Polarisatiefilter i.c.m. verloopring(en) en zonnekap

Discussies over filters
Plaats reactie
Piepenholleke
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Polarisatiefilter i.c.m. verloopring(en) en zonnekap

Bericht door Piepenholleke » vr feb 05 2016 9:03 am

Beste leden,

Is er iemand onder ons die mij kan aangeven welk van de merken Marumi, Caruba of Parrot verloopringen levert die geen last hebben van het zich muurvast zetten van deze verloopring(en) i.c.m. het filter/zonnenkap op het objectief?
Ik weet dat er messing ringen zijn die hiervan geen last van hebben maar aangezien ik niet heb kunnen achterhalen van welk materiaal deze merken hun ringen maken, mijn vraag.

Dan een tweede vraag aangaande gebruik van een zonnekap. Ik was voornemens een Hoya Multi Lens Hood 77mm (filtermaat pol. filter 77mm) aan te schaffen, dit i.c.m. een polarisatie filter op mijn 24-70 mm objectief. In de omschrijvingen heb ik nergens kunnen vinden van/tot hoeveel mm brandpunt deze zonnekap geschikt is. Aangezien het filter en de zonnekap voor meerdere brandpunten moeten dienen en ik geen vignettering wil, deze vraag.
Met vriendelijke groet,
Huub.

CaptainHook

Re: Polarisatiefilter i.c.m. verloopring(en) en zonnekap

Bericht door CaptainHook » vr feb 05 2016 10:42 am

Dan zou je b.v. moeten zoeken naar "brass step up/down rings". Die zijn er wel, maar schaars... en duur... :(

Onder de merknamen Heliopan en Sensei zie ik dat er messing verloopringen verkocht worden. Maar die zijn nogal prijzig.
http://www.heliopan.de/produkte/adapterringe/

Prijslijst van Heliopan: http://www.heliopan.de/wp-content/uploa ... sliste.pdf

En wat betreft een zonnekap op een (Nikkor neem ik aan?) 24-70mm objectief.
Dat objectief wordt toch geleverd met een bajonet kunststof zonnekap? Die past tegelijkertijd met een schroefbaar CPL filter. Want de filterschroefdraad wordt niet gebruikt door de meegeleverde zonnekap. Ik heb zelf jarenlang een CPL filter gebruikt op een 1ste generatie Nikkor 24-70mm AFS, tegelijk met de meegeleverde zonnekap, en dat ging gewoon goed. Zelfs op 24mm.

De allernieuwste Nikkor 24-70mm, net als de Tamron 24-70mm, heeft een 82mm filtermaat. Dus daar zou een 77mm CPL filter in ieder geval vignetteringsproblemen opleveren (indien gebruikt met een verloopring 77-82mm).

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 05 2016 11:44 am

Helemaal precies is geen enkel merk in de omschrijving van het gebruikte materiaal.
Goedkoop is veelal aluminium, dat roest (poeder) en daardoor gaat het vastzitten.
Neem een fatsoenlijke Nikon, B+W of Hoya en je hebt nergens last van, kost wat, heb je wat;

meer: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr feb 05 2016 11:54 am

@Hans: de vraag van de TS ging over verloopringen van messing... En volgens mij levert Nikon of B+W helemaal geen messing verloopringen... :?

En b.v. Rodenstock geeft WEL keurig aan voor welke filters ze een 'brass filter frame' gebruiken... :think:
http://www.rodenstock-photo.com/de/prod ... al#fassung
Messingfassung bei HR-Digitalfiltern und Farbfiltern

Das beste Material für Filterfassungen ist Messing, weil es die beste Gleiteigenschaft beim An- und Abschrauben hat und hohe mechanische Festigkeit bietet (in schwarzer und gelber Box). Die Fassungen der Rodenstock-Filterserien Digital pro (in roter Box) und Digital Vario ND (in grauer Box) bestehen aus Aluminium, denn diese Filterserien wurden mit dem Ziel eines bestmöglichen Preis-Leistungs-Verhältnisses konzipiert.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr feb 05 2016 12:10 pm

De kwaliteit aluminium die voor vattingen gebruikt wordt is niet zo heel erg slecht hoor, zolang je het bij de betere merken houdt. Als regel hoogwaardig duralumin van luchtvaartkwaliteit, dus gelegeerd met andere metalen. Het is niet het soort aluminium waar tentstokken en prullaria van gemaakt worden. En ook een messingvatting kun je muurvast draaien. Het is de kunst het weer los te krijgen. Indien vast: rubber matje op vlak oppervlak, objectief met filter er loodrecht op zetten en je kunt het als regel zonder veel kracht loskrijgen. Ook het bekende postbode-elastiek ontbreekt in geen enkele serieus gevulde fototas. En nooit met twee vingers in de vatting knijpen, maar het filter zo veel mogelijk geheel omvatten bij het losdraaien.

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » vr feb 05 2016 7:32 pm

Allen bedankt voor jullie snelle reactie, inclusief de links.

CaptainHook,
inderdaad een Nikkor, zonder VR dus filtermaat 77mm. Vandaar dat ik ook een Nikon pol. filter heb gekocht. Er zijn meerdere goede merken maar dat het glas op elkaar is afgestemd, gaf voor mij de doorslag. Nadeel: (zoals gewoonlijk) de prijs!!!
Het is de bedoeling dat de Hoya zonnekap met het filter en een paar verloopringen wordt gecombineerd met de reeds in mijn bezit zijnde lenzen. De originele zonnekap van de Nikkor, blijf ik
uiteraard gewoon bij dit objectief gebruiken. Voordeel van een rubber zonnekap is wel dat je het filter kunt bijstellen/draaien omdat deze niet in de kap valt.

Hans Braakhuis,
Hans, ik had jouw artikel al eerder doorgenomen. Ik vermoed dat het toch ringen van het betere (duurdere) soort gaan worden.

Emdeklerk,
Bedankt voor de tip van het rubber matje. Ergens wel logisch dat als je met twee vingers het filter probeert los te draaien deze door vervorming alleen maar vaster komt te zitten.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » vr feb 05 2016 8:46 pm

Huub,
Ik heb zelf vorig jaar een aantal ringen van Caruba gekocht. Deze waren allemaal van aluminium. Over messing ringen weet ik niets, maar het probleem van het (muur-)vast komen te zitten heeft weinig tot niets met roest (de ringen zijn meestal geanodiseerd, en van Al6061 (een hardere legering)) te maken, maar komt voornamelijk - zoals je zelf ook aangeeft hierboven - door het ovaal knijpen van de ringen bij het losdraaien, samen met de de hele fijne schroefdraad en de relatief grote doorsnede. Je hoeft de ring maar een fractie van een mm ovaal te knijpen om ervoor te zorgen dat hij bijna niet meer los te draaien valt. Ik denk dat velen herkennen dat hoe meer kracht je zet, hoe vaster de ring lijkt te zitten... Daarom helpt het rubber matje ook beter, omdat je daarmee de kracht haaks op de schroefdraad zet... Anyway: niet te vast draaien (nergens voor nodig) en niet knijpen bij het losdraaien is het devies. En ik heb zo'n vermoeden dat ook messing ringen last hebben van het fenomeen, al zal het misschien ietsje minder zijn dan bij aluminium ringen.

En ja, ik ben engineer met ruime ervaring met aluminium ;o)

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door signxpress » vr feb 05 2016 11:09 pm

Ik draai de filters nooit te strak, maar soms is het inderdaad lastig deze los te draaien.
De postbode-elastiek van emdeklerk is misschien zo gek nog niet, bedankt voor de tip.
Nu nog zo'n elastiek ergens vinden ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » za feb 06 2016 12:47 pm

Rob,
Bedankt voor jouw uitleg. Fijn deze uitleg van iemand die kennis heeft van aluminium.
Hoe gedragen jouw Caruba ringen zich in de praktijk?
Dat koperen (messing=legering van koper en zink) hier misschien minder gevoelig voor zijn, zou dit misschien te maken kunnen hebben dat het basismateriaal aluminium zachter is dan koper?
Buiten het rubber matje zijn er ook filterklemmen te koop http://www.fotokonijnenberg.nl/b-i-g-tw ... en-62-77mm. De werking er van ken ik niet maar, misschien toch een beter (ook duurder) alternatief voor de "postbode-elastiek" omdat daarbij (naar mijn mening) toch weer drukpunten op het filter(-ring) kunnen optreden.

Signxpress,
Postbode-elastiek was "vroeger" nog al eens op straat te vinden. Met de reorganisaties zijn ook deze van de straat verdwenen :D . Zelf heb ik ooit een doosje gekocht voor een paar Euro's bij een (niet al te dure) schrijfartikelen winkel.
Met vriendelijke groet,
Huub.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za feb 06 2016 3:49 pm

Jester schreef:(...)
Anyway: niet te vast draaien (nergens voor nodig) (...)
Tsja, wanneer wordt "vast" eigenlijk "te vast"? En hoe stel je dat "vast" :wink2: ?
Bij polarisatiefilters is mijn helaas-ervaring dat "te los" (uit vrees voor een definitieve verbinding) kan betekenen dat je bij het instellen het filter er helemaal af draait en op de keien laat vallen.
Dan zou je dus bovenop alle gebruikelijke instellingen er óók nog aan moeten denken dat je - door de zoeker kijkend - het voorste glas uitsluitend linksom draait.
Antwoord op mijn eigen vraag was uiteindelijk "handvast, zonder kracht te zetten". Dan hoef je je ook niet meer druk te maken over links- of rechtsom.
Zoals je ziet heeft dit onderwerp me al eens ruim beziggehouden :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jester
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » za feb 06 2016 4:17 pm

Huub,
Ik moet zeggen dat ik de ringen niet al te veel gebruik. Ik had ze gekocht om een 50mm omgekeerd te kunnen gebruiken voor macro. Ik heb inmiddels een vrij uitgebreid setje ringen, omdat ik in eerste instantie de verkeerde maat kocht (via internet, waarbij aan het plaatje lastig te zien was welke ring het precies was), maar later in een winkel uiteindelijk de juiste vond. De keren dat ik ze gebruik is het inderdaad soms lastig ze los te krijgen, maar het lukt uiteindelijk wel. Het meest lastig in gebruik is mijn polarisatiefilter, simpelweg omdat de voorste ring daarvan los te verdraaien is en ik moeilijker grip krijg op de ring met de schroefdraad. Hoewel mijn fototas ook goed gevuld is, een postbode-elastiek zit er niet in, maar tot nu toe heb ik de ringen altijd met de hand los gekregen. Zolas al eerder iemand schreef: de ring compleet omvatten met de duim en wijsvinger.

Maar nogmaals, echt veel gebruik ik de ringen niet, ook al omdat ik een 105mm Micro heb en een omgedraaide 50mm wel erg weinig scherptediepte geeft.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » za feb 06 2016 4:23 pm

Rob,

Bedankt voor de informatie.
Met vriendelijke groet,
Huub.

signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door signxpress » za feb 06 2016 7:13 pm

Piepenholleke schreef:
Signxpress,
Postbode-elastiek was "vroeger" nog al eens op straat te vinden. Met de reorganisaties zijn ook deze van de straat verdwenen :D . Zelf heb ik ooit een doosje gekocht voor een paar Euro's bij een (niet al te dure) schrijfartikelen winkel.
Ja, vroeger, wat ik me nog kan herinneren had je nog echte postbodes met wel 1000 elastieken aan hem of haar stuur.
Dat is lang geleden dat ik dat hebt gezien.
Ach, het kopen daarvan zal de kop niet kosten denk ik.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma feb 08 2016 11:33 pm

Voor hen die mij hebben voorzien van de informatie even terug koppelen:
Het is een combi geworden van 2x B&W verloopringen en 1x Parrot (52-77) verloopring. De laatste zal alleen worden ingezet op vaste brandpunt obj. van 50 mm en 24 mm. Deze worden niet zo intensief gebruikt als de overige objectieven.
Daarbij een Hoya zonnekap (-hoed) voor op het filter 77mm met de mogelijkheid de rand terug te vouwen.

Nogmaals iedereen dank voor de inbreng.
Met vriendelijke groet,
Huub.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di feb 09 2016 1:06 am

Blij dat dat broodje-aap-verhaal over die oxyderende aluminium filtermonturen nu eindelijk eens wordt gelogenstraft.
Ik bestrijd het hier ook al een tijdje. Het aluminium dat in de fotografische industrie door de betere merken wordt gebruikt is van een harde (luchtvaartkwaliteit) legering en het is geanodiseerd of geëloxeerd.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”