkheidsgraad.

Hier gaat het eerst om een ring. Je kunt de camera ook op een tafel voor het raam plaatsen, eventueel de camera op een bonenzak, manueel scherpstellen en dan de timer gebruiken met de camera in stand A. Waarom ook niet. Het is makkelijker een ring te verplaatsen dan een camera. Dus scherp stellen door de ring te verplaatsen. Ook dat kan. Het goedkoopst is het werken met vergroter objectieven op 2e hands tussenringen, maar dat vraagt ook om vaardigheden omdat je scherp stelt door de hele camera naar voren en naar achteren te bewegen. Ook dat kost geld. Een Raynox voorzetlens is dan veel makkelijker en goedkoper rond de €69,-. Om mee te beginnen prima te doen.

Hoe dan ook kan de TS beter zelf gaan zoeken, lezen en bekijken omdat het niet zo eenvoudig is en er vele mogelijkheden zijn die je ook nog moeten liggen. Voor elke budget is er wel een optie te vinden. Dat scheelt mij ook enorm veel typewerk. Het forum staat er ook al vol mee. De zoekfunctie werkt prima met zoektermen als Macro, Balg of extensie ringen en aanverwante terminologie. Daar mag de TS natuurlijk gebruik van maken. ;-)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » di apr 26 2016 9:32 pm

De reflectie is inderdaad niet zo makkelijk weg te krijgen. Toch heb ik het met een beroepsfotograaf eens besproken. Met een paar kleine plaatjes foam haalde hij de reflectie er al uit. Ook heb ik eens een opzetje gezien met een vel wit papier. Je rolt dat in een punt op, een soort puntmuts dus, maakt er een gat in voor de objectief en je hebt minimaal je lens weg te werken in de nabewerking. De gewone bureaulampjes aan de buitenzijde plaatsen naar wens. Verder is het na geslaagde opnames raadzaam om een foto te maken van de opstelling. Voor de toekomst.

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”