Moeilijke keuze
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Moeilijke keuze
De vraag is simpel. Wie weet welk macro/micro objectief het beste is:
Sigma 150/2.8 EX DG APO Macro OS HSM Nikon-AFD
of
Nikon AF-S VR 105 / 2,8G IF-ED Micro VRII
Ik heb een Nikon D5300.
Sigma 150/2.8 EX DG APO Macro OS HSM Nikon-AFD
of
Nikon AF-S VR 105 / 2,8G IF-ED Micro VRII
Ik heb een Nikon D5300.
- Matthijs
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Moeilijke keuze
Inderdaad een moeilijke keuze!
De meeste zullen zeggen dat meer bereik beter is, maar ik fotografeer zelf al een poosje met de 85mm Micro en bevalt mij prima! Ook qua bereik heb ik net genoeg, al is meer natuurlijk altijd handiger. Maar met meer bereik heb je sneller bewegingsonscherpte en ook sneller een verkeerd scherpstelpunt, want 1 cm naar voren/achteren kan leiden tot een onscherpe foto. Dat heb ik nu al vaak met mijn 85mm. Laat staan 150mm (of zie ik dat verkeerd?).
Ik had persoonlijk gekozen voor de Nikon..
Wat wil je gaan fotograferen met de macrolens? Insecten?
De meeste zullen zeggen dat meer bereik beter is, maar ik fotografeer zelf al een poosje met de 85mm Micro en bevalt mij prima! Ook qua bereik heb ik net genoeg, al is meer natuurlijk altijd handiger. Maar met meer bereik heb je sneller bewegingsonscherpte en ook sneller een verkeerd scherpstelpunt, want 1 cm naar voren/achteren kan leiden tot een onscherpe foto. Dat heb ik nu al vaak met mijn 85mm. Laat staan 150mm (of zie ik dat verkeerd?).
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
SIGMA. Als je dichterbij gaat is de langere heel vaak beter te gebruiken omdat de afstand tot het onderwerp iets groter is bij gelijke afbeeldingsmaatstaf.
Zo voorkom je schaduw van de lens op het onderwerp en zullen insecten mogelijk minder snel schrikken en ervandoor gaan.
Kwaliteit van de sigma is minstens gelijk aan die van de Nikon.
Zo voorkom je schaduw van de lens op het onderwerp en zullen insecten mogelijk minder snel schrikken en ervandoor gaan.
Kwaliteit van de sigma is minstens gelijk aan die van de Nikon.
-
- Forumlid
Matthijs schreef:Inderdaad een moeilijke keuze!
Insecten, bloemen, vlinders en wie weet wat nog meer
Ik zou voor de Sigma gaan. Die doet het minstens zo goed als de Nikon en je hebt iets meer afstand tot de insecten en dat is enorm belangrijk bij insecten. Zoals gezegd zullen de meesten vluchten als je te snel te dichtbij komt. Meer mm maakt het leven een stuk makkelijker.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Meer mm's maken het leven niet altijd gemakkelijker
Mijn meest gebruikte objectief is de oude niet OS versie van de Sigma 150mm, maar die gebruik ik bijna altijd op statief.
De nieuwe versie heeft OS maar het zal toch vaak tegenvallen om uit de hand haarscherpe macro's te schieten (het kan wel, maar OS is in het macrobereik minder effectief).
Met minder mm's moet je inderdaad dichter op het onderwerp gaan zitten maar kun je wel eenvoudiger uit de hand werken. Ook kun je een macro objectief met kortere brandpuntsafstand voor b.v. portretten gaan inzetten.
Als je net begint met macro en niet van plan bent met een statief te werken zou ik de 105mm adviseren of nog beter tweedehands een macro objectief kopen zoals de Tamron 90mm. Dan kun je in de praktijk uitproberen en als het niet bevalt of je wilt meer mm's kun je dat tweedehands macro objectief met weinig verlies doorverkopen.
En ik fotografeer insecten meestal 's morgens vroeg en dan vliegen ze nog niet weg, ook als ik er dicht op kruip

Mijn meest gebruikte objectief is de oude niet OS versie van de Sigma 150mm, maar die gebruik ik bijna altijd op statief.
De nieuwe versie heeft OS maar het zal toch vaak tegenvallen om uit de hand haarscherpe macro's te schieten (het kan wel, maar OS is in het macrobereik minder effectief).
Met minder mm's moet je inderdaad dichter op het onderwerp gaan zitten maar kun je wel eenvoudiger uit de hand werken. Ook kun je een macro objectief met kortere brandpuntsafstand voor b.v. portretten gaan inzetten.
Als je net begint met macro en niet van plan bent met een statief te werken zou ik de 105mm adviseren of nog beter tweedehands een macro objectief kopen zoals de Tamron 90mm. Dan kun je in de praktijk uitproberen en als het niet bevalt of je wilt meer mm's kun je dat tweedehands macro objectief met weinig verlies doorverkopen.
En ik fotografeer insecten meestal 's morgens vroeg en dan vliegen ze nog niet weg, ook als ik er dicht op kruip

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
200mm microNikkor met een PN1 er bij tussen en uit de hand.
Geen enkel probleem. Je moet wel oefenen natuurlijk.
Fuji X-T1 and 200mm f4 micro Nikkor+PN11 by André van der Molen, on Flickr
Geen enkel probleem. Je moet wel oefenen natuurlijk.

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Midden op de dag in de zon niet nee....
We zijn hier om een waarschijnlijk beginnende macro fotograaf van advies te dienen, die aangeeft niet alleen insecten te gaan fotograferen.
En dan vind ik meer mm's adviseren niet zo slim, hier laat ik het bij.
We zijn hier om een waarschijnlijk beginnende macro fotograaf van advies te dienen, die aangeeft niet alleen insecten te gaan fotograferen.
En dan vind ik meer mm's adviseren niet zo slim, hier laat ik het bij.
Groeten - Arend / flickr
Dan nemen we een flitser mee als de ISO niet omhoog kan door te veel ruis. We nemen zelf ons licht mee.
Macro setup by André van der Molen, on Flickr
En voor 130 tot 150 euro heb je deze Marumi TTL ringflitser nieuw.
Micro Nikkor 200mm f4 + Ringflash by André van der Molen, on Flickr
Daarbij hebben we iemand die NCN macro workshops geeft. Ook die meneer schiet met een 150mm Sigma en uit de hand. Net zoals ik dat doe met 200mm. Daar is niets mis mee. Daarnaast is de TS dan voorlopig ook even klaar.
Idd adviseren we en wat adviseren we dan? Een keuze tussen een 150mm of een 105mm.
Zo kun je een SB 700, 800, 900 of 910 ook prima gebruiken voor macrowerk.
Geleend van het www.

En voor 130 tot 150 euro heb je deze Marumi TTL ringflitser nieuw.

Daarbij hebben we iemand die NCN macro workshops geeft. Ook die meneer schiet met een 150mm Sigma en uit de hand. Net zoals ik dat doe met 200mm. Daar is niets mis mee. Daarnaast is de TS dan voorlopig ook even klaar.
Idd adviseren we en wat adviseren we dan? Een keuze tussen een 150mm of een 105mm.
Zo kun je een SB 700, 800, 900 of 910 ook prima gebruiken voor macrowerk.
Geleend van het www.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, beide lenzen in mijn handen gehad en op mijn camera.
Nog een tijd internet afgestruind en uit eindelijk heb ik de Sigma 150 gekocht.
Ik heb er totaal geen spijt van gehad en ik kan er leuk mee schieten.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG
Flickr
Flickr
-
- Forumlid
Hier ook een tevreden sigma gebruiker, maar dan zonder os.
Hier wil ik nog eens een 1.4 tc zetten zodat ik een 210 m f4 krijg.
Weet ook dat de nikon eerder 90mm zal zijn in het 1:1 gebied en geen 2.8 haalt in dit bereik
Hier wil ik nog eens een 1.4 tc zetten zodat ik een 210 m f4 krijg.
Weet ook dat de nikon eerder 90mm zal zijn in het 1:1 gebied en geen 2.8 haalt in dit bereik
-
- Forumlid
signxpress schreef:Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, beide lenzen in mijn handen gehad en op mijn camera.
Bedankt voor je antwoord maar "er leuk mee schieten" dat klinkt voor mij anders dan (erg) goed.
Heb je beide objectieven getest? Zo ja, welke microfoto's vond jij beter?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Ik heb ze beide getest, en beide zijn ze goed, alleen had de Sigma een groter bereik en had ik een beter gevoel bij de Sigma.
Ik denk ook dat het een beetje een gevoel is aangezien beide objectieven gewoon goed zijn.
Ik kan er leuk mee schieten bedoelde ik mijzelf mee omdat ik geen professional ben en ik nog een hoop moet leren.
Iemand die beter is dan ik kan zeker super professionele foto's schieten met deze lens.
Ik denk ook dat het een beetje een gevoel is aangezien beide objectieven gewoon goed zijn.
Ik kan er leuk mee schieten bedoelde ik mijzelf mee omdat ik geen professional ben en ik nog een hoop moet leren.
Iemand die beter is dan ik kan zeker super professionele foto's schieten met deze lens.
Nikon D850 // Nikon D5300
Flickr
Flickr
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Als je begint met macro fotografie, dan zal een 150 of 200mm je opbreken. Veel gewicht, en daardoor niet zo maar hanteerbaar in tuin, buiten, bos. Sluitertijden moeten hoog zijn vanwege de vele mm's.
Als je begint met macro, begin je niet met insecten, dat is een vak apart.
Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf
Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf
- Matthijs
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom?Hans Braakhuis schreef:...
...
Ik ben zelf begonnen met insecten, daarna ging ik pas de paddenstoelen, planten ect. fotograferen.
Toen ik nog niet over een microlens beschikte deed ik alles met de Sigma 18-250mm (Macro), je kon dan niet zo heel dichtbij komen maar het is (naar mijn mening) wel makkelijker dan met een microlens (85mm, laat staan 150mm!).
Nogmaals, meer bereik maakt het je niet altijd makkelijker!
Zelf ben ik begonnen met een 2e hands 85mm, heb hem voor een prikje kunnen kopen (en straks misschien weer met winst verkopen